Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet -hanke eteni suunnitellusti


Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet -hankkeen tieosuus on edennyt hyvin kuluvan vuoden aikana. Töitä on tehty niin alemman tieverkon kuin valtatien 4 parantamiseksi. Huutomäen eritasoliittymän työt ovat loppusuoralla ja Äänekosken kohdan rakentaminen on hyvällä mallilla. Myös koko hankkeen merkittävin yksittäinen kohde, Tärttämäen silta, on jo työn alla.

 

Huutomäen eritasoliittymän kohdan työt ovat loppusuoralla, viimeistely- ja päällystystöitä toki jatketaan vielä vuonna 2018. Urakassa on tehty eritasoliittymä Huutomäkeen Saarijärventien risteykseen ”vanhan” valtatien 4 itäpuolelle sekä rakennettu uutta valtatietä 4 ja valtatietä 13. Eritasoliittymän alue avattiin liikenteelle lokakuun puolessa välissä.

Hankkeen Äänekosken kohdan työmaalla uuden tielinjan rakentaminen on täydessä vauhdissa – työn alla ovat niin maanleikkaukset, massanvaihdot kuin louhinnat. Työmaalla on käytössä kiertotie syksyyn 2018 saakka.

– Kotakennään salmen ylittävä uusi Tärttämäen silta sisältyy Äänekosken kohdan urakaan, ja myös sen rakentaminen on jo käynnissä. Sillan osalta rakennustyöt jatkuvat läpi talven, kertoo projektipäällikkö Jarmo Niskanen Liikennevirastosta.

Kokonaisuudessaan valtatietä 4 parannetaan hankkeessa välillä Kuorejoki–Mämme, ja esimerkiksi välillä Myllyntaus–Äänekosken keskustan liittymä valtatie 4 muutetaan kolmen kilometrin matkalla 2 + 2 kaistaiseksi. Työt ovat käynnissä Huutomäen ja Äänekosken kohdalla, ja Äänekoski pohjoinen – ja Kuorejoki-urakoiden hankinnat on käynnistetty.

Uurainen sai uuden kiertoliittymän

Osana hanketta Uuraisille rakennettiin uusi kiertoliittymä sekä muun muassa parannettiin maantietä 627 (Häkintie) kiertoliittymästä Kangashäkin suuntaan mäen profiilia madaltamalla. Kuntalaisten kauan toivoman kiertoliittymän keskelle on pystytetty Uuraisten kunnan tilaama Kuukan Kurki -veistos.

Jo vuonna 2015 käynnistynyt alemman tieverkon parantaminen saatiin päätökseen tänä vuonna. Parannustöitä on tehty maanteillä 627 ja 633 sekä kantatiellä 69 muun muassa kantavuutta kehittämällä ja päällystystöillä. Vuonna 2017 vuorossa olivat välin Kangashäkki–Hirvaskangas (valtatie 4) sekä maantien 633 parantaminen välillä Väätäiskylä–Saarijärvi.

– Mittava hanke jää nyt aktiivisen rakentamisen osalta vähitellen talvitauolle Tärttämäen siltatyömaata lukuun ottamatta. Rakennustyöt pääsevät muilta osin käyntiin jälleen huhtikuussa 2018, sanoo Niskanen.

 

Seuraa hanketta:

www.liikennevirasto.fi/aanekoski
www.facebook.com/aanekoskenliikenneyhteydet

Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet -hankkeessa parannetaan Äänekosken seudun ja koko Keski-Suomen liikenneyhteyksiä vastaamaan alueen kasvavia liikennemääriä. Samalla vahvistetaan alueen elinvoimaisuutta ja paikallisen elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä. Hankkeessa parannetaan Äänekoski – Jyväskylä – Tampere -ratayhteyttä sekä kehitetään valtatie 4:n ja Äänekosken keskustan liikennejärjestelyitä sujuvammiksi ja turvallisemmiksi. Parannustyöt käynnistyivät kesällä 2015, ja hanke valmistui ratatöiden osalta elokuussa 2017, tietyöt jatkuvat vielä vuoden 2019 puolella.

Vastaa

  1. Risto

    Siitä alkaa Äänekosken autioitumisen loppukiri. Iso tie menee kauempaa kylän ohi, loputkin kaupat kuolee ja kaupungin päättäjät voi asua vuorotellen uusissa kerrostaloissaan kimpassa.

    Vastaa
    1. Masa

      Ohikulkijat eivät ole ennenkään keskustaan poikenneet. Kunta pysyy elävänä ja asukkaita houkuttelevana vain vilkkaan yritystoiminnan tuomien työpaikkojen avulla.
      Voisit sinäkin marinan sijaan ryhtyä yrittäjäksi.

      Vastaa
  2. Vilperi

    Olisikohan mahdollista nostaa joukkokanne noista hajuhaitoista? Taas taitaa olla laitteet rikki kun haissut muutaman päivän?

    Vastaa
    1. Masa

      Hajut tuskin ovat mitään uutta srutukunnalla, eikä tilanne pahimmillaankaan kuin 1980-luvulla hiivatehtaan aikana.
      Muuta pois, jos ei nenä kestä.

      Vastaa
  3. Tuoksu allerginen!

    Eihän ne haju haitat ole kuin ohimeneviä ”toimintahäiriöitä” joista ei tarvitse kuin pahoitella. Ei isojen tarvitse korvata haittoja kenellekään. Odottakaas jos tänne satutaan saamaan niitä paljon puhuttuja sivuvirtojen käyttäjiä niin sitten vasta niitä hajuja saadaan nuuhkia, eikä kukaan korvaa mitään.

    Vastaa
    1. Uuu

      Ken ei merkaptaania kestä, pysyköön 100 km:n etäisyydellä kemiallisista puunjalostuslaitoksista.

      Vastaa
      1. Vilperi

        Ja ne ketkä nauttii imelän pas..an hajun imppaamisesta ovat varmasti uransa huipulla… aina kun tuulee etelästä niin haisee ja piste, ei hyväksyttävää vaikka kuinka bioa.

        Vastaa