ÄKS

Äänekosken Teatterin 30-vuotisjuhlanäytelmässä nähdään täysin rinnoin heittäytymistä

27.09.2019 16:01
Aino Piirolan suomentaman näytelmän kantaesitys oli tammikuussa 2011 Lahden kaupunginteatterissa. Nyt tekstille kyytiä antaa 30-vuotias Äänekosken Teatteri. Kirsi Sulonen (oik) on ohjannut Äänekoskella jo kuusi produktiota. Nähtäväksi jää tuleeko tästäkin menestys! 
Menestyselokuvaan Calendar Girls (2003) pohjautuva näytelmä vilauttaa, mutta hyvällä maulla, silleesti siveästi.

 

Ulkonäköpaineet joutavat romukoppaan, kun kalenteritytöt  näyttävät, miltä aivan tavallinen keski-ikäinen nainen näyttää oikeasti – ilman photoshoppausta, ilman tukalaa korsettia tai muuta kehonmuokkausmenetelmää . Näytelmässä kiteytetään, että arvokkainta on ystävyys, ei stereotypian ahtaaseen muottiin änkeytyminen. 

Kalenteritytöt on tositapahtumiin perustuva tarina yorkshireläiseen naisyhdistykseen kuuluvista keski-ikäisistä naisista.  Yhdistyksen turvin leivotaan, hillotaan ja taiteillaan, mutta ennen kaikkea ollaan yhdessä. Kun yksi ystävistä joutuu hyvästelemään miehensä, päättävät naiset tehdä itsestään alastonkalenterin kerätäkseen rahaa ostaakseen syöpäosastolle uuden sohvan. Ja tietenkin kalenterista tulee menestys! Äänekosken Teatteri ottaa juonesta vaarin, sillä pian julkaistaan upea oman kylän naisista koostettu rohkea tyttökalenteri. Tytöttely sallittakoon tässä tapauksessa. 

– Äänekosken Teatteri tekee kalenterin, jonka tuotosta puolet lahjoitetaan Keski-Suomen keskussairaalan tukisäätiölle, joka kohdentaa varat syöpätaudeille, teatterin puheenjohtaja Milja Parantainen kertoo. 

Kalenterityttöjen tarina elää maailmalla aivan oikeasti, sillä näytelmän esitysoikeuksiin on kirjattu, että yhden esityksen tuotto täytyy ohjata leukemian tutkimukseen. Äänekosken Teatteri on tehnyt sopimuksen, jonka mukaan yhden esityksen tuotto ohjataan Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen Ääneseudun paikallisosastolle.

Äänekosken Teatterin sivuilla kerrotaan, kuinka Kalenteritytöt on lämpimän humoristinen tarina naisten välisestä ystävyydestä, rakkaudesta ja kaipauksesta sekä itsensä ylittämisestä. Ohjaaja Kirsi Sulonen kiittelee juuri tätä jälkimmäistä: näytelmän naiset heittäytyvät rooliinsa niin sanotusti täysin rinnoin. 

– Joka kuvittelee tulevansa katsomaan alastomia näyttelijöitä, joutuu pettymään, Kirsi Sulonen nauraa. 

Sulonen kertoo, kuinka ensin otettiin kalenterikuvat, ja sitten vasta lähdettiin plaraamaan tekstiä. Ohjaaja laittoi itsensä ”samaan suohon kuin näyttelijät” kun riisui myös itsensä. 

– Kuvaustilanteessa oli mieletön tsemppihenki. Ryhmäytymisen tärkeyttä ei voi liiaksi korostaa, ja voin sanoa, että tämä oli urani paras ryhmäytymissessio. 

Kun on saatu luotua porukkahenkeä ja luottamusta on hyvä lähteä takomaan itse rautaa. Alku oli hieman hämmentävää. Raja-aitojen kaaduttua on naisjengi sulautunut erittäin hyvin yhteen. 

– Kun ymmärtää sen, että me kaikki tarvitsemme toinen toisiamme, niin silloin on helppo myös ylittää itsensä, kun ympärillä on ihmisiä, jotka uskovat sinuun. 

Tekstiä ei ole tehty näyttämölle, niin tämän vuoksi on jouduttu turvautumaan niin sanottuihin tyyliteltyihin ratkaisuihin. Kalenterityttöjen teksti on tehty elokuvaa varten, joten tekstimassa on melkoinen. 

– Jos  teksti on televisiolle tai elokuvaan tehty tai kirjasta innoitettu, on dramaturgisesti haastavaa lähteä viemään sitä kohti näyttämön lainalaisuuksia. Emme voi edetä näyttämöllä elokuvan nopeudella, Sulonen pohtii. 

Kaiken kaikkiaan itse tarina on mielenkiintoinen, joka menee työryhmässä ihon alle. 

– Henkilöohjauksessa haluan nostaa useita henkilöitä esiin. Teksti itsessään olisi  niin paljon lähestymispintaa, että tarinan voisi sijoittaa Äänekoskelle. Päädyin kuitenkin pysyttäytymään Yorkshiressä. 

Teksti on hauska, näppärä, nokkela ja komediallinen. 

– Minulle se näyttäytyy isompana elementtinä, jossa korostuu ystävyys ja yhteisöllisyys. Tämä on komediallinen draama, joka sisältää toiveikkuutta, joka tuo ison kunnioituksen koko työryhmää kohtaan. Olen itse menettänyt isäni ja mummoni syövälle, joten aihe on arka ja samalla myös hyvin tärkeä. 

Työryhmä on ottanut tekstin jo omakseen, ja viikonloppuna oli ensimmäinen jo läpimeno. 

– Olen onnistut ohjaajana, jos näyttelijät ovat omassa roolissaan niin syvällä, että osaavat jo itse visioida ja hienosäätää tekemistään, Sulonen sanoo. 

Rooleissa loistavat Marjut Kinnunen, Leena Hyttinen, Katja Jäntti, Milja Parantainen, Taina Myyryläinen, Maria Kymäläinen, Tiina Oksanen sekä Saarijärveltä vierailua tekevät Riitta Lintunen ja Annina Savela. Miesrooleissa nähdään Lauri Laakso, Jari Sortava sekä Harri Wacklin.

Äänekosken teatterin Kalenteritytöt ensi-ilta on 9. marraskuuta Painotalon Mikkosalissa.

 

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy