Avoin kirje kaupunginhallitukselle: Kotiseutuyhdistyksen museo takaisin elämään

24.04.2015 15:32 (muokattu 24.04.2015 15:33)
Tämäkin vanha Kuvalan elokuvaprojektori on vailla "kotia".

Vanhan Äänekosken Kotiseutuyhdistyksen tehtäviin kuuluu yhdistyksen sääntöjen mukaan museon ylläpito. Museo on ollut vuodesta 1970 Suolahden Asemakadun koulun kellaritiloissa – tilapäisesti. Kun kellaritilojen epäterveellinen kunto tuli selväksi, ei Kotiseutuyhdistys ole enää voinut pitää museota auki eikä ole uskaltanut myöskään palkata työntekijöitä museota ja sen esineitä kunnostamaan.

Uusia museotiloja on etsitty 45 vuotta tilapäisten sijaan. Matalat, putkistojen täyttämät kellaritilat eivät ole paras mahdollinen paikka muutenkaan muun muassa liikuntaesteiden, museonäyttelyn rakentamisen ja tavaroiden kuljettamisen vuoksi. Miksi tiloissa ollaan oltu näin kauan ? Kotiseutuyhdistys elää kotiseutulehteä julkaisemalla ja jäsenmaksuja keräämällä. Tulot ja menot on kutakuinkin saatu pidettyä tasoissa. Kun museo oli auki, kävijöiden antamat vapaaehtoiset maksut olivat parhaimmillaan muutama sata markkaa vuodessa. Suolahden kaupunki antoi ja kunnosti nykyiset museotilat museokäyttöön sekä hoiti lämmitys- ja valaistuskulut vuosittain. Siihen eivät Kotiseutuyhdistyksen varat olisi riittäneet kuin yhdeksi vuodeksi. Ei, vaikka yhdistys poisti 1997 ainaisjäsenyyden ja määräsi kaikkien maksettavaksi jäsenmaksun, joista nykyisin kertyy 1 500 euroa vuodessa.

Kotiseutuyhdistys on toiveiden mukaan pyrkinyt ylläpitämään keskustassa pysyvää museonäyttelyä, jossa on esillä tärkeitä Suolahden vaiheita esillä esinein ja kuvin. Siellä on voinut tutustua saha-, terva-, tiili-, vaneri-, matkalaukku- ja lankarullatehtaiden historiaan, seudun esihistoriaan Kapeenkoskea myöten, kulttuurin merkkihenkilöiden elämään vanhalla asemalla, työväenyhdistyksen vaiheisiin, vanginvartijan toimintaan, seudun elokuva- ja teatterimenneisyyteen, sota-ajan tapahtumiin, maatalouteen, kauppiaiden ja vesitehtaiden historiaan, jopa kaupungin ensimmäiseen tietokoneeseen. Museossa on ollut rakennettuna tyypillinen työväenasunto ja myös Äänekosken kuuluisan vanhan kirkon Alvar Aallon suunnittelemia esineitä. Ahtaassa museossa on voinut tutustua mm. suutarin ammattiin, pettuleipään ja 60-luvun levysoittimeen.

Museoesineitä on Kotiseutuyhdistykselle lahjoitettu yli 50 vuoden ajan yhteensä lähes 3 000 – monet sellaisia, joita ei muista museoista löydy ja ovat ainutlaatuisia muistoja Äänekoskelta. Kaikki eivät kerralla ole esillä vaan museoesineitä on näyttelyn lisäksi kolmessa varastotilassa.

Suolahden museo on Kotiseutuyhdistyksen sydän. Museossamme vierailleilta olemme kuulleet ihmetyksen sävyllä : – Voi, täällä pitäisi kaikkien päästä käymään – en olisi uskonut, että täällä on näin mielenkiintoista ! Yhteistyökumppanimme Keski-Suomen museo pitää näyttelyn sisältöä kiinnostavana ja museon vahvuutena sen keskittymistä teolliseen perinteeseen sekä modernisoitumiskehitykseen.

Vanhan Äänekosken Kotiseutuyhdistys tarvitsee museonsa auki. Vaikkapa vaan kesäisin, ja koululaisille pitkin vuotta. Yhdistyksen väki voi vapaaehtoisesti pitää museota auki ja rakentaa näyttelyn uudelleen – paikkaan jossa niin ylläpitäjät kuin yleisö voivat helposti ja vaaratta ihastella seudun menneisyyttä. Sitä voidaan tutkia esineisiin tutustuen, kuvia tutkien, äänitteitä kuunnellen ja filmejä katsellen – asiantuntevan oppaan seurassa. Paikallista kulttuuria yli sadan vuoden ajalta. Antamaan juuret äänekoskelaisille ja merkityksen satojen äänekoskelaisten – useimpien jo edesmenneiden – lahjoittamille erikoisille esineille.

Pyydämme kaupunkia edelleen omalla kustannuksellaan osoittamaan Suolahdesta sellaiset yleisöystävälliset, helpostisaavutettavat tilat Kotiseutuyhdistyksen museotoiminnalle, että voimme jälleen avata oven teollisuuspaikkakunnan väen rikkaaseen historiaan – että kotiseutunsa kokijat voivat toimia yhteiseksi parhaaksi museotyön kautta sekä välittää seudun omintakeista kulttuuria kaikenikäisille asukkaille, uudisasukkaille ja matkailijoille.

Pyydämme kaupungilta ja kaupunkilaisilta kädenojennusta turvaamaan kotiseututyön tulevaisuus Äänekoskella.

Vanhan Äänekosken Kotiseutuyhdistys

22.4.2015          Vanhan Äänekosken Kotiseutuyhdistys ry;n hallitus

1. Heikki Penttinen sanoo:

(tässä viestissä tarkennettu vuosiluku 1997, samoinmuutamin teksti muutoksin)

Enäkoski Timo voisi vastata

Miksi yhdistyksen AINAISJÄSENET vuonna 1997 sanottiin irti ja siitä silloin tiedottivat kirjeellä, (mukana seurasi pankkisiirto), että voi liittyä jäseneksi maksamalla 50 markan jäsenmaksun, siinä mukana ei kuitenkaan tullut parempana selvityksenä, että mikä todellinen syy on kun ainaisjäsenyy­det irti sanottiin.
    Nyt itketään ja perään kysellään, syystä kun toiminta on kuollutta, näin asian ollen, mitä on tarvetta kaupungin mitenkään olla sellaista toimintaa kivirekenä ylläpitämässä, sitä mistä potkitaan lajitellen toiminnallisia jä­senyyksiä pois, ne olivat silloin niitä jotka tekivät pyyteetöntä – uhrautuvaa kotiseu­tutyötä kyseisessä yhdistyksessä. No niin! – sanotaan näin, se oli hyvinkin sitä Aarne Vuorisen ja Heikki Norosen aikakautta.
    Yksi hyvä on joukosta poissa, se henkilö oli tehnyt ja vieläpä aikaan saanut paljon merkittävää yh­distyksen hyväksi, kukako hän, se kotiseutuhenkilö on ollut – Jorma Heiskanen, hän oli hyvä ja toiminnallinen, olisi sitä varmaan edelleenkin, kuin hyvä toiminnallinen tukipylväs, mutta miten se näin onkaan – ei kotiseututyössä, samoin kuin ei monessa muussa yhteisöllisyydessä todellisuuteen rinnastettavaa henkilöarvostusta.

Heikki Penttinen, Äänekoski

2. Lötjönen sanoo:

TOTTA TUO ESIIN HP.:nen
    Museotoimi on samanmoinen kuin Kyläyhdistys – ei ne kumpikaan tuo kuntalaisille mitään yhteistä hyödyllisyyttä, päin vastoin – ovat mankumassa rahoja. Jos näissä molemmissa on polittisesti vaikka kahden puolueen jäsenistöä – silloin mennyttä on yhteisaate kummassakin järjestötoiminnassa.