ÄKS

Biotuotetehdas työllistää metsäkonealalla. Kuljettajia riittää tehtaan tarpeisiin

29.06.2015 11:16 (muokattu 29.06.2015 11:19)
Metsäkoneenkuljettajia riittää kuljettamaan metsästä puut tehtaalle.
Metsäkonealan työntekijöiden valtakunnallinen kokous: Uudet puutuotteet tukevat Suomen talouskasvua.

Metsäalan päätetyt ja suunnitellut tehdasinvestoinnit tuovat kauan kaivatun tilaisuuden poistaa kausiluonteisuus metsäkonealalta. Uudet työpaikat ovat pidemmän aikavälin mahdollisuus.

Metsäkonealan-ja Puutavaraterminaalien työntekijöiden mukaan Äänekosken biotuotetehtaan kaltaisia investointeja tarvittaisiin muutamia lisää eri puolille Suomea ennen kuin todella voitaisiin alkaa puhua metsäkonealan kuljettajapulasta. Puunkorjuukapasiteetti on vuoden 2009 jälkeen ollut vajaakäytössä, minkä takia kokousväki naurahti mediakeskustelulle kuljettajavajeesta.

– Hakkuut ovat asettuneet noin 50 miljoonaan kuutiometriin vuodessa. Määrän kasvattaminen 70 miljoonaan kuutioon on nykyisellä kalustolla ja työntekijämäärällä mahdollista ja näytetty myös toteen vuonna 2007 ja tämän vuoden alkupuolella, työntekijät perustelevat kantaansa.

Metsäkonealalla on viimeisen kuuden vuoden aikana ollut työtä tasaisesti tarjolla ainoastaan lyhyinä “eurotalvikuukausina”. Lomautukset muina vuodenaikoina ovat olleet kuljettajien arkea.

– Kuinka on mahdollista saada nuoret tai ammattia vaihtavat työntekijät kiinnostumaan erittäin kausiluonteisesta alasta?  Tätäkin ajatellen on ensin täystyöllistettävä nykyinen kuljettajareservi ja konekapasiteetti, ja vasta sitten palkattava uusia kuljettajia ja lisättävä konekalustoa.

– Todellisuudessa ainut lääke alaa vaivaavan kausiluonteisuuden poistamiseksi on raakapuun korjuumäärien tuntuva lisääminen kotimaassa, kuljettajat totesivat yksimielisesti.

Työalueet laajenevat metsäkonealalla

Toisena asiana esiin nousi pitkien työmatkojen yleistyminen. Kuljettajien työalueet ovat 2000-luvulla kasvaneet räjähdysmäisesti. Autoilu ja sen päästöt pitäisi saada kuriin, mutta metsäkonealalla suunta on päinvastainen. Moni metsäkoneenkuljettaja käyttää työmatkoihin jopa 10–15 tuntia viikossa, vuositasolla 450 tunnista liki 700 tuntiin. Kokousväki ihmetteli onko tällaisessa mitään järkeä varsinkaan kun matka-ajasta ei makseta korvausta?

– Päivän pituus muodostuu monella metsäkonealan ammattilaisella todella pitkäksi, minkä johdosta työssä jaksaminen joutuu koetukselle. Päivän sana työelämässä on tehokkuus, mikä metsäkonealalla varisee osittain teiden varsille.

Metsäkoneenkuljettajat pitivät vuotuisen valtakunnallisen kokouksensa yli 100 osallistujan voimin lauantaina 27. kesäkuuta Kruunupuiston jugendmiljöössä Punkaharjun luonnonsuojelualueella. Tilaisuuden järjesti Saimaan ympäristön metsäkonealan työntekijöiden osasto 351. Metsäkonealan työehtosopimuksen soveltamisaloilla työskentelee 4 500 työntekijää. Metsäkonealan työehtosopimuksen neuvottelee työntekijöiden puolelta Puuliitto.

 

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy