Hätäkeskuslaitos otti käyttöön EU:n yhteisen kadonneiden lasten ilmoitusnumeron keskiviikkona 25. toukokuuta.
Ympäri vuorokauden toimivaan puhelinnumeroon 116 000 otetaan vastaan ilmoituksia kadonneista lapsista.
Numero on kaikissa EU-maissa sama. Palvelu on valtakunnallinen ja se toimii Keravan hätäkeskuksen kautta.
Euroopan komissio on varannut yhteisen puhelinnumeron 116 000 kadonneille lapsille. Ajatuksena on ollut, että maasta riippumatta kadonneista lapsista voisi ilmoittaa kaikkialla EU-alueella samaan numeroon.
Numeron yhteyteen ei tarvita missään suuntanumeroa. Puhelut ovat ilmaisia kaikissa EU-jäsenmaissa (IP/08/1968).
Keravan hätäkeskuksen päällikkö Vesa Seppä huomauttaa Hätäkeskuslaitoksen tiedotteessa, että uuden palvelun luonne on ei-kiireellinen, joten Suomessa erilaiset akuutit lasten katoamiset tulee aina ilmoittaa hätänumeroon 112.
Euroopassa numeroon tulleista puheluista 51 prosenttia on koskenut karanneita lapsia, 37 prosenttia huoltajuusriitoihin liittyviä asioita, kymmenen prosenttia kadonneita, loukkaantuneita lapsia, yksi prosentti lapseen kohdistuneita rikoksia ja yksi prosentti pakolaisten kadonneita lapsia.
Kuinka 116 000 toimii?
Ei-kiireellisessä numerossa 116 000 voi:
– kysyä neuvoa lapsen katoamiseen liittyvissä asioissa
– ilmoittaa kadonneeksi ilmoitetun lapsen löytymisestä
– ilmoittaa löytäneensä eksyneen tai perheestään erilleen joutuneen lapsen
– hakea tietoa kadonneesta lapsestaan
Kadonnutta tai löytynyttä lasta koskeviin kiireellisiin ilmoituksiin voi käyttää myös hätänumeroa 112. Lapsella tarkoitetaan alle 18-vuotiasta henkilöä.
Lisää tietoa numerosta ja sen julkaisusta Hätäkeskuslaitoksen nettisivuilla.