Kaupungin markkinointikikkavitonen närkästyttää yrittäjiä


Aiemmin kaupunki on tehnyt suuren määrän esitteitä omalla kustannuksellaan. Nyt esitteitä halutaan tehdä lisää, mutta ”ilmaiseksi” -eli yrittäjien pussista. (kuvassa vasemmalta toinen eli Äänekosken imagomainos on JS Suomen tuotantoa joka on tehty paikallisten yrittäjien kustantamana.)

Johan nyt on mainosmarkkinat! Kaupunki on ryhtynyt kilpailemaan paikallisten yritysten kanssa käyttäen apuna yrittäjien paikallisia mainoseuroja. Nyt ei olla hyvällä tiellä ollenkaan: kaupunki – ei näin!

 

Kaupunki haluaa kunnostautua erilaisten lehtien ja markkinointimateriaalien tuottajana ja tilaajana. Viimeisin villitys, kesämökkiläisten oppaaksi tarkoitettu parintuhannen kappaleen painos, on herättänyt yrittäjien keskuudessa suoranaista närkästystä. Aiheen tuntemukselle antaa yrityksiin jaettu tanskalaisomisteisen mediatalo JS Suomen myyntikirje, jonka mainospelleksi on lähtenyt omalla allekirjoituksellaan kaupunginjohtaja Matti Tuononen. A4 -esitteeseen on painettu myös kaupungin vaakuna ja ilmakuva Mörtin asuinalueesta. Esitteen mukaan ”kaupungille on tärkeää oppaan ammattimainen toteutus, joten tuotamme sen yhteistyössä mediatalo JS Suomen kanssa.”

OPASTA rahoittamaan haetaan nyt paikallisia yrityksiä. Toteutuuko hanke on kiinni yrittäjien euroista. Osa kaupunkikonserneistamme on tämänkaltaisiin esitteisiin markkinointieurojaan aikaisemmin laittanut.  ÄKS ei saanut sivu- tai palstamillimetrihintoja selvitettyä, mutta saamamme tiedon mukaan yhden sivun hinta saattaa parhaimmillaan olla jopa 7000 euroa.

KESKI-SUOMEN painotuotteen toimitusjohtaja Mikko Kymäläinen ihmettelee kaupungin toimintatapaa. Äänekoskella 36 vuotta painotuotteita tuottanut yritys on arvostettu ja laajalti tunnettu. Kaupunki ei ole viime vuosina yrityksen palveluita viljalti käyttänyt, sillä osittain kaupungin erilaisten painotuotteiden valmistus on ohjattu ulos paikkakunnalta, edes kysymättä paikallisen toimijan tarjousta.

– Erityisesti ihmettelen miksi kaupungin esitteiden pitäisi olla rahoitettu yrittäjien pussista. Me yrittäjäthän olemme jo verovaroin rahoittamassa kaupungin toimintaa, Kymäläinen sanoo.

Kymäläinen tietää, että juridisesti ei ole mitään väärää tapahtunut, vaan kyse on periaatteesta ja tasapuolisesta kohtelusta.

– Järjestetään hankintailtoja, ja luodaan hankintastrategioita, joissa kuullaan hienoja puheita. Minusta ne voidaan unohtaa ja keskittyä päivittäiseen tekemiseen, jossa on todellista ajatusta ja tahtotilaa mukana huomioida kaupungissa olevia yrityksiä. Jos huomioidaan, silloin ei ole kyse kaupungin antamasta tuesta, niin kuin jotkut virkamiehemme antavat erikoisesti ymmärtää.

Kymäläinen tietää mitä parin tuhannen kappaleen painotuotteen tekeminen maksaisi. Kaupunginjohtajan mukaan JS Suomen kaupungille lanseeraama mökkiläisopas ei tulisi maksamaan kaupungille mitään – noin periaatteessa laskien – jos kaupungin yrittäjät ja kaupunkikonsernin yhtiöt lähtevät  rahoittamaan mainoksin tai imagoilmoituksin.

– Jos kaupunki on niin köyhä ja tarvitsee tällaista esitettä, jonka me veronmaksajat osittain joudumme kuitenkin kustantamaan yrittäjien ohella, olen luvannut tehdä sen talkootyönä eli ilmaiseksi, Kymäläinen kertoo ja sanoo myös ilmoittaneensa tämän elinvoimayksikössä aiheen tiimoilta pidetyssä palaverissa.

KAUPUNGINJOHTAJA Matti Tuononen kertoo allekirjoittaneensa elinvoimayksiköstä eteensä kiikutetun paperin, vaikka tiesi, että siitä koituu hankaluuksia.

– En halunnut allekirjoituksellani korostaa tämän tanskalaisomisteisen, helsinkiläisen firman erinomaisuutta. Pointtina on se, että kaupungilla on mahdollisuus saada tällainen esite ilmaiseksi. Nyt odotellaan lähtevätkö yritykset tukemaan tätä hanketta. Minä johdan kaupunkia, en yksityiskohtia, Tuononen sanoo ja lupaa olla mukana, jos joku paikallinen yritys haluaa käyttää häntä mainosmiehenä.

– Jos esimerkiksi joku lehti tekee kaupungille ilmaisen esitteen, niin totta kai lähden tällaista markkinoimaan, Tuononen sanoo.

KAUPUNKI teettää jo kolmannen kerran oman kesälehtensä, joka rahoitetaan osittain myös yritysten mainosmyynnillä. Lisäksi kaupunki on kysynyt tarjousta kaksi kertaa vuodessa ilmestyvästä kaupungin markkinointilehdestä, jonka levikkialueena toimisi pohjoinen Keski-Suomi.  Tämän lehden valmistamiseen tarvittaisi myös paikallisten yritysten euroja. Tarjouspyynnössä kerrottiin lehden ilmestyvän kaksi kertaa vuodessa, kolmen vuoden ajan. Tarjouspyyntöä kysyttiin ÄKSän lisäksi Sisä-Suomen Lehdeltä. Kyseinen tarjouspyyntö lähetettiin kaupungin elinvoimayksiköstä.

– Kerroin kaupunginjohtajalle huoleni siitä, mitä tällainen toiminta tekee kaupungissa ilmestyville paikallislehdille, joiden julkaisu on kokonaan tai osittain riippuvainen yritysten mainoksista. Jos kaupunki alkaa julkaista kolmea lehteä vuodessa, se tietää paikallislehdille laihoja kuukausia. Kyse ei ole kaupunginjohtajan epäilystä huolimatta siitä, että olen kuntamarkkinointia vastaan, vaan huolesta rajallisesta ilmoitusasiakkaiden määrästä. On erittäin tärkeää, että kaupunki markkinoi itseään, jotta tänne saadaan uusia asukkaita, matkailijoita ja paikallisiin yrityksiin ostovoimaa. Kyse on puhtaasti siitä, että näillä toimilla kaupunki kilpailee paikallisten yritysten kanssa, ÄKSän päätoimittaja Marjo Steffansson sanoo ja kertoo, että viimeinen tarjouspyyntö koskien kolmen vuoden sopimuksella tehtävää markkinointilehteä laitettiin jäihin talousjohtaja Tapani Hämäläisen toimesta.

ELINVOIMAYKSIKÖN johtaja Sari Åkerlund sanoo, että syy kaupungin erilaisiin esitteisiin lähtee tarpeesta.

– Haluamme olla esillä. Haluamme markkinoida kaupunkia ja sen yrityksiä, mutta mitkä ovat ne parhaimmat konstit siihen, sitä täytyy tulevaisuudessa pohtia tarkemmin, Åkerlund sanoo.

Äänekoskelaisen Mainostoimisto AD Alfredin toimitusjohtaja Jari Haapamäki ei voi käsittää kaupungin harjoittamaa logiikkaa.

– Jos kaupungilla on selkeä tarve markkinoida ja mainostaa, niin miksi heittää tikkaa ja katsoa osuuko tauluun. Tässä soi nyt Toivotaan, toivotaan –laulu taustamusiikkina, Haapamäki sanoo ja viittaa mökkiläisten esitteen toteutumisen epävarmuuteen, jos yritykset eivät lähde sitä rahoittamaan.

Haapamäki näkee omituisena, että kaupunki lähettää nimissään kirjeitä yrittäjille jossa pyydetään tekemään yhteistyötä ei paikallisen yrityksen kanssa.

– Kysyttäisi edes tarjous omilta ja samalla kasvatettaisi sitä paljon puhuttua elinvoimaa. Jos kaupunki todellakin on vailla tällaista esitettä, eikä sillä ole euroja siihen laittaa, voin minäkin puolestani ryhtyä talkoisiin 10-vuotiaan mainostoimistoni kunniaksi, Haapamäki sanoo.

EDIT 27.4. ilmestyneessä ÄKSässä julkaistuun artikkeliin:

Käyntikortin kokoinen (90x45mm) ilmoitus ko. julkaisussa maksaa 970e + alv, sivuhinta (185x185mm) maksaa 4970e +alv ja aukeaman hinta 7900+alv. 

 

 

  1. Jarno Hämäläinen

    Järki puheita paikallisilta yrittäjiltä. Kaupungin pitäisi keskittyä käyttämään pikallisia palveluita (tietenkin lain antamissa rajoissa) ja hankinta-illoissa keskittyä paikallisiin yhteistyö mahdollisuuksiin. Eikä keskittyä muualla oleviin työ mahdollisuuksiin. Paikallisia yrityksiä kiinnostaa paikalliset työt ja jos niihin hankitaan tekijät muualta niin se kyllä närkästyttää paikallisia yrittäjiä. Sekä näkyy verotuloissa, muuttoliikkeenä ja työttömien määrässä.

    Vastaa
  2. Nyt tarkkana

    Äänekoskella on puhjennut mammuttitauti kun nämä Jyväskylän isännät alkoivat huseeraamaan. Johtajien vakansseja putkahtelee milloin minnekin ja jokaisen uuden ”johtajan” pitää sitten yrittää päteä jollain tavalla osoittaakseen arvonsa tälle kaupungille, seurauksena syntyy järjettömiä asioita kuten nyt tämä kaupungin mainoksen teettäminen helsinkiläisellä firmalla ja toivoa että paikalliset yrittäjät sen kustantaisivat.

    Vastaa
    1. veronmaksaja

      Kaavoituksessa käytetään ulkopuolisia konsultteja tosi kovilla palkkioilla ja kaavat ovat menneet läpi , mutta niitä ei ole lähdetty toteuttamaan. Olisi järkevää tehdä erityistilintarkastus kaavoitukseen tärvättyjen rahojen käytöstä ja katsoa mitä niillä on todellisuudessa saatu aikaan.

      Vastaa
  3. Pekka Vainiola

    Mielestäni Elinvoimayksikön tulee katsoa peiliin ja miettiä ihan oikeasti asioita paikkakunnan veronmaksajien ja yrittäjien näkökulmasta, ei kaupungin pomomiesten näkövinkkelistä.

    Vastaa
  4. Jorma Kautto

    Keskisuomalaisen pääkirjoitussivun kommentti 1.5.2017 Muuramessa virkamies syyllistyy virkavirheeseen jos hän moittii yrittäjää. Täällä Äänekoskella annetaan palkankorotus kun ajaa jonkun yrityksen nurin. Ei muuta kuin kaikki muuttamaan Muuramen.

    Vastaa