ÄKS

Lättähattuhalli puhuttaa

20.05.2016 09:26 (muokattu 20.05.2016 09:28)
Tuhatneliöinen lättähattuhalli täyttää asemapihan lahjakkaasti. Pekka Pulkkisen valmistama pienoismalli havainnollistaa tämän. Mittakaava 1:200

Kulttuurihistoriallisesta maisemasta puhuttaessa tulee arvokas tunne. Tunne on niin voimakas, että keskustelu Suolahden vanhan aseman asemakaavamuutoksesta käy kiivaana.

 

Kaavaluonnos oli nähtävillä toukokuun yhdeksänteen päivään saakka. Kaava oli ennen tätä ehdotusvaiheessa, ja asukkaiden oli mahdollista antaa oma mielipiteensä suunnitelmasta. Mielipiteitä satoi kaupungin kaavoituspäällikkö Olli Kinnusen pöydälle ennätysmäärä.

– Kaikki lausunnot eivät ole vielä välttämättä tulleet, sillä kaikki eivät ole sidottu ko. päivämäärään. Yksityisten muistutuksia on kirjattu kaikkiaan 11. Tämä osoittaa huomattavan aktiivista toimintaa hanketta kohtaan. Painotan, että tämä on vain positiivinen asia, Kinnunen sanoo ja kertoo, että myös lausuntoja on tullut 11 kappaletta.

Kaupungin ajatus oli, että kaava olisi nytkähtänyt eteenpäin ja päätynyt 13. kesäkuuta valtuuston istuntoon.

– Tämä oli tavoiteaikataulu, mutta on mahdoton toteuttaa. Uskon, että kaava tulee kaupunginhallituksen käsittelyyn ennen juhannusta. Katsotaan sitten, laitetaanko kaava uudelleen nähtäville, Kinnunen sanoo.

 

TOUKOKUUN alussa kaavasta pidetyssä yleisötilaisuudessa eniten tuntui närästävän vanhan asemarakennuksen eteen ratapihalle suunniteltu liki tuhatneliöinen lättähattujen huoltohalli.

– Kyllä se on päällimmäinen huolenaihe, sanoo alueella asuva rakennusarkkitehti Susanna Nykänen ja painottaa, että asemanseudun kehitystä ei kukaan vastusta. Tärkeintä on saada aikaiseksi kulttuurihistorialliselle ja suojellulle alueelle hyvä kaava.

Vanhan aseman ja sataman yhteys on kaavaluonnoksessa piirretty toimivaksi ja hyvin palvelevaksi.

– Siinä on selkeästi satama-alueella veneet ja veturitallin ja asemarakennuksen korvilla höyryliikenne. Olisin vahvasti sitä mieltä, että lättähattujen hallin paikka voisi olla paras uuden aseman asemapihalla. Tämä ei sulje pois lättähattuliikennöintiä. Kannattaa miettiä sopiiko lättähattujen huolto ja säilytys sopii uudelle asemalle, Nykänen pohtii.

Nähtävillä ollut kaavaluonnos sinällään oli hyvä verrattuna vanhaan.

– Vanhaan kaavaan oli piirretty kaksi samansuuntaista kevyenliikenteen väylää, minusta tämä olisi ollut lähinnä kaupungin varojen tuhlaamista. Granholmintien puoleisen väylän toteutus olisi konkreettisesti hankalaa, sillä se menisi osittain veturitallille vievän ratakiskon päällä. Lisää selkeyttä tulisi myös, jos käyttämätön maa-alue otettaisi osaksi vanhojen talojen pihaa, samalla rämeköitynyt alue siistiytyisi, Nykänen sanoo.

image-8-1024x488

SUOLAHDEN perinnetelakkayhdistys pitää hallihanketta vanhan aseman pihaan järjettömänä.

– Ajatus on hyvä, mutta paikka on väärä. Jos historiaa katsoo, niin lättähatut tulivat Suolahteen vasta uuden aseman valmistuttua. Siinäkin mielessä vanha asema on väärä paikka hallille. On eri asia saadaanko maanomistaja VR myötämieliseksi hankkeelle, jos hallihanketta lähdetään viemään uuden aseman suuntaan, perinnetelakkayhdistyksestä kerrotaan.

 

KAAVAMUUTOS ei aiheuta automaattisesti rakennuskieltoa. Vanhan aseman miljöö on yksi kaupungin tärkeimmistä alueista, kun sitä lähdetään kaavalla suunnittelemaan.

– Nyt näyttää siltä, että täällä rakennetaan ja muokataan maastoa kaikessa hiljaisuudessa. Myös sellaista toimintaa näyttää olevan, josta ei ole esitetty julkisesti suunnitelmia, Nykänen harmittelee.

Vastaa

  1. Heikki Penttinen sanoo:

    Vanha-Asema siihen asuun kuin ollut 1800 luvulla, näin kysyen missä sieltä höyryveturi ja vanha rautatievaunu.
    Suunnitteilla oleva ”lättähattukatos”, mitä se todellisuudessa tulisi olemaan – mitä muuta kuin historiallisen Rautatieaseman irvikuva.

  2. Piilosilla sanoo:

    No mittee tuo haittaa, pistäkään vaan halli pystyyn.

  3. Heikki Penttinen sanoo:

    Lättähattuhalli uudelle asemalle, sinne vaan tavaranvastaanottohallin länsipään jatkeeksi.
    Siinä se tuollainen nykyrakennelma on paremmassa ympäristössä jopa maisemallisesti erinomaisella paikalla, näin muodoin sijoittaen jopa on hamassa tulevaisuudessakin siitä tuottamuksellisuutena paremmin hyötyä, sitten kun henkilöliikennöinti saadaan paremmin käyntiin välillä Jyväskylä-Haapajärvi rataosuudella.

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy