ÄKS

Ministeri Huovinen Äänekosken terveyskeskuksen vihkiäisissä: Ikäihmisille avohoitoisempi palvelurakenne

15.09.2014 15:17 (muokattu 15.09.2014 16:39)
Susanna Huovinen
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen kiitteli äänekoskelaisia uuden terveyskeskuksen ripeästä rakentamispäätöksestä. Hän toi terveiset maan hallitukselta juhlapäivää viettävälle Äänekoskelle. Uusi terveykeskus on vihitty käyttöön!

 

 

Arvoisat kaupungin luottamushenkilöt ja virkamiehet, hyvät juhlavieraat, hyvät äänekoskelaiset.

On hienoa olla tänään mukana tässä juhlahetkessä. Pitkäjänteinen työ ja uurastus on tullut maaliin uutena Äänekosken terveyskeskuksena. Toinen suuri ilonaihe on se sisällöllinen kehittäminen, mitä rakennussuunnittelun ja – toteutuksen ohella on tehty.

Kiinteistöstä on tehty moderni. Siinä toteutuu kaksi tärkeää periaatetta: monikäyttöisyys ja muunneltavuus. Tila on joustavasti muunneltavissa kuntalaisten tarpeiden mukaan ja erilaisia palveluita tuottavaksi terveyskeskukseksi. Kehittämisessä on katsottu rohkeasti kohti tulevaisuutta myös terveyskeskustyön sisällöllisen kehittämisen osalta.

Terveyskeskustyöhön on täällä haettu rohkeasti toimivia toimintamalleja ja uusia tapoja työskennellä.  Potilas ohjataan hoidon tarpeen mukaisesti joko hoitajalle, lääkärille tai fysioterapeutille – nopean saatavuuden periaatteen mukaisesti. Pitkäaikaisasiakkaat hoidetaan suunnitelman mukaisesti oma hoitajalla tai oma lääkärillä. Tätä toimivaa työn organisointia voin ylpeydellä käyttää esimerkkinä, kun kierrän ympäri valtakuntaa puhumassa sotesta ja perusterveydenhuollon vahvistamisesta.

Sote-uudistuksen punainen lanka on vahvistaa perusterveydenhuoltoa, ja turvata suomalaisten keskeiset hyvinvointipalvelut tuleviksi vuosikymmeniksi.

Tarkoituksena on järjestää kaikki sote-palvelut viiden vahvan alueellisen järjestäjän toimesta. Alueet rakentuvat nykyisten erityisvastuualueiden pohjalta ja ne tukeutuvat olemassa oleviin toimiviin rakenteisiin. On siis rehellistä sanoa, että toimiviakin rakenteita on, kuten tänään täällä voimme todistaa. Uudistuksessa ei ole tarkoitus purkaa sellaista, joka toimii – vaan viedä parhaat käytännöt sinnekin, mistä ne nyt uupuvat.

Sote-uudistuksen lähtökohta on ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden kannalta tärkeä palveluketjujen saumaton kokonaisuus: Sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio. Se tarkoittaa sitä, ettei ihmistä pompotella huolineen ja vaivoineen viranomaiselta toiselle. Kun nyt terveydenhuollossa hoidetaan potilaita ja sosiaalihuollossa tuetaan asiakkaita, tulisi meidän koko sosiaali- ja terveydenhuollossa osata paremmin kohdata ihmisiä kokonaisuutena. Kaikkine elämän- ja potilaskertomuksineen. Vaikka järjestämisvastuu keskitetään viidelle alueelle, ovat kunnat jatkossakin mukana palvelujen tuottamisessa. Lähipalvelut, kuten terveyskeskukset, vanhusten kotipalvelut tai sosiaalihuollon palvelut säilyvät jatkossakin lähellä ihmistä.

Kun kierrän ympäri Suomea puhumassa sote-uudistuksen historiallisesta merkityksestä, saan usein vastattavakseni kysymyksen: mistä uutta rahaa soteen? Haluaisin esittää vastakysymyksen: käytämmekö nykyisiä resursseja riittävän hyvin ja tehokkaasti? Väitän, että jos saisimme ihmisille oikea-aikaisen ja laadukkaan avun varhaisessa vaiheessa, säästäisimme paljon rahaa, mutta ennenmuuta inhimillistä kärsimystä. Kenenkään ei pidä joutua miettimään, eikö minun asiani ole hoitamisen arvoinen?

Oikea-aikaisen palvelun lisäksi meidän on väsymättä puhuttava hyvien elämäntapojen puolesta ja panostettava ennaltaehkäsyyn. Tässä kunnilla tulee olemaan jatkossakin uuden sote-rakenteen aikana erittäin merkittävä rooli. Hyvinvointia edistetään soten lisäksi myös liikunta-, kulttuuripalveluissa, varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa sekä maankäytössä ja liikenteessä.

Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat meille kaikille tärkeitä palveluita, olipa kokemuksemme niistä sitten hyvä tai vähän heikompi. Olemmehan me kaikki veronmaksajina jo maksaneet ikäänkuin ennakkoon kunnalle ja valtiolle suurimman osan palveluistamme. Kun hätä on suurin, terveyspalveluiden merkitys tulee hetkessä omassa elämässä selväksi – apua täytyy saada. Palveluiden tärkeyden takia pitää ammattilaisilla olla eettinen velvollisuus taata kuntalaiselle hyvät ja laadukkaat palvelut. Samoin on päättäjillä, luottamushenkilöillä ja kuntajohdolla oltava toiminnan taustalla eettinen velvollisuus tehdä oikeita ratkaisuja potilaan parhaaksi. Eettisesti hyvä hoito, ihmistä kunnioittava, ihmisen hyvää elämänlaatua mahdollistava ja yksilöä arvostava lähestyminen – näillä kulmakivillä tehdään hyvää hoitoa. Äänekoskella on haluttu toimia potilaan parhaaksi, lähdetty uudistamaan toimintatapoja, työkäytäntöjä ja tekemään rohkeita ratkaisuja, joilla tuotetaan laadukkaita palveluita myös tulevaisuudessa kestävällä pohjalla. Eettisyyttä ja ihminen ihmiselle –asennetta emme saa unohtaa talouspaineiden keskellä vaan päinvastoin, niiden merkitys korostuu entisestään.

Ikäihmisten palveluissa ollaan yhä enemmän kehittymässä kohti avohoitoisempaa palvelurakennetta. Tämän päivän ikäihminen ja tulevaisuuden seniori on yhä useammin laatutietoinen, koulutettu, tottuneempi palveluiden käyttäjä ja usein myös kriittisempi. Kunnon heiketessä kotiin annettavien palveluiden monimuotoisuus ja teknologiset ratkaisut mahdollistavat yhä paremmin turvallisen kotona asumisen. Ammattilaisten saumaton yhteistyö avopalveluissa ja kotihoidossa on ratkaisevaa.

Palvelurakenne on muuttumassa korjaavista palveluista ennaltaehkäiseviin palveluihin, joissa ammattilaisten osaamisen lisäksi korostuu asiakkaan ja hänen omaisensa osallistuminen aktiivisesti palvelun suunnitteluun ja itsehoitoon. Elämän kriittisissä tilanteissa ammattilaisen sanoilla on vahva vaikutus. Näitä kriittisiä pisteitä ovat esimerkiksi lapsen syntymä, koulun aloitus, kutsuntarkastukset, oma tai läheisen sairastuminen. Itsehoitoon kannustava hyvä vuorovaikutus esimerkiksi oman kunnon kohottamisesta, voi ratkaisevasti auttaa vaikkapa nuorta miestä lenkkipolulle.

Koko terveydenhuoltomme toimivuuden turvaamiseksi on rakenteita uudistettava, vaikka ne eivät kaikilta osin olisikaan uudistuksen tarpeessa. On helpompi tehdä rakenteellisia uudistuksia kuin säästää itse palveluista. Toiminnan laadun parantamiseksi tarvitsemme jatkuvasti keinoja arvioida itseämme, ja tarvittaessa tuoda uusia toimintatapoja kansalaisten hyväksi. Kaiken perusta on ammatillisesti pätevä ja sosiaalisesti osaava ammattilaisten joukko.

Teille ammattilaisille niin sosiaali- kuin terveydenhuollossa ja meille päättäjille haluan muistuttaa, että joka päivä pitää vaikka väkisin havahduttaa itsensä huomaamaan, miksi teemme työtämme. Itselleni oiva muistutus, jonka haluan jakaa kanssanne, on kummipoikani. Kun minusta tuli peruspalveluministeri, filosofiselta, tuolloin 4-vuotiaalta pojalta kysyttiin, mitä ministeri tekee. Hän pohti hetken ja totesi sitten: ministeri on henkilö, joka ohjaa eksyneitä lapsia ja aikuisia turvaan. Aika hyvä määritelmä, mutta lievästi sanoen vaativa.

Toivotan maan hallituksen puolesta Äänekosken päättäjille, viranhaltijoille onnea uuden terveyskeskuksen johdosta. Täällä työskenteleville moniammatillista työniloa ja täällä asioiville sujuvaa palvelua ja hyvää hoitoa sekä hoivaa. Ohjataan ihmisiä oikeaan suuntaan ja välillä myös turvaan.

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy