ÄKS

Miten lasi pitää kuormata kyytiin? Sakkojuttua puitiin lopulta käräjillä saakka!

04.02.2016 15:12
Kuvan lasinkuljetusauto ei liity tapaukseen. Kuva: Wikipedia.

Kokeneella ammattiautoilijalla ja poliisilla voi olla joskus erimielisyyksiä siitä, miten hommat pitää hoitaa. Äänekoskella tapahtunutta ristiriitaa päädyttiin ratkomaan lopulta Keski-Suomen käräjäoikeuteen saakka, sillä kuski ei hyväksynyt saamiaan sakkoja.

Kyse oli lasin kuljettamisesta. Noin 65-vuotias kuski oli kallistanut lasin metallikehikkoon ja käytti kuormasidontaan muovikelmua. Kehikot olivat kuormatilassa vapaasti sitomatta. Kehikkojen välissä oli tyhjää iskemää yli kymmenen senttiä, osassa 30–80 senttiä. Perävaunussa olleet kehikot olivat takaa kokonaan sitomatta ja tukematta.

Poliisi katsoi miehen syyllistyneen kuorman sitomatta jättämiseen eli liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Lisäksi mies katsottiin syylliseksi kuljettajan ammattipätevyyssäännöstön rikkomiseen, koska hän oli matkassa ilman pätevyyttä osoittavaa asiakirjaa.

14 päiväsakon rangaistuksen saanut mies kummasteli poliisin käsitystä lasin kuormaamisesta. Hän ilmoitti, ettei hyväksy poliisin menettelyä.

– Lasia ei voi kuljettaa muutoin kuin näin, mies lausui poliisille.

Koska mies vastusti saamaansa rangaistusta, asia siirtyi käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Miehen harmiksi käräjätuomari yhtyi syyttäjän näkemykseen ja katsoi lasin kuormaamistavan vääräksi.

– Lasielementit ovat olleet kuormattuna kehikoille, jotka ovat olleet sitomatta ja lasielementit ovat olleet sidottuina kehikoihin ainoastaan muovikelmulla. Kuormalla on ollut mahdollista liikkua, kaatua tai pudota, linjasi syyttäjä.

Käräjäoikeus pudotti miehelle määrätyt päiväsakot 14:sta 12:een. Sakkosumma putosi samalla 154 eurosta 132:een. Toisaalta mies joutuu maksamaan valtiolle todistelukustannuksia 19 euroa.

Kuormaamiskiista sai alkunsa Hirvaskankaalla syyskuussa 2014. Tuomittu mies asuu Pohjois-Pohjanmaalla.

Vastaa

  1. M sanoo:

    Lasin voi tosiaankin kiinnittää kuormaliinoilla ja vartavasten tehdyillä kiinnikkeillä telineeseen, joka on kiinnitetty siihen toiseen telineeseen ja kumpikin teline kiinnitetty ajoneuvon lavaan.
    Jos ainut itselle mieleen tuleva kiinnitystapa kuitenkin on joko kuuden tuuman rautanaula lasista läpi tai siivu elmukelmua, on syytä harkita jotain vähemmän vaaraa aiheuttavaa ammattia kuin ammattikuljettajan. Ehkä ojan kaivanta lapiolla olisi sovelias ala.

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy