ÄKS

Moottoriurheilijan Audi A4:ssä liian leveät vanteet – poliisi sakotti

30.01.2015 07:00
Kuvan Audi ei liity tapaukseen. Frank Schmidt via photopin cc

Se, että taitaa moottorikulkuneuvojen käytön, ei anna oikeutta käyttää tien päällä millaista ajokkia tahansa. Tästä sai muistutuksen 24-vuotias moottoriurheilija Hirvaskankaalla.

Mies jäi kiinni rikkomuksestaan viime vuoden heinäkuussa. Poliisi tapasi hiekkakuopan tuntumasta kaksipyöräisillä kilpailevan jyväskyläläismiehen, joka oli tullut paikalle 2,7 -litraisella Audi A4 -henkilöautolla.

Audin vanteet olivat liian leveät käytössä olleelle rengastyypille. Renkaat ottivat kiinni korin ylärakenteisiin.

Mies tuomittiin ajoneuvorikkomuksesta kuuteen päiväsakkoon. Maksettavaa tuli 120 euroa.

Vastaa

  1. Juha sanoo:

    Tämän kaltaiset tapaukset kertovat kuinka tietämätöntä virkavalta on käytännön tasolla auton tekniikaan liittyvissä asioissa ja valitettavasti autoharrastajat joutuvat näistä kärsimään. On väärin että autoharrastajaa rankaistaa sakoilla mitkä ovat erittäin tulkinnan varaisia eikä välttämättä pätevästi perusteltuja. Väitän myös että suurin osa harrasteautoista on monin kerroin paremmassa kunnossa ja turvallisempia kuin esim. kotitalouksien ”kakkosautot” joita pidetään minimikustannuksilla hyväksyttävässä kunnossa.

    Uutisessa mainittu auto oli erittäin huolellisesti rakennettu harrasteauto ja varustettu hyväksytysti katsastetulla ilma-alustalla. Kyseiseen tyylisuuntaan kuuluu äärimmilleen viety vanteiden ja renkaiden istuvuus koriin nähden. Ilma-alustan ominaisuuteen kuuluu korkeuden säätö. Uutisessa kerrotaan että ”renkaat ottivat kiinni korin ylärakenteisiin”. Oletan että tässä tapauksessa tarkoitetaan pyörän kaaria enkä katsoisi niitä korin ylärakenteeksi. Ala-asennossa ilma-alusta laskee niin alas että renkaat tai vanteet voivat ottaa pyöränkaariin kiinni tai menevät hyvin lähelle. Käytännössä ala-asennossa on mahdoton ajaa ja sen tarkoitus on vain ulkonäkö kun auto parkkeerataan ja lasketaan alas. Ulkomailla ilma-alustoja on rakennettu vuosikymmeniä eikä se oikein tehtynä tee autosta vaarallista liikenteessä.

    Liian leveät vanteet on myös tulkinnanvarainen asia koska vanteen tarkkaa leveyttä on vaikea/mahdoton mitata kentällä luotettavasti. Tiedän useamman tapauksen missä vanteen leveys on määritetty silmämääräisesti, mikä on täysin epäpätevä keino. Rengas ja vanne yhdistelmään käytetään STRO-normia joka ohjeistaa sopivaan yhdistelmään, sekään ei kuitenkaan suoraan kerro laillisuutta.

    Toki liikenteessä vaaraa aiheuttaviin autoihin pitää puuttua mutta harrasteautot sitä eivät useinkaan ole vaikka usein sakoilla rankaistaan. Olisi myös mielenkiintoista nähdä tutkimustuloksia monessako onnettomuudessa tai vaaratilanteessa ”harrasteauto” on ollut mukana
    .
    T: Auto- , moottoripyöräharrastaja sekä konetekniikan insinööri

    1. lukija sanoo:

      Hyvin perusteltu ja kirjoitettu mielipide. Monta kertaa paremmin, kuin itse artikkeli. ÄKS kaipaisi huomattavaa tasonparannusta. Jos kirjottaa juoru juttuja, nekin voisi tehdä kunnolla. Tosin en lukisi niitäkään. Kunnon uutis juttuja kaivataan, eikä poliisin arkistosta pengottuja juoruja.

  2. Rakentelija sanoo:

    Näistä kirjoituksista ei käy ilmi, etä oliko rakennelmat muutoskatsastettu?
    Jos rengasvalmistajalla on speksissä leveämpi vanne niin silloin se menee yleensä STRO:n ohi. Muutoin hyväksyntä ja laillisuus on normista kiinni.

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy