Miltä näyttää Kotakennään uusi silta? Entä lisääntyykö melu, kun uusi pätkä Nelostiestä valmistuu? Tökkiikö liikenne rakennusvaiheessa? Näihin saatiin vastauksia Nelostieinfossa.
Nelostieinfo Äänekosken Yrittäjille keräsi vain kourallisen kiinnostuneita. Ely-keskuksen investointipäällikkö Hannu Keralampi valotti Äänekosken kohdalla tapahtuvan Nelostien parannuksen yleissuunnitelmaa ja kustannuksia.
– Suunnitelmat ovat edenneet aikataulussa välillä Myllyntaus-Mämme.
Keralampi muistutti, että aikataulua kiirehdittiin Biotuotetehtaan tulon vuoksi.
Yleissuunnitelma valmistuu lokakuussa. Tavoitteena on hyväksyä suunnitelma keväällä 2016.
– Rakentaminen pääsee alkamaan vuonna 2018 kesällä, viimeistään syksyllä.
Yleissuunnittelussa selvitetään hankkeen vaihtoehdot, määritetään tien sijainti ja kytkennät nykyiseen sekä tulevaan maankäyttöön. Suunnitelma sisältää myös liikenteelliset ja tekniset perusratkaisut, hankkeen vaikutukset sekä kustannusarvion ja ympäristöhaittojen torjumisen periaatteet.
– Toivomme, että maanomistajat, asukkaat, yrittäjät ja viranomaiset esittävät mielipiteensä suunnitelmasta. Tällaisten yleisötilaisuuksien tarkoituksena on saada palautetta jota hyödynnetään suunnittelussa.
Yleissuunnitelman teko on käynnissä myös Äänekosken taajamassa. Viiskulman kiertoliittymän teko alkaa jo ensi vuonna. Asematie ja Kotakennääntie/Tehtaankatu maksavat alustavan arvion mukaan 13 miljoonaa euroa, josta kaupunki rahoittaa osan.
Ihan konkretiaa oli jo nähtävänä. WSP:n Risto Jounila toi katsottavaksi suunnitteluvaiheen kuvia uudesta Kotakennääntien sillasta.
– Silta on 400 metriä pitkä ja 12 metriä korkea. Tärttämäeltä tullessa siltä nousee lievästi pohjoiseen päin mennessä. Siltaan on suunniteltupuuelementtejä. Puiset sillankaiteet ja valopylväät kuvaavat hyvin Äänekoskelle niin tärkeää puuta.
Kustannuspaineet ovat kovat. Junnila kertoi, ettei sillalle ole vielä ”keksitty” hintalappua.
KUINKA MELUN käy, kun uusi kaksi plus kaksikaistainen moottoritien tulee ohittamaan Äänekosken? Melutasot ovat jo nyt kovat, varsinkin Mämmen kohdalla. Alueen asukkaat sekä kesäasukkaat ovat jo vuosia saaneet kärsiä yli 70 desibelin melusta.
– Mämmelle rakennetaan meluesteitä, ovatko ne meluvalleja vai meluaitoja, sitä emme ole vielä ratkaisseet. Se on selvää, että melu lisääntyy entisestään kun nopeudetkin lisääntyvät.
Entä miten käy liikenteelle, kun urakka alkaa? Tökkiikö se ja jos tökkii, niin kuinka pahasti.
– Siitä tehdään selvitys suunnittelun seuraavassa vaiheessa, Jounila kertoi.
Hiton ruma silta! Enpä oo noin rumaa nähnykään!!
Keskeneräistä työtä ei pidä näyttää hulluille eikä herroille.
Komian näköinen silta mielestäni. Puisia siltoja harvemmin näkeekään.
Keskeneräsen näkönen. Ihan ku betonivalumuotit ois jääny.
Perusteellisempaa informaatiota, muista medioista?
Kai nyt saadaan sitten moottoritie välillä Jkl-Äki? Tuo pätkä on muutenkin aina niin tukossa, niin saati sitten jos rekat vielä tukkii entisestään.
Mainitsemasi väylä on tukossa kaksi kertaa vuorokaudessa, ihan kuin Äänekosken keskusta. Keskellä päivää ja keskellä yötä saa ajella yksinään.