ÄKS

”Nyt tuli mitta täyteen” – Lunttila ärähtää halpuuttamis-kampanjoista

06.03.2015 16:01 (muokattu 06.03.2015 16:03)
Tommi Lunttila (arkistokuva)
MTK:n edustajat ilmaisevat tuohtumuksensa S-ryhmän ”halpuutus”-kampanjasta perjantain Iltasanomisssa ja Maaseudun Tulevaisuudessa. Myös MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja, äänekoskelainen Tommi Lunttila on sanonut sanansa.

 

– Ärähdin nimenomaan tuosta halpuuttamis-mainoskampanjasta. Nyt tuli mitta täyteen, sillä koen kampanjan halveksuvan tuottajien työtä, Lunttila kertoo ÄKSälle.

Lunttilan mukaan, vaikka kuluttajille on annettu kuva, että hintojen halpuuttaminen olisi pois kaupan omista katteista, näin ei ole.

– Asiaa on nyt seurattu ja on huomattu, että ketjut ilmoittavat tuottajille, että samat tuotteet ostetaan nyt halvemmalla. Eli kyllä nämä halpuuttamiset menee tuottajien maksettavaksi siltä osin, Lunttila sanoo.

Suomessa elintarviketuottajia koskevat tiukat säädökset ja laatustrategiat, toisin kuin useimpia ulkomaisia tuottajia. Tämä on suurin yksittäinen syy siihen, miksi kotimainen tuote on ulkomaista hintavampi kaupan hyllyllä.

– Ruoan arvoa on Suomessa lisätty eläinten hyvinvoinnista, ympäristöstä, hygieniasta ja tietyistä laatuvaatimuksista huolehtimalla. Kauppojenkin pitäisi katsoa sitä arvoa, eikä vaan hintaa. Selvitysten mukaan kuluttajat haluaa suomalaista ja laatua.

Lunttila on huolissaan siitä, että kaupanteko on tällä hetkellä hyvin vääristynyt.

–Samalla, kun kuluttaja maksaa euroopan yleiseen hintatasoon verrattuna korkeaa hintaa, tuottajan osuus hinnasta on euroopan huonoin, Lunttila selvittää.

Lunttila huomauttaa, että jos hinnat halutaan pysyvästi alas, on jostakin luovuttava.

– Halutaanko sitten sitä, että luovutaan laadusta, ei välitetä eläimistä eikä korkeasta hygieniasta? Halutaanko me säilyttää suomalainen tuotanto? Vai onkohan meillä liian hienot kauppalukaalit?  5 miljoonalle ihmiselle 20 miljoonan ihmisen tarvetta vastaavat myyntipaikat. Ruokakaupan katteilla on rakennettu aika paljon ei niin välttämätöntä, Lunttila pohtii.

 

MTK:n verkkosivuilta löytyvä kaavio maidon hinnan jakautumisesta.

MTK:n verkkosivuilta löytyvä kaavio maidon hinnan jakautumisesta.

Vastaa

  1. Jukka Juutinen sanoo:

    miten joku tuottaja voi vielä olla S-ketjun edustajistossa tai hallinnossa. Hävetkää!

  2. osku sanoo:

    Missähän kohtaa ko. mainoksessa lytätään tuottajat. Ironia on vaikea laji ymmärtää. Voisihan siitä ottaa herneen nenään kuljetusyrittäjät, meijerityöntekijät, kaupanala jne. Ei mennä joka paikkaan otsa kurtussa niin tämä kurjuuttaminenkin tuntuu joskus helpommalta.

  3. asioihin pereh sanoo:

    Tehdään maatalouden kanssa sama kuin uusi-seelanti aikanaan, poistetaan tuet, ensin nousi valtava änäkäinen mutta parissa vuodessa tukisyöpöt olivat poissa ja nyt siellä kukoistaa omillaan toimeen tuleva maatalous. Maataloustuottajille oikeus myydä tuotteitaan suoraan tilalta ja torimaksut kaupungeilta pois mikäli olet alkutuottaja, vastaavasti ei sitten alettaisi ahnehtimaan suoramyyntihinnoilla. Tässä tukien ja hyysääjien yhteiskunnassa eivät pärjää kuin ahneet ja laiskat.

    1. kalle sanoo:

      Samallahan kaikki yritys- ja sosiaalituet voisi siis lakkauttaa? Miettikää nyt vähän mitä oksennatte.

      1. veronmaksaja sanoo:

        Niin voitaisiin lakkautttaa, saataisiin kansallispukuisetkin töihin!

      2. Kaarlo sanoo:

        Mietipä Kalle painivatko sos.tuet ja elinkeinotuet samassa sarjassa.

  4. Kaupunkilainen sanoo:

    Mtk:n verkosivuilta löytyvästä kaaviosta käy selvästi ilmi että tuottajien maitolitrasta saama senttimäärä on sama joulukuussan 12 ja joulukuussa 14. Mitä ne tuottajat itkevät. Jokainen suomalainen myös työtön ja vähävarainen maksaa veroja joista maksetaan tukia maataloudelle. Miten kauppaketjut tuottajille ilmoittaa millä hinnalla ostetaan käsitykseni mukaan tuottaja myy tuotteensa teollisuudelle joka sitten myy kauppaketjuille. Ihmeellistä!!!!

    1. yrittäjä sanoo:

      Moniko muu yrittäjä saapi samassa mittakaavassa tukia konehankintoihin ja yrityksensä ylläpitoon lomatuuraajista alkaen, jos yrittämisen kilpailu olisi suomessa tervettä niin ei täällä mitään tukia makseltaisi. Nyt maatalouden veroilmoituksesta alkaen annetaan etulyöntiasema esim. maanrakennustöihin maatalousyrittäjälle kun kaikki mahdollinen tilpehööri on tuki ja vähennuskelpoista toisin kuin kilpailijalla joka tekee ainoastaan maanrakennustöitä, samoin maatalouskäytössä olevien traktorien veroetu (löpö) antaa mahdollisuuden aikamoiseen kikkailuun paikalliskuljetuksissa. Ja viranomaisilla ei ole mitään hinkua tarkastella näitä asioita tarkemmin koska maataloudesta on suomessa tehty pyhä lehmä.

      1. aapee sanoo:

        Valio on tuottajien omistama osuuskunta ja ostaa maidon tuottajilta, ei kauppa. Kaupat ovat Valion asiakkaita ja joutuvat maksamaan maidosta ja maitotuotteista Valiolle sen määrittelemän hinnan. Valio on laskenut tuottajahintaa Venäjän viennin boikotista, ei kaupan hinnoittelusta johtuen. Maidosta on Suomessa ylituotantoa ja kotimainen kampanjointi lisää menekkiä, joten sen luulisi hyödyttävän tuottajia.

  5. Pekune sanoo:

    Maidon tuottaja on useimmiten se, joka tekee rehellistä työtä ja paljonlaisesti. Valio oli pitkään se, joka rosvosi maataloustuottajia ennen kuin maitosektorille saatiin aidompaa kilpailua. Sitten tuli kaupan ala, joka rosvosi kaikkia, varsinkin maatalousyrittäjiä. Toivoisin parempaa perehtymistä maatalousyrittäjien pahenevaan ahdinkoon ennen kuin lausutaan sammakoita suusta. Onhan se tuttu juttu, jotta ne jotka eivät asiaa tunne, käyttävät kärjekkäintä kieltä. Koiratkin haukkuvat sitä, mitä eivät tunne.

    1. osk sanoo:

      Pekusen kannattaisi muistaa se että maidontuottajat omistavat valion(osuuskunta) ja vaikka hinta heikottaa niin valio palauttaa samalla tavoin tuloksestaan takaisin kuin mikä tahansa yhtiö, kukaan ei vaan koskaan muista niitä euroja mainita.

      1. Pekune sanoo:

        Pekune tiedostaa osk:n muistuttaman seikan ja vieläpä hyvinkin. Ja juuri sen takia tuo seikka onkin niin huomion arvoista, että miten itse omistama yritys Valio on lypsänyt omistajatahoaan.

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy