ÄKS

Äänekoskella ajetaan rallia tänäkin vuonna

23.03.2017 13:32 (muokattu 23.03.2017 13:33)
Rallibussi kuljettaa yleisön aivan rallitunnelman ytimeen. Kuva: Mika Mäki / AKK Sports Oy
Äänekoski-Valtra erikoiskoe ajetaan ralliperjantaina 27. heinäkuuta.

 

 

Neste Ralli 2017 tuo jälleen heinäkuussa maailman parhaat ralligladiaattorit Suomeen ja Jyväskylään, kun järjestyksessään 67. kertaa järjestettävä kilpailu ajetaan heinäkuun 27.-30. päivä. Samalla Keski-Suomen sorateillä nähdään nyt ensi kertaa uudet, tälle vuodelle muun muassa tehonlisäyksen saaneet WRC-autot. Suomalaisista WRC-autojen rateissa nähdään varmuudella ainakin kivenkova trio: Toyota Gazoo Racingin Jari-Matti Latvala ja Juho Hänninen sekä M-Sportin Teemu Suninen.

Neste Ralli 2017 alkaa tuttuun tapaan Harjun kaupunkierikoiskokeelta torstai-iltana 27.7. ja päättyy Oittilan Power Stagelle sunnuntaina 30.7. iltapäivällä. Siinä yhtäläisyyksiä viime vuoden reittiin, sillä paljon on Jyväskylän sorasirkuksen reitissä uutta vuoteen 2016 verrattuna. Tänä vuonna Neste Rallin reitillä on 25 erikoiskoetta ja EK-kilometrejä kertyy neljän ajopäivän aikana yhteensä 316. Reitin kokonaispituus on 1422 kilometriä.

– Kuten hyvin tunnettua, sorateiden määrä ei lisäänny Keski-Suomessa, ja reittiä tehtäessä on paljon muitakin huomioitavia asioita. Haluamme kuitenkin vuosittain tehdä kilpailuun uudistuksia, jotta kuljettajat, katsojat ja media saavat rallista enemmän irti. Tämän vuoden reitti on kokonaisuus, jossa on jälleen tarjolla monipuolisesti erityyppistä suomalaista rallitiestöä tiiviissä paketissa, Neste Rallin reitistä vastaava apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen kertoo.

Harjun kaupunkierikoiskoe on vuonna 2014 tapahtuneen paluunsa jälkeen lunastanut paikkansa rallikansan sydämissä, joten se avaa torstai-iltana itseoikeutetusti kilpailun. Sen jälkeen siirrytään soralle, ja Neste Rallin reittitiimi on kaivanut perjantain ajopäivälle naftaliinista vanhat Jyväskylä-klassikot Urrian, Laukaan ja Lankamaan. Lisäksi perinteinen Jukojärven erikoiskoe on kokenut ison muodonmuutoksen.

Suomen MM-rallin reitti hyväksyttiin jo tammikuussa, mutta Ruotsin MM-rallin jälkeen erikoiskokeiden nopeuksiin on kiinnitetty erityistä huomiota. Nuutisen mukaan tämä näkynee myös Neste Rallissa.

–  Turvallisuus on tietenkin kaikista tärkein asia ja nyt tilanne on muuttunut siitä, mitä se oli vuoden alussa. Haemme tämänkin asian osalta mahdollisimman hyvää ja urheilullista ratkaisua.

Perjantaina ei voi hissutella – rallin pisimpänä päivänä 145 kilometriä kisattavaa

Lauantain osalta reittimuutos on toteutettu kääntämällä ”etelän lenkin” eli Ouninpohjan, Päijälän ja Pihlajakosken erikoiskokeiden ajosuuntia. Sunnuntaina reitillä nähdään viime vuonna paljon kiitosta saanut Päijänteen itäpuolen erikoiskoekaksikko Oittila-Lempää. Ralli saa arvoisensa päätöksen Oittilan kuvankauniissa keskisuomalaismaisemassa.

_ Katsojien näkökulmasta perjantai on nyt todellinen superpäivä, sillä aikataulu on laadittu siten, että aamupäivän lenkillä kahteen kertaan ajettavat erikoiskokeet ajetaan nyt hyvin tiiviissä aikataulussa. Ajokertojen välille ei juurikaan jää luppoaikaa, vaan toisen kierroksen etuautot starttaavat reitille miltei heti kun ensimmäinen lenkki on ajettu, Kari Nuutinen sanoo.

Aamupäivän erikoiskokeilta ehtii myös mainiosti siirtyä toisen kierroksen jälkeen illansuuksi pohjoisen lenkin erikoiskokeille Laukaan ja Äänekosken maisemiin tai perjantai-illan huumaan toiseen kertaan ajettavalle Harjulle. Huomionarvoista tämän vuoden reitissä on se, että perjantaina ajetaan eniten erikoiskoekilometrejä, kaikkiaan niitä kertyy 145.

Lauantai liidetään legendaarisessa Jämsässä – sunnuntai huipentuu Oittilan lisäpisteisiin

Lauantaina rallikansa pääsee nautiskelemaan Jämsän ympäristön nopeista erikoiskokeista. Ratkaisuja on varmasti odotettavissa viimeistään kilpailun pisimmillä erikoiskokeilla Päijälässä ja Ouninpohjassa. Molemmat tarjoavat kuljettajille ja katsojille luonteenomaisinta ”Jyskälää” kovapintaisten teiden ja nopeiden ylitysten myötä. Rallin kruununjalokivi Ouninpohja ajetaan tällä kertaa Hämepohjasta Kakariston suuntaan, joten Keltaisen talon hypyltä lennetään pitkälle ja Kakariston peltoaukealle tulo on vauhdikas. Uutta on myös se, että Pihlajakosken erikoiskoe ajetaan nyt ensimmäistä kertaa tässä muodossaan. Lauantain reittiä täydentää viime vuodelta tuttu Saalahden erikoiskoe. Kahteen kertaan ajettavalle lauantailenkille kertyy erikoiskoekilometrejä yhteensä 138.

– Uskon, että lauantai on tänäkin vuonna kilpailun ratkaisupäivä. Silloin ajetaan hienoja, vauhdikkaita eteläisen Keski-Suomen teitä, joilla eroja syntyy varmasti. Näiltä erikoiskokeilta välittyy myös hienoa TV-kuvaa nostalgisista Jyväskylän MM-rallin maisemista. Katsojien kannalta lauantain lisämauste on kansallinen Vetomies-kisa, joka täydentää hyvin MM-luokkia.

Kilpailun päätöspäivä sunnuntai on reitiltään sama kuin viime vuonna, silloin etenkin Oittilassa nähtiin ratkaisuhetkiä sekä WRC- että WRC2-luokassa. Oittila ja Lempää ajetaan kahteen kertaan, joten sunnuntaina EK-kilometrejä on tarjolla 34. Power Stagella on tänä vuonna entistä kovemmat panokset, kun lisäpisteitä on jaossa aiempaa enemmän.

_  Saimme viime vuonna paljon positiivista palautetta sunnuntain reitistä kilpailijoilta, medialta ja katsojilta, joten päätimme säilyttää loppuhuipennuksen samassa muodossa. Sunnuntain tietyypit muodostavat reitille oman, haastavan kokonaisuutensa ja Oittila on Power Stage -käyttöön erittäin toimiva muun muassa TV-kuvauksen kannalta.

Neljä herkullista päivää, 25 upeaa erikoiskoetta, uudet WRC-autot ja mahtava rallitunnelma tarjoilevat jälleen vuoden mieleenpainuvimman urheilukokemuksen vailla vertaa. Tätä ei muualla koe – nähdään heinäkuussa Keski-Suomessa, rallin kuningaskunnassa!

Neste Rallin reitti 27.-30.7.2017
Torstai 27.7.2017
8:00       Testierikoiskoe Ruuhimäki     4,62 km
18:42     Lähtö Paviljonki
19:00     EK 1 Harju 1        2,31 km

Perjantai 28.7.2017
6:05       Huolto Paviljonki        15 min
7:12       EK 2 Halinen 1           7,59 km
7:45       EK 3 Urria                  12,75 km
8:48       EK 4 Jukojärvi 1         21,31 km
10:06     EK 5 Halinen 2           7,59 km
10:39     EK 6 Urria 2               12,75 km
11:42     EK 7 Jukojärvi 2         21,31 km
13:37     Huolto Paviljonki        30 min
15:00     EK 8 Äänekoski-Valtra 1       7,39 km
16:13     EK 9 Laukaa 1           11,76 km
17:11     EK 10 Lankamaa       21,68 km
18:09     EK 11 Äänekoski-Valtra 2     7,39 km
19:22     EK 12 Laukaa 2         11,76 km
20:30     EK 13 Harju 2             2,31 km
21:00     Huolto Paviljonki         45 min

Lauantai 29.7.2017
7:20       Huolto Paviljonki        15 min
8:58       EK 14 Pihlajakoski 1  14,85 km
10:06     EK 15 Päijälä 1           23,52 km
10:49     EK 16 Ouninpohja 1   24,36 km
12:02     EK 17 Saalahti   1       4,21 km
13,27     Huolto Paviljonki         30 min
14:55     EK 18 Saalahti 2         4,21 km
16:08     EK 19 Ouninpohja 2    24,36 km
17:16     EK 20 Pihlajakoski 2   14,85 km
18:24     EK 21 Päijälä 2           23,52 km
20:39     Huolto Paviljonki         45 min

Sunnuntai 30.7.2017
8:20       Huolto  Paviljonki       15 min
9:38       EK 22 Lempää 1        6,80 km
10:21     EK 23 Oittila 1           10,12 km
11:55     EK 24 Lempää 2        6,80 km
13:18     EK 25 Oittila 2 (PS)  10,12 km
14:21     Huolto Paviljonki       10 min
15:00     Podium Paviljonki

EK-kilometrit yhteensä 315,63 km
Koko reitin pituus 1422,34 km

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy