Sohvaperunan uusi elämä – ÄKS testaa elämäntapamuutoksen ja kunnonkohennuksen


Auronin fysioterapeutti Maiju Matilainen kannustaa ja piiskaa testaajaamme kohti terveempää elämää.

 

Kuntoiluharrastus on sellainen, jonka aloittamista on helppo erilaisten verukkeiden avuin siirtää. Testaamme puolen vuoden ajan, kuinka sohvaperuna laittaa elämäänsä uutta puhtia oikeanlaisen ravinnon sekä kuntoilun kautta. 

 

Kun mittari näytti testaajallemme viittäkymppiä, kuvastin kertoi tapahtuneista muutoksista: vatsan puolelle oli kasvanut kalakukko ja selkäpuolelle makkaroita. 

– Palteet, joista oli aiemmin vain kuullut juttuja, näkyivät olevan todellisuutta myös itselle. Jalat ja käsivarret pysyivät tikkuna, liekö lihaksien surkastumisen syytä? Painoa oli kertynyt parissa vuodessa viisi kiloa, ja puntari näytti 64,5 kiloa. Väsytti. Kiinnostus puuttui. Vaatteet olivat kutistuneet vaatekaapissa, kertoo toimistotyötä tekevä naispuolinen tuleva kunnonkohentaja.  

54-vuotias testaajamme on viime vuosina harrastanut liikuntaa ulko-ovelta auton ovelle ja takaisin. 

Ravintoympyrään kuului oleellisena osana musta limonadi, salmiakki, suklaa ja jäätelö.

– Ruokarytmini muistutti lähinnä sambaa ja rumbaa. Tuurijuojana alkoholia kului niukasti – tupakkia ei ollenkaan. 

Toukokuussa 2017 päätti rapakuntoinen nainen ottaa itseään niskasta kiinni. Aiheen kimmokkeeseen antoi Kunnossa kaiken ikää -rekkakiertue, joka parkkeerasi Äänekoskelle. 

– Erilaisten mittausten tuloksena aloin pelätä jo äkkikuolemaa. Testien tulos osoitti, että olin vaivihkaa saanut itselleni sitä kehon kaikkein vaarallisinta rasvaa: viskeraalia. Juuri sitä, joka kertyy salakavalasti sisäelimien ympärille! Verikokeissa ilmeni myös huolestuttavan korkealle kohonnut kolesteroli. 

Entinen kilpaurheilija, nykyinen sohvaperuna kampesi ylös ja ulos asti. Hän käveli lähes päivittäin tunnin verran, ja teki remonttia ruokavalioonsa. 

– Näin mentiin reippaasti elokuulle, kunnes alkoi kesäloma. Tuli täysi tyssäys kävelyretkiin, ja samalla herkut palasivat ruokavalioon. 

Meni vuosi, kunnes hän sai taas otteen itsestään. Nyt, jälleen rapakuntoinen testaaja aloittaa kuntoilun aivan nollatasolta. 

– Tänä kesänä päätin, että loman jälkeen saavat herkut ja limpparit jäädä. Tiesin vanhastaan, etten pysy ruodussa ilman valvontaa ja piiskausta. Otin yhteyttä Koskikeskuksen alakerran kuntosali Ole Fitiin, ja toivoin apua kokonaisvaltaiseen elämäntaparemonttiin – liikuntaan sekä ravintovalmennukseen. 

Testaaja tapasi Auronin fysioterapeutti Maiju Matilaisen. Haastattelun, sekä lyhyen tutkimuksen päätteeksi hän sai kotiläksyksi kolme erilaista fysioterapialiikettä. 

– Alkuun tuntui, että ei niin pienistä liikkeistä voi olla mitään hyötyä, kuten: nosta hartioita kaksi senttiä ylös ja käännä taaksepäin sentin. Pidä asento muutaman sekunnin verran ja toista. 

Liikkeistä on tullut automaatteja työnteon lomassa. Helpot liikkeet voimistavat niska-hartiaseudun pieniä lihaksia. Hyvä niin, sillä päätetyöskentelyssä hartialinja on mallia lysy. 

Seuraavalle käyntikerralle pakattiin kassiin salikamppeet: trikoot, t-paita ja lenkkarit. Maiju oli laatinut lukujärjestyksen liikkumiseen. Maijun laatimassa kunto-ohjelmassa on yhdistetty aerobista liikuntaa ja voimaharjoittelua, neljä kertaa viikossa. 

– Ymmärsin, että fyysinen aktiivisuus näyttäisi olevan tehokkain keino viskeraalisen rasvan karkottamiseen. Erään tutkimuksen mukaan voisin päästä eroon 20 prosentista viskeraalista rasvaa jo kolmeviikkoisella liikuntajaksolla. Tämä tieto kannusti hyvin alkuun. 

Laitteet käytiin läpi huolella. Testaaja oli käynyt kuntosalilla kerran aiemmin, vuonna 1984. Aloittelijalle saattavat laitteet näyttää pelottaville. 

– Mielessä kävi, kannattaako minun, isoäidin, lähteä rimpuilemaan moisiin vehkeisiin. 

Muutos alkoi lokakuun ensimmäinen päivä. Liikuntalukujärjestykseen on kirjattu kaksi kuntosalikertaa ja kaksi reipasta, vähintään puolen tunnin kävelylenkkiä viikossa. Ruokailua on myös kellotettu.

– Päivä oli maanantai, itselleni viikonpäivistä se vaikein. Kuntosali tuntui suden pesältä, mihin minua väen vängällä työnnetään. Hammasta purren ja peilejä karttaen tartuin toimeen, Maijun ohjeet takaraivossa jyskyttäen. Ensin kunnon lämmittely: kymmenen minuuttia soutulaitteessa ja sen päälle vielä kiipeilyä porraskoneessa. Jalkaprässi, talja ja muutaman muu laite vielä päälle, antoivat ymmärryksen että puolen tunnin kuntosalitreeni on tehokas! 

Tiistaina on lukujärjestyksessä lepopäivä. Testaaja kertoo, kuinka hän jo alkoi itselleenkin yllätyksekseen odottaa torstain kuntosalitreeniä.

– Kuntosalin jälkeen energiataso oli kova, ja mieli lenkille palava. Onneksi Maiju seuraa aktiivisuuttani internetin välityksellä, ja huomauttaa kyllä, jos mopo alkaa lähteä käsistä. 

Testaaja kirjaa päivän ohjelman tehdyksi ja peukuttaa, jos harjoitteet ovat sujuneet hyvin. 

– Peukutan alas, jos on ilmennyt ongelmia tai ohjelma ei ole muuten sujunut. Vaikka Maiju ei olekaan minua piiskaamassa joka käänteessä, täytyy minun antaa raportti, joten lipsumiseen ei ole varaa. 

Seuraava osa joulukuun ensimmäisessä ÄKSässä. Silloin nähdään onko intoa piisannut, onko paino pudonnut ja vireystaso noussut. 

Vastaa