Susanna Huovinen ja Lauri Ihalainen saapuivat ilakoimaan BTT:n käynnistyksen lähtölaskennasta


Lauri Ihalainen (vas.) ja Susanna Huovinen vaihtoivat kuulumiset sotaveteraani Eino Pajusen kanssa perjantai-iltana.

Biotuotetehtaan investointi oli tärkeä koko Keski-Suomen alakuloisen kehityksen kääntämiseksi, toteavat Äänekoskella perjantaina vierailleet kansanedustajat Susanna Huovinen ja Lauri Ihalainen.

 

Keski-Suomen demarikansanedustajat Lauri Ihalainen ja Susanna Huovinen saapuivat Äänekoskelle Elorieha-tapahtumaan perjantaina 11. elokuuta. Kaksikko toteaa Metsä Groupin jätti-investoinnin palauttaneen uskon kasvaviin investointeihin myös muilla sektoreilla.

He korostavat, että kyseessä oli henkisesti tärkeä investointipäätös. Se osoitti, että metsäteollisuus voi uudistua ja Suomen viennin yhtä kivijalkaa voidaan kehittää. Biotuotelaitos tuo valmistuttuaan arvioiden mukaan noin 500 miljoonaa euroa vientituloja vuodessa.

Elokuun puolivälissä käynnistyvä uusi tehdas käyttää havupuuta noin 4,5 miljardia ja koivua 2,2 miljardia kuutiota vuodessa. Tästä seuraa, että biotuotetehtaan aluetaloudelliset vaikutukset ovat merkittäviä. Se synnyttää noin 1 500 uutta työpaikkaa. Taloudelliset vaikutukset tulevat puun myynnistä, korjauksista, kuljetuksista, laitehankinnoista ja palveluista.

Investointi piristää Huovisen ja Ihalaisen mukaan myös kuntien talouksia. Innovaatiotyötä tehdään myös sellun jalostusasteen nostamiseksi ja uusien tuotteiden kehittämiseksi. Tämä synnyttää uutta yrittäjyyttä ja työpaikkoja.

 

SUURTA INVESTOINTIA edesauttoi se, että edellisellä vaalikaudella hallitus loi osaltaan edellytyksiä tälle tärkeälle investointipäätökselle. Liikenneyhteyksien parantamiseen osoitettiin aluksi 138 miljoonaa euroa helmikuussa 2015 ja valtuuksia nostettiin myöhemmin 168 miljoonaan euroon.

Merkittävä osa kohdennettiin nelostien parantamiseen Äänekosken kohdalle ja Äänekoski-Jyväskylä rataosuuden sähköistämiseen ja peruskorjaukseen. Siihen osoitettiin noin 80 miljoonaa euroa. Tämä investointi paransi tuotteiden vientiä rautateitse Vuosaaren sataman kautta maailmalle. Radan kunnostamisella oli myös suuri merkitys Valtran Suolahden traktoritehtaan tuotteiden viennille.

Investointeja vauhditettiin myös 32,1 miljoonan euron energiatuilla. Näitä ratkaisuja ennen hallitus rahoitti sinisen tien kunnossapidon Viitasaaren ja Keiteleen välillä.

 

KESKI-SUOMESSA on tehty töitä yhdessä yli puoluerajojen sen puolesta, että Nelostie Kirri–Tikkakoski -välillä kunnostetaan ja sille järjestetään rahoitus. Suunnitelmat ovat valmiina ja hanke on sisältynyt myös liikenneviraston suunnitelmiin ja liikenne- ja viestintäministeriön budjettiehdotukseen.

Huovinen ja Ihalainen muistuttavat, että kyseinen tieosuus on ollut pitkään suuri liikenneturvallisuusriski.

Hallituksen tulisikin ottaa tämän hankkeen rahoitus päätettäväksi tulevassa budjettiriihessä. Vähintään tarvitaan uskottava linjaus, jolla tiehanke saadaan vihdoin käyntiin. Huovinen ja Ihalainen korostavat, että työtä asian puolesta on tehty laajasti yhdessä, mutta nyt budjettiriihen alla vastuu rahoituksen turvaamisesta on kuitenkin ensisijaisesti hallituspuolueiden keskisuomalaisilla kansanedustajilla ja heidän eduskuntaryhmillään.

 

MAAKUNNASSA ON synkkien talouslukujen ja korkean työttömyyden sekä heikon investointivaiheen jälkeen paljon hyvää pöhinää myös muilla teollisuuden aloilla rakentamisessa ja palveluissa.

Kansanedustajat muistuttavat, että nyt pitääkin saada vahvistusta näille myönteisille merkeille, jotta työllisyys paranee edelleen ja saadaan rakennettua erityisesti nuorille uskoa tulevaisuuteen.