ÄKS

Tehasta Pukkaa: Härän ohjaksissa kotia kohti

31.07.2016 08:00 (muokattu 31.07.2016 10:16)
Tämä letka etenee kohti Äänekoskea ja tehdasintegraattia. Päämäärä saavutetaan tiistaina 2. elokuuta.
Äänekoskelainen Jussi Ruuska on kävellyt muun ratatyömaaletkan matkassa Jyväskylästä  Äänekoskelle. Iso etappi ratahankkeessa on pian saavutettu.

 

Metallista ”härkää” kiinni sarvista. Härkää eli ruuvikonetta tarkat 61 senttimetriä eteenpäin. Kone alas ja napakasti takaisin ylös. Työntö jälleen eteenpäin.

Jussi Ruuska avaa tottuneesti vasta jaettujen betonipölkkyjen ruuveja, jotta ne voidaan kiinnittää alla odottaviin uusiin ratakiskoihin. Samaa hommaa hän on tehnyt lähestulkoon koko 40 raidekilometrin matkan Jyväskylästä Suolahteen.

– Simppeliä puuhaa, mutta ulkona työskentely ja vaihtuvat maisemat pitävät mielenkiinnon yllä, Äänekoskella asuva Ruuska sanoo.

Jyväskylän ja Äänekosken välisen rataosuuden päällysrakennetta uusivalla porukalla on edessään vielä viimeiset kilometrit ennen päämääräänsä. Noin satapäinen työntekijöiden joukko saavuttaa  tehdasintegraatissa sijaitsevan ratapihan tiistaina 2. elokuuta.

Tämän jälkeen työsarkaa riittää vielä paineeksi asti mutta jatkuva matkaaminen sentään loppuu.

Ratahanke_Suolahti_2

Ratatyömaaletkan etummaisena kulkevat poistavat vanhat ratakiskot, puupölkyt sekä leikkaavat ja siirtävät sivuun vaihdettavan sepelin.

JYVÄSKYLÄSTÄ TOUKOKUUN alussa lähtenyt työmaaletka on pysynyt tiukassa aikataulussaan erinomaisesti. Kiittäminen on tarkkaa suunnittelutyötä.

Päivän rytmi on tiedettävä tarkasti eikä yhdelläkään työvaiheella ole varaa odotella toista. Noin kahdeksan tunnin aikana on edettävä 600 metrin matka.

Työmaan kylkeen iltapäivällä sulkuajan jälkeen saapuvat junat eivät anna armoa.

– Tämän ruljanssi vetäminen vaatii lehmän hermoja ja pitkää kokemusta, VR Trackin työmaapäällikkö Antti Määttänen sanoo.

Liikenneviraston ja VR Trackin allianssimallilla toteuttamat radan peruskorjaustyöt ovat osa Äänekosken Liikenneyhteydet -hanketta.

Ratahanke painottuu Jyväskylän ja Äänekosken välille, johon uppoaa 80 miljoonan euron budjetista kaikkiaan 65 miljoonan siivu. Yksittäisiä, joskin haastavia, työkohteita on myös Jyväskylän ja Tampereen välisellä radalla.

Radan parannuksilla ja sähköistyksellä kasvatetaan rataosuuden kapasiteettia biotuotetehtaan lisääntyvän liikennöinnin tarpeisiin.

Biotuotetehtaan päästyä tuotantotavoitteisiinsa kasvaa  Äänekosken ja Jyväskylän väliä kulkevan tavaran määrä 24 junaan päivässä.

Ruuvikoneita työntävät miehet, kuten Jussi Ruuska, aukovat ja kiinnittävät ruuvit betonipölkkyihin, jotka edellä kulkeva kaivinkone on asettanut paikoilleen.

Ruuvikoneita työntävät miehet, kuten Jussi Ruuska, aukovat ja kiinnittävät ruuvit betonipölkkyihin, jotka edellä kulkeva kaivinkone on asettanut paikoilleen.

SUOLAHDEN JA Äänekosken välisen radan työt sujuvat rutiininomaisesti lukuun ottamatta muutamaa sähköistyksen vaatimaa erikoiskohdetta. Siltojen alla on tehtävä radan madaltamista, Valkamassa kallioleikkaus ja Paatelanlahden ratasiltaa on avarrettava.

– Vaikuttaa, ettei tätä osuutta ole ajateltukaan koskaan sähköistettävän, Määttänen arvelee.

Varsinaisen rataa pitkin kulkevan työmaaletkan lisäksi Suolahteen on saapunut hankkeen konttitoimisto, jossa muun muassa huolehditaan työskentelyn ja liikkumisen turvallisuudesta sekä pidetään päiväkirjaa työn edistymisestä.

Suolahdesta käsin hoidetaan myös lähialueen ratapihojen kunnostukset, turvalaitetyöt ja muut radan viimeistelyt. Tehokasta työaikaa on edessä vielä muutama kuukausi ennen lumien tuloa.

Vuonna 2017 ratahanke keskittyy pääasiassa Jyväskylä–Tampere-osuuteen.

Päivässä radalla jaetaan jopa noin 3 000 tonnia uutta pintasepeliä. Tämän jälkeen vaihteentukemiskone varmistaa, että rata on varmasti tiukassa oikeassa asennossa.

Päivässä radalla jaetaan jopa noin 3 000 tonnia uutta pintasepeliä. Tämän jälkeen vaihteentukemiskone varmistaa, että rata on varmasti tiukassa oikeassa asennossa.

MATKATYÖLÄISELLE kotiseudun rakennusurakat ovat miellyttävää vaihtelua.

Kolme aiempaa vuotta Jussi Ruuska on kiertänyt ratatyömaita kauempana. Talvikuukausina töitä ei ole tarjolla, mutta muulloin niitä riittää hyvin.

– Kun laitoin hakemuksen tähän hankkeeseen, oli työpaikkoja tarjolla kymmeniä ympäri Suomea. Kyllä noita ratakilometrejä on uudistettavana ja kunnossa pidettävänä sen verran, että tehtävää riittää varmasti tulevaisuudessakin hyvin, Ruuska toteaa.

Varsinaista ammattikoulutusta ei työhön järjestetä, joten Ruuskakin on oppinut tekemällä, seuraamalla ja kuuntelemalla kokeneempia työntekijöitä. Ratatyömaalla puurtavalle rauhallinen asenne on hyväksi, virallisesti puolestaan vaaditaan ratatyöturvallisuuspätevyys ja työturvallisuuskortti.

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy