Tehasta Pukkaa: Kotakennäänsalmen komistus kohoaa


Nykyiseltä 4-tien linjaukselta länteen piirtyvä Tärttämäen silta tulee olemaan komea näky valmistuessaan ensi vuonna.

 

Reilut pari sataa metriä pitkän ja 20 metriä leveän Kotakennäänsalmen uuden ylityspaikan rakentaminen on urakka, jollaisia ei Suomessa nähdä välttämättä vuosittainkaan.

– Jo pelkästään nyt tehtävän työmaasillan rakentaminen kestää kolme kuukautta. Vuodenvaihteessa alkava varsinaisen sillan rakennustyö on valtava ja vaativa tehtävä, työmaan urakoitsija Graniittirakennus Kallio Oy:n projektipäällikkö Markku Hokkanen toteaa.

Tärttämäen siltaa pitää kasassa noin 1 100 000 kiloa raudoitus- ja jännitysterästä. Betonia paikalle ajetaan noin 7 000 kuutiota, mikä tarkoittaa yli tuhatta betoniautolastia.

Timpurit tulevat valamaan sillan tukien perustuksia noin kuuden metrin syvyydessä jättimäisissä teräslaatikoissa, jotka tilkitään ja pumpataan tyhjäksi vedestä. Raskastekoiset porapaalut uppoavat tiukasti neljä metriä kalliopohjaan.

– Tämä todellakin lukeutuu isoimpiin kohteisiin, joita olen ollut 20 vuoden urani aikana tekemässä, työsillan rakentamista aliurakoivan Viitek Oy:n Heikki Hirvonen toteaa seuratessaan paalutusta rantapenkereellä.

 

TÄRTTÄMÄEN SILTA ja 4-tien muuttaminen kaksikaistaiseksi moottoritieksi Äänekosken kohdalla ovat osa Liikenneviraston Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet -hankekokonaisuutta.

Tiehankkeiden projektipäällikkö Jarmo Niskanen Liikennevirastosta kertoo, että alemman tieverkon osuuksien parannustyöt ovat jo valmistuneet. Lokakuussa liikenteelle avatun Huutomäen risteysaluekin on lähes paketissa.

– Marraskuussa olisi tarkoitus saada hyväksytyksi Äänekosken pohjoisen puolen ja etelän suunnassa sijaitsevan Kuorejoen kohdan suunnitelmat. Tavoitteena on saada kilpailutus valmiiksi niin, että rakentaminen alkaisi pohjoisosalla toukokuun puolivälissä, Niskanen kertoo hankkeen aikataulusta.

Parhaillaan käynnissä oleva Äänekosken kohdan työmaa ei tule suuresti vaikuttamaan 4-tien liikenteeseen mutta pohjoisemmassa ja Kuorejoen alueella tapahtuva rakentaminen tuo aikanaan muutoksia liikennejärjestelyihin.

Kuorejoella valtatielle rakennetaan muun muassa uusi joen ylittävä silta ja Äänekoski pohjoinen -nimisellä hankeosuudella Akanniemen eritasoliittymä.

Äänekosken infran tiehankeosuudelle on varattu yhteensä 78 miljoonan euron budjetti. Kolme kuukautta sitten käynnistyneen Äänekosken kohdan rakentamiseen uppoaa 23 miljoonaa euroa, josta Äänekosken kaupunki maksaa vajaat kaksi miljoonaa.

 

UUSI 4-TIEN linjaus siltoineen kulkee reilun puolen kilometrin päässä nykyisestä Äänekosken eteläisestä liittymästä.

Väliin jää Kotakennään kaava-alue, jonne kaupunki on suunnitellut muun muassa liike- ja toimistorakentamista. Kortteleitten lomassa kulkevan Kieppi-nimisen kadun tietyöt pyritään saamaan vauhtiin joulukuussa.

– Otamme tarjouksia vastaan marraskuun alkuun asti, minkä jälkeen tekninen toimi valitsee urakoitsijan. Reilun puolen kilometrin mittaisen kadun pitäisi olla valmis ensi syksynä, kaupungin katupäällikkö Harri Pirhonen sanoo.

Alueelle on suunniteltu myös monitoimihallia, joka etenee tarjouskilpailuun kaupunginhallituksen maanantaina 23. lokakuuta tekemällä päätöksellä.

Nykyisen ja uuden 4-tien linjauksen väliin on kaavoitettu lisäksi lähivirkistysaluetta, jossa aiemmin valtatien piiloon jääneet Pankkarin uimaranta sekä mahdollisesti myös vielä taaempana sijaitsevat ja lähes unohdetut Kuskalliotkin pääsisivät oikeuksiinsa.

– Uuden sillan alitse kulkevalle kevyen liikenteen väylälle on mietitty erittäin tyylikkäitä ratkaisuja, paikasta tulisi varsin viehättävä, kaupungin kaavoituspäällikkö Olli Kinnunen kuvailee suunnitelmia.

Uuden ylityspaikan lisäksi myös historiallisen Pankkisillan kohtalo kiinnostaa äänekoskelaisia. Kaupungin puolelta rauhoitellaan, että Äänekosken ensimmäisen sillan mahdollisesta purkamisesta tai kunnostamisesta tehdään lopulliset päätökset vasta ensi vuonna.

Vastaa