Terveyskeskuksen älykäs ja moderni kuntosali kannustaa tuloksiin


Kunto-ohjaaja Sirkka Kilpua opastaa Tiina Talsoa oikeaoppiseen liikerataan. Vastukset ja toistot sanelee älykäs kuntosalilaite.

Äänekosken terveyskeskuksen kuntosali on laadukas moderni älysali, jonka laitteet helpottavat sekä asiakkaan että terveysalan ammattilaisen työtä.

 

Terveyskeskuksen älykuntosali ei ole avoin kuntosali, vaan sitä käyttävät henkilöt joiden toimintakyky on syystä tai toisesta ikäluokkaa huonompi. Harjoittelemisella ja seurannalla pyritään nimenomaan lisäämään arjen toimintakykyä asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja nousujohteisesti. Harjoittelu älykuntosalilla on määräaikainen ja sieltä siirrytään muille kuntosaleille jatkamaan hyvin alkanutta nousujohteista harjoittelua.
Äänekosken terveyskeskuksen kuntosalin HUR Smart Touch – laitteet toimivat aivan kuten tavalliset kuntosalilaitteet, mutta niitä on paljon helpompi käyttää teknologian suomin mahdollisuuksin. Kun asiakas vilauttaa henkilökohtaista salikorttiaan laitteen anturiin, laitteen säädöt ja vastus muokkautuvat automaattisesti asiakkaan mukaan. Tälle älykortille on myös ohjelmoitu asiakkaan oma saliohjelma, joten laite osaa kertoa toistojen määrän ja muistuttaa asiakasta myös tauoista. 

– Tarkoitus on saada ihmiset liikkumaan. Lihasvoimaa parantava harjoittelu tapahtuu vähintään 2-3 kertaa viikossa ja nousujohteisesti. Säännöllisesti kuntosalilla harjoitteleva kasikymppinen voi olla paremmassa kunnossa kuin liikkumaton viisikymppinen,  Kilpua sanoo.
– Tämä on vähän sama kuin lääkärille sydänfilmi. Ohjelmiston kautta me saadaan dataa ihmisen lihasvoimasta ja sen kehitysnäkymästä. Enää ei mennä pelkästään omien tuntemusten perusteella, vaikka oma näkemys toki on tärkeää, kuntohoitaja Sirkka Kilpua sanoo. 

Älykuntosalilaitteet nopeuttavat treeniä, kun vastusten vaihtamiseen tai treeniohjelman muistelemiseen ei mene aikaa. Älykäs laitteisto lisää huomattavasti myös asiakkaiden omatoimisuutta, mikä taas tarkoittaa, että kuntohoitajalla on aikaa useammalle asiakkaalle.
– Minulla on tämän älykuntosalin aikana ja uuden toimintamallin myötä asiakasmäärät kolminkertaistuneet. Vuonna 2017 Älykuntosalilla oli 10 481 käyntiä. Minun toimintani tähtää siihen, että kannustan ihmisiä liikkumaan. Valtaosa ihmisistä liikkuu nykyään terveytensä kannalta liian vähän, jolloin se alkaa näkyä ihmisten terveydessä, Kilpua sanoo. 

Älykuntosali mahdollistaa sen, että kuntosali on otettu vapaavuorolaisten käyttöön seitsemänä päivänä viikossa aina iltaan saakka, kun aiemmin aukiolot olivat sidottuja virka-aikaan.

– Täällä on ensimmäiset kuntoilijat aamulla ennen minua, ja kun neljältä lähden, on vapaavuorolaiset jo salilla harjoittelemassa. En edes osaa kuvitella paluuta vanhaan kuntosaliharjoittelun ohjaamismalliin, Kilpua sanoo innostuneena.
Asiakas saa oman harjoitteluohjelman ja hyvän ohjeistuksen laitteiden käyttöön, jonka jälkeen kuntosalitoiminta on omatoimista. Muutaman kuukauden välein, tehdään uudet treeniohjelmat, mutta asiakkaan edistymistä voidaan seurata jatkuvasti ohjelmiston kautta.
– Ohjelmisto tekee jatkuvasti raporttia ja esimerkiksi vertaa ensimmäistä ja viimeisintä käyntiä. Jos huomataan, ettei asiakkaan harjoittelu edisty, pystytään asiaan puuttumaan nopeasti, ja korjaamaan asia, Kilpua sanoo

Tiina Talso on yksi kuntosalin ahkerimmista käyttäjistä. Kaksi vuotta sitten Talso sai aivohalvauksen ja oli joutumassa laitoshoitoon, kun oma toimintakyky oli hyvin vähäistä. Kuntoutuksen kautta Talso on pystynyt asumaan kotona ja kehittyy jatkuvasti. Motivaatiota treenaamiseen on roppakaupalla.
– Minä haluan kävellä vielä joskus ilman apuvälineitä! Nykyään käyn 2-3 kertaa viikossa harjoittelemassa oma-aloitteisesti. Nämä laitteet ovat tosi hyviä, koska harjoittelu on turvallista ja myös vaihtelevaa. Vastus nousee sitä mukaa, miten jaksan tehdä, eikä tule yksitoikkoista, Talso sanoo.
Talso harrastaa marttailua, käsitöitä, hyväntekeväisyyttä ja on aktiivinen erilaisissa yhteisöissä ja järjestöissä.
– Tämä on paljon parempi, kuin olla sängyn pohjalla laitoksessa. Minulla on ryhti parantunut, saan nostettua tavaroita lattialta ja jaksan voidella voileivän seisaaltani, kun aiemmin sitä varten piti istua. Joka kerta kun tulen tänne, ajattelen ”Jes, mä tein sen!”

Ainoa asia, mikä Talsoa harmittaa, on pienet ja toimimattomat pukutilat.
– Siellä on naiset ja miehet yhdessä pienessä huoneessa. Surkeat tilat, mutta me ollaan sopeuduttu.
– Pukutiloissa on parannettavaa ja suunnitelmat on kyllä valmiina. Jos labra siirtyisi tänne, päästäisiin samalla parantamaan fysioterapian tilojen toimivuutta. Tämä asia on ainoa negatiivinen palaute, mitä koko älykuntosalin aikana on asiakkailta tullut,  Kilpua sanoo. 

Jotta ohjelmistoista ja laitteista saataisiin kaikki irti, niitä päivitetään jatkuvasti. Päivitysten myötä Kilpua saa myös lisäkoulutusta, jonka hoitaa HUR Oy:n Nyyti Saikkonen. Laitteiden huollosta ja myynnistä vastaa Matti Rahkonen.
– Smart Touch on ammattilaisen työkalu, joka helpottaa ohjausta ja myös sitä käyttäjän harjoittelua. Myös motivoituminen on helpompaa, kun kehitys näkyy nyt selvästi tietokoneen ruudulla. Eikä tämä järjestelmä syrjäytä henkilökohtaista ohjausta, se on vähän niin kuin timpurin sähkösirkkeli: se säästää aikaa ja vaivaa, mutta kyllä se on ihminen, joka sitä käyttää, Rahkonen sanoo. 

Vastaa