Tietyömaat mallissaan


Kävimme kurkistamassa isojen tietyömaiden kulisseissa kuinka työt etenevät.

 

Graniittirakennus Kallio Oy:llä on kolme mittavaa työmaata Äänekoskella, joista kaksi on Liikenneviraston työmaata ”Vt4 ja Vt13 parantaminen Huutomäen kohdalla” eteläisellä osalla ja ”Vt4 Äänekosken kohdalla” sekä Äänekosken kaupungin ja Energia Oy:n Kotakennään kaava-alue, KIEPPI. Työmailla työskentelee parhaillaan noin 70 henkilöä.

Huutomäen alue alkaa olla jo hyvällä mallilla. Luovutus tapahtuu lokakuussa 2018.

– Urakka alkaa olla valmis ja aikataulu on pitänyt. Tie on vielä keskeneräinen, ja siksi se tuntuu vielä möykkyiseltä. Viimeinen asfalttipinta korjaa tilanteen. Kun rakennetaan uutta tietä, niin rakenteiden stabiloitumiseen menee hetken aikaa, Graniittirakennus Kallio Oy:n työmaainsinööri Juhana Heikkala sanoo.

Talvirakentamisen haasteet on olleet ilmeisiä. Heikkala kertoo sääherran olleen otollinen rakentamiselle.

–Ilmaston lämpeneminen näkyy pakkaspäivien vähenemisenä ja roudan syvyydessä. Tämä helpottaa maanrakentamista vaikkakin kaivetut alueet täytetään aina mahdollisimman nopeasti oikeilla materiaaleilla, Heikkala jatkaa.

Kotakennäänsalmen ylittävä uusi betoninen jännitetty jatkuva palkkisilta on noin 220 metriä pitkä ja 11 metriä korkea. Tärttämäen silta valmistuu liikenteelle loppuvuodesta 2018. Parhaillaan rakennetaan niin sanottua työmaasiltaa.

– Se päälle rakennetaan muottiteline ja muotti, johon valetaan betoni. Betonin saavutettua tarvittavan lujuuden, silta jännitetään.

Työmaasillan edetessä tehdään samanaikaisesti pohjatutkimuksia.

– Kumpikin ranta on syvätiivistetty 20 000 kilon painolla. Ennen tätä vaihetta pohja kaivettiin auki. Tiivistysten edetessä on mitattu tarkasti, kuinka maa liikkuu sivuille tai kuinka paljon maa tiivistyy alaspäin. Myös vesistön kuntoa on seurattu sille laaditun vesistön seurantaohjelman mukaisesti. Maarakentamisen sääntöjen mukaan mennään, Heikkala sanoo.

Koska kyseessä on massiivinen työmaa ovat myös maansiirtourakat suuria.

– Maata on siirretty paljon työmaan sisällä, ja louhinnasta on saatu riittävästi rakennekerrosmateriaaleja.

– Kaikki kaivetut maa-ainekset hyötykäytetään. Uutta maata tuodaan mahdollisimman vähän: myös vanha asfaltti käytetään hyväksi.

Louhinta on aiheuttanut ihmetystä lähialueen asukkaiden keskuudessa.

– Palautetta on tullut talojen tärähtelyistä. Tärinämittaustemme mukaan kaikki räjäytykset ovat tapahtuneet normien rajoissa. Yhtään normien ylitystä ei työmaalla ole tapahtunut.

Nelostien Äänekosken urakassa on käytössä on pohjoinen kiertotie. Etelään, Myllyntauksen risteyksen korville tulee myös liikennejärjestelyt voimaan kun siltoja aletaan rakentaan.

– Maalis-huhtikuussa pohjoisen suuntaan menevää tai sieltä tulevaa liikennettä haittaa rautatiesillan levennystyömaa. Työ kestää noin neljä kuukautta. Rautatiesillalla tulee säilymään kaksisuuntainen liikenne

Heikkala painottaa huomiota työmaa-alueen tieliikenneturvallisuuteen.

– Toivon, että ohiajavat muistaisivat  noudattaa työmaalle asetettuja nopeusrajoituksia. Siellä on ihmiset töissä, siellä on isejä ja äitejä. Ei 50 kilometrin nopeusrajoitusta laiteta kenenkään kiusaksi vaan siksi, ettei tiellä ajava auto aiheuta riskiä työtään tekevälle. Olemme parantamassa täällä yhteiskunnan rakenteita, emme aiheuttamassa haittaa, Heikkala sanoo.

– Äänekosken työmaiden työntekijät haluavat toivottaa ÄKSän lukijoille rauhallista joulua ja turvallisia kilometrejä kaikille tienkäyttäjille, Heikkala toivottaa koko tiimin puolesta.

TEKSTI JA KUVAT MARJO STEFFANSSON

 

Vastaa

  1. Pera

    Oiskohan sama lafka kannattanut ottaa karhunlähteen nurkille eikä jotain serkunkumminkaiman firmaa. Hirveetä perunapeltoa ja kaivantoon kun kattoo niin joopa joo.

    Vastaa
    1. M

      Kunnalla taitaa olla hitusen niukemmat resurssit infran rakentamiseen kuin valtion laitoksella, eikä asuinalueella toisaalta ole tarvis posottaa rekalla 90 km/h.
      Hiljennä ja kierrä kuopat, niin minä teen.
      Ja ole iloinen siitä, mitä veroilla saat.

      Vastaa