Vastine ÄKSälle juttuun 13.6. Häh? Katso Äänekosken kesätapahtumat kahden vuoden takaa – matkailukansion päivitykset ihmetyttää


Äänekosken matkailun infokansio nimettiin toimituksessamme yhdeksi hankkeen helmeksi.

Äänekosken maaseutumatkailuhanke on toiminut ahkerasti Äänekosken ja nimenomaan Äänekosken maaseudun matkailun nostamiseksi. Yksi hankkeen käytännön työkaluista on ollut Äänekosken infokansio. Koska ÄKSän juttu 13.6. verkkolehdessä perustui muutamalle väärinkäsitykselle, laitan tässä vastinetta. Nämä asiat olisin voinut selittää myös toimittajalle, jos olisin tiennyt hänen tekevän kansiosta juttua.

Viisi väärinymmärrystä Äänekosken infokansiosta

  1. Äänekosken matkailun infokansio toteutettiin alusta alkaen kokeiluksi. Ensimmäinen painos tuotettiin tilanteessa, jossa Äänekosken matkailusta ei ollut kokonaisnäkemystä kenelläkään. Kun lisäksi aanekoski.fi-sivut olivat puutteelliset ja teknisesti hankalat ja moni yritys ja yhdistys unohti kertoa julkisesti tarjonnastaan, niin asiakkaan kuin vaikkapa matkailuyrittäjänkin oli todella vaikea löytää tietoa. Kokeilu osoittautui tarpeelliseksi ja se on lisännyt matkailutuntemusta alueella. Siksi siihen tuotettiin päivitys 2017 ja käyttäjien pyynnöstä vielä yksi kesälle 2018. Tietoa ei tuotettu vain kansiota varten, vaan se on ollut jatkuvassa käytössä eri tarkoituksiin.
  2. Kansioiden dead line on ollut juhannus. Silloin kansioiden tekemiseen on ollut käytettävissä kesätyöntekijöitä ja kansio on kuitenkin ehtinyt varsinaiseen kesälomakauteen.
  3. Infokansioiden omistus on siirtynyt hankkeelta osallistumismaksun maksajille. Kansioon saa tehdä päivityksiä ja muokkauksia yrityksen omiin tarpeisiin esim. majoituskansioksi. Tähän on suorastaan usutettu. Kansiota ei tietenkään tarvitse käyttää tai päivittää lainkaan, jos tarvetta ei ole itselle tai asiakkaille. Silloin se on syytä poistaa asiakkaiden näkyviltä, niin kuin kaikki muutkin vanhentuneet esitteet. Itse kansiota ei kannata heittää pois, vaan kierrättää se uuteen käyttöön!
  4. Matkailun infokansiosta on peritty yrityksiltä ja yhdistyksiltä hankkeen yksityisrahoitukseksi osallistumismaksu, joka on ollut murto-osa kansion todellisista kustannuksista. Äänekosken maaseututoimijoilta (enemmistö Äänekosken matkailun toimijoista) perittiin viiden euron (+alv) summa hankkeen yksityisrahoitukseksi. Jos joku kehtaa valittaa hinnasta, katsokoot netistä, mitä maksaa pelkkä viisitaskuinen kansio (etu- ja takakansi, selkämys ja sisätaskut). Siihen päälle tulevat vielä muovitaskut, monistus, työ ja jakelu. Ilmaiseksi kansiot toimitettiin olennaisiin kaupungin pisteisiin ja niihin on toimitettu myös päivitykset, mikäli edellisvuoden kansio on löytynyt – aina ei löytynyt, ainakaan silloin kun olisi pitänyt.
  5. Infokansion tekijä ja julkaisija ei ole Äänekosken kaupunki, vaan Äänekosken maaseutumatkailuhanke, joka ei ole edes kaupungin hanke, vaan Ääneseudun Kehitys Oy:n maaseuturahoitteinen Leader-hanke. Löydät siitä lisää tietoa sivulta aaneseudunkehitys.fi– Kehittäminen. Vastuun infokansiosta kantaa projektipäällikkö, jonka yhteystiedot löytyvät kansiosta.

Huolimatta kansion työläydestä en pidä sitä hukkaan heitettynä työnä enkä rahana. Kansio on täyttänyt tehtävänsä siinä tilanteessa, jossa 2016 oltiin. Nyt tilanne on toinen ja infokansion 2018-painos on mitä todennäköisimmin viimeinen. Kaupunki on uudistanut aanekoski.fi-sivut ja päätös kunnollisista uusista matkailusivuista on tehty. Äänekoskesta on tekeillä myös matkailun yleisesite suomeksi ja englanniksi.

Infokansion lisäksi tänä kesänä on käytettävissä toinenkin hankkeen kokeilu, Äänekosken matkailijan palvelukartta, jota saa ilmaiseksi mm. matkailun infopisteistä ja joka sisältää Äänekosken, Suolahden, Konginkankaan ja Sumiaisten kartat ja palveluita. Siitä on iloa niin äänekoskelaisille, mökkiläisille kuin satunnaisemmillekin matkaajille. Käyttäkää hyväksenne!

Näin hankkeen loppumetreillä haluan kiittää kaikkia yhteistyökumppaneita, joita on ollut ilahduttavan paljon. Äänekosken matkailuasiat ovat paremmalla tolalla kuin ennen hanketta. Äänekosken matkailu näkyy kentällä, somessa ja telkkarissa. Matkailun kehittäminen jatkuu niin kaupungin perustyönä kuin hankkeenakin, kun Tuula Salminen ja Biotaloudesta vetovoimaa matkailuun -hanke luotsaa asioita eteenpäin. Minä kirjoittelen hankkeen loppuraporttia hyvillä mielin todeten, että vaikkei ihan kaikkea saatu aikaan, niin paljon saatiin!

Outi Raatikainen, projektipäällikkö

Vastaa