Parturi-kampaaja Heli Pakarinen ryhtyi perinteikkään yrityksen uudeksi vetäjäksi. Hius-Tupa on palvellut asiakkaita Suolahdessa jo kolmenkymmenen vuoden ajan.
Päätös ryhtyä kampaamoyrittäjäksi valtasi Heli Pakarisen mielen, kun siihen tarjoutui täydellinen tilaisuus. Hius-Tupaa pitkään luotsannut Aila Salola laittoi yrityksen myyntiin, ja Pakarinen huomasi ilmoituksen.
– Opettajani oli jakanut sen Facebook-ryhmään. Olin juuri tulossa kynsihuollosta Laukaasta, ja koko ajomatkan mietin, menisinkö käymään paikan päällä, Pakarinen kertoo.
Vierailu kannatti, sillä vuoden alusta Pakarinen on toiminut Hius-Tuvan uutena yrittäjänä. Vaihdos vanhan ja uuden yrittäjän kesken oli sujuva, ja arki on lähtenyt hyvin rullaamaan omassa liikkeessä.
HIUSALASTA Pakarinen kiinnostui kymmenisen vuotta sitten, ensin oman kokemuksen kautta ja myöhemmin serkun salongin toimintaa seuratessaan. Päivätyötä pitkään Postilla tehnyt Pakarinen päätti hakea Pokelle lukemaan uutta ammattia.
– Päätöstä ei tarvinnut kauaa mutustella. Aikuispuolella opiskelu oli tehokasta ja joustavaa. Tiedonnälkä vain kasvoi ja kasvoi, mitä enemmän pääsi oppimaan, Pakarinen toteaa.
Pakarinen teki opintojen aikana harjoittelujaksoja muun muassa Äänekosken Hairlekiinissa ja laukaalaisessa HairDotissa. Puolentoista vuoden sukellus hiusalan maailmaan teki tehtävänsä, sillä postitöihin palattuaan Pakarinen alkoi jo haudutella ajatusta omasta yrityksestä.
– Tein valmistumisesta lähtien kevytyrittäjänä hiustenleikkauksia kotona, mutta jatkoin kuitenkin töissä. Kun tämä tilaisuus tuli, irtisanoutumiseni ei tullut esimiehelle yllätyksenä, Pakarinen naurahtaa.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
LOIKKA uuteen on tuntunut hyvältä, vaikka hulinassa ihan kaikkea ei ole vielä osannut sisäistääkään.
– Tämä on niin mun juttu. Olen unelma-ammatissani, ja itse oman arkeni herra. Pääsin vuoden alusta aloittamaan ihan oikeasti puhtaalta pöydältä!
Pakarinen aikoo kunnioittaa perinteitä, mutta tuoda myös uutta yritykseen. Hius-Tuvan nimi pysyy edelleen samana, eikä vuosikymmeniä vanhaa puhelinnumeroakaan aiota vaihtaa.
– Miksi lähtisin muuttamaan jotain, mikä toimii ja tunnetaan. Perustin Facebook-sivun ja laitoin pystyyn nettiajanvarauksen, mutta muuten en halua tehdä liikaa muutoksia – etenkään heti. Oma tuotevalikoimakin muodostuu sitä mukaa, kun huomaan, mikä toimii minulle ja asiakkaille, Heli Pakarinen toteaa.