Kaikki muistavat, kuinka kuumia kauniita kesiä oli 1930-luvulla. Matkailu ei vielä ollut jokaiselle yksinkertaista, mutta joutilaammat ja kesälomia ansainneet ehtivät kiertää Suomen viimeisiä kievari-majataloja junillakin saati onnikoilla. Hevosella mentiin monesti loppumatka yökuntiin, kun tavallinen kansa kävi sukulaisissa. Kun oli pakko: häissä, perunkirjoituksissa ja hautajaisissa. Maatalouden töistä oikeastaan pääsi vain kissaviikoksi lähtemään, joten kovin etäälle massamatkustusta ei syntynyt. Suolahdessa olivat junan lisäksi höyrylaivat, joilla suht edullisesti pääsi isonkin tavaramäärän kanssa Konginkankaalle, Viitasaarelle ja Sumiaisiin sekä talo- ja kylälaitureihin reitin varrella. Teiden kehittyessä ja linja-autovuorojen tihentyessä höyrylaivojen kilpailukyky loppui 30-luvulle tultaessa. Keiteleen päästä päähän seilasi vain yksi matkustajalaiva, Ylä-Keitele. Lisäksi Ala-Keiteleen laiva Piimäpurkki eli Äänekoski lopetti Sumiainen-Äänekoski-Suolahti reitillä 1934. Kävi vähän samalla tavalla kuin hevoskuljetuksille: matkalla tarvittava polttoaine vei niin paljon tilaa ja varoja, ettei itse matkustamista saatu halvaksi. Bensiinimoottoriautoilla ja moottoripyörillä hyötysuhde oli parempi, ja linja-auto vei kymmeniä ihmisiä kerralla. Lisäksi hevosille oli järjestettävä pitkä lepo matkan pituuden, keston ja rahdattavan määrän mukaan, paljon useammin kuin autoille lyhyt huolto.
Lähde: Wellamo Paananen – Esko Pakkanen: Keiteleeltä Iisvedelle (1992)
****
POSTIKORTTEJA ÄÄNESEUDULTA
Edesmenneen Raimo Lampisen (1953–2010) jättimäinen kokoelma seudun postikortteja on päätetty tarjota lukijoille tutkittavaksi. Tarkoitus on Lampisen kokoelmasta tehdä myöhemmin kuvateos, kunhan korteista saadaan lisää paikallista lisätietoa. Samalla perehdytään erilaisten postikorttien maailmaan.
ÄKS julkaisee Ramin Kortit -sarjassa aina sunnuntaisin ilmakuvakortteja, mainoskortteja, katunäkymiä, tapahtumia ja ryhmäkuvia. Kortteja on 1900-luvun alusta tähän päivään yli sadan vuoden ajalta.
Palautetta ja tietoja voi antaa netin kautta tai toimitukselle.
HEIMO SAVOLAINEN, TIMO ENÄKOSKI