ÄKS

Suolahden vanhalle asemalle kaavailtu hallin paikka sai yleisön raiteiltaan

27.04.2016 11:10
Tällaista, Sinikoksi ristittyä hallirakennusta ei haluta Suolahden vanhan asaman ratapihalle.
Ehdotus Suolahden vanhan aseman kaavamuutoksesta koettiin hyväksi. Alueelle kaavailtu lättähattujen hallitilan paikka ei saanut suurelta yleisöltä kannatusta.

 

Tunteet olivat pinnassa tiistain järjestetyssä Suolahden vanhan aseman kaavamuutosta koskevassa yleisötilaisuudessa, kun Suolahden olohuoneen ikkunasta avautuvaan maisemaan halutaan rakentaa 960 neliömetrin kokoinen hallirakennus. Koettiin, että kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen ja suojeltuun maisemaan kolmen raideparin levyinen hallimainen rakennus ei istu. Suolahden kyläyhdistyksen puheenjohtaja Matti Virtanen toimi tilaisuuden puheenjohtajana sekä yhtenä hallin puolestapuhujana.

Kaavaehdotuksessa rautatiealue on LR-merkinnällä. S3-merkityllä alueella mahdollisesti tapahtuva rakentamistoiminta on sellaista, että museoviranomaiselle pitää antaa mahdollisuus vaikuttaa alueella tapahtuviin muutoksiin.

– Jos halutaan rakentaa jotain alueelle jotain uutta, harventaa puustoa, pitää kysyä Keski-Suomen museolta. Vanhalta asemalta Majakan suuntaan on ajateltu olevan alue, joka liittyy rautatietoimintaan ja –kulttuuriin, eli mahdolliset uudisrakennuskohteet on sijoitettu ehdotuksessa tällä suunnalle. Radan päälle on merkitty ohjeellisella rakennusalalla 1000 kerrosalaneliön rakennusoikeus. Ohjeellinen tarkoittaa paikkaa, että sitä voidaan tällä alueella siirrellä. Ahoniuksen puistoon samaan linjaan kuin vanha asema, on merkitty 750 kerrosneliömetrin rakennusoikeus, kaupungin kaavoituspäällikkö Olli Kinnunen kertoo.

Kaavaan rakennuksille ei ole määritelty mitään yksiselitteistä tarkoitusta.

– Ne liittyy alueen rakentamiseen, mitä se sitten tulee olemaankaan. Kun rakennuslupaa haetaan, tutkitaan on se alueen käyttötarkoituksen mukainen. Kaupunki hallitsee näitä alueita, ja käymme hyvin tarkkaan läpi miten haluttu rakennus istuu säilyttämisajatukseen ja museonkin kanssa joudumme kaavamääräyksestä johtuen keskustelemaan, Kinnunen muistutti.

Vanhan asemarakennuksen käyttötarkoitus voimassa olevassa kaavassa on luokiteltu yleisten rakennusten tontiksi. Y-merkintä tarkoittaa päiväkotia, sairaalaa, vankilaa tai muuta sellaista – ei yksityistä bisnestä.

– Ravintolan pitäminen, jos tiukasti tulkitaan, olisi ollut kaavan vastaista. Kaavaehdotuksessa käyttötarkoitus on merkitty hyvin paljon väljemmäksi, joka sallii ja mahdollistaa yksityisenkin liiketoiminnan. Teollisuuskäyttöön ei kaavamerkintä anna mahdollisuutta.

Yleisö on yhtä mieltä siitä, että alueen tulee kehittyä. Lättähattutallin paikkaa ei koettu asialliseksi suojeltuun ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen miljööseen.

Yleisö on yhtä mieltä siitä, että alueen tulee kehittyä. Lättähattutallin paikkaa ei koettu asialliseksi suojeltuun ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen miljööseen.

Tilaisuuteen tullut yleisö haluaa, että aluetta kehitetään ja että alueelle tulee käyttöä. Se, että neljä kertaa vanhan asemarakennuksen kokoinen hallirakennus halutaan rakentaa viheralueen komeimpaan maisemaan sai tunteet pintaan.

– Miksi rakennetaan seinä eteen, ettei maalta näe järvelle ollenkaan? Miksi hallia ei rakenneta veturitallin eteen, yleisöstä kysyttiin.

– Se on tukossa koko puisto, kun rakennetaan tuhatneliöinen halli kiskojen päälle ja asemarakennuksen taakse 750 neliötä. Kyllä tämä kulttuurihistoriallisesti arvokas alue on sitten mennyttä, tuumattiin.

– Hallin paikka veturitallin luona on mahdoton, koska maa on varsin viettävää. Niin vinoon paikkaa ei voi tehdä sellaista rautatiekaluston säilytyspaikkaa. Jos jonakin päivänä joltakin unohtuu jarru, niin juna valuu seinästä läpi Keiteleeseen, Keitele-Museon toimitusjohtaja Aimo Kääriäinen sanoi.

Alueen yksi suurimmista maanomistajista, rakennusarkkitehti Susanna Nykänen vastustaa hallin rakentamista vanhan aseman ratapihalle.

– Veturitallin liepeillä oleva alue on varteenotettava hallimaiselle varastorakennukselle. Rakennus tukisi veturitallin toimintaa. Minusta tämä on tasainen alue. Tähän voidaan jättää yksi raide vapaaksi liikennöinnille, eli rakentaa suunniteltua kolmen raiteen levyistä hallia kapeampi, kahden raiteen levyinen ja tarvittaessa pidempi halli.

– Jos halli on tässä tai pari-kolmesataa metriä sivussa tästä, onko sillä merkitystä toiminnalle, mietti Timo Enäkoski.

Kalle Helander toivoi useampaan kertaan, että paikalle tullut nelikymmenpäinen yleisö äänestäisi hallin paikasta.

– Tässä rakennuksessa ei sellaista äänestystä suoriteta, Virtanen totesi, jolloin muutama henkilö äänesti jaloillaan ja lähti tilaisuudesta ulos.

Kaava ei ole vielä kiveen hakattu, sillä nyt ollaan vasta ehdotusvaiheessa. Kaavan toivotaan pääsevän kesäkuun valtuuston käsittelyyn.

Kaavaluonnos on nähtävillä 9.5. asti. Palautelomakkeen täyttämisellä voi vaikuttaa kaavaan.

Wanhan aseman kaavaluonnos

Palautelomake

Keitel-Museo haluaa hallin asemarakennuksen ja Majakan väliselle ratapihalle. Halli on neljä kertaa vanhan aseman kokoinen.

Keitel-Museo haluaa hallin asemarakennuksen ja Majakan väliselle ratapihalle. Halli on neljä kertaa vanhan aseman kokoinen.

Yleisön mielestä parempi paikka hallille on veturitallin edessä oleva alue, vain parisataa metriä vanhalta asemalta. "Ei vaikuta negatiivisesti matkailun kehittämiseen" yleisö totesi.

Yleisön mielestä parempi paikka hallille on veturitallin edessä oleva alue, vain parisataa metriä vanhalta asemalta. ”Ei vaikuta negatiivisesti matkailun kehittämiseen” yleisö totesi.

 

Vastaa

  1. Pekune sanoo:

    Lättähatut ovat jo kulttuuriperintöämme. Niitten kunnossapitoon panostavat harrastajat tarvitsevat lättähatuille jonkun katetun tilan. Ja Suolahden vanhan aseman seutu on mielestäni hyvä ympäristö hallille.

  2. outoa sanoo:

    Voi olla hyvä seutu mutta täytyykö tämän harrastuksen pilata maisema. Ei tuolta Suolahdesta löydy liikaa silmää lepuuttavia maisemia, aika ruma paikka muuten. Harrastaa voi sivummallakin. Missä niiden raideiden päätepiste on? En tunne asiaa paremmin mutta kummallisen vaikutuksen teki.

  3. Lötjönen sanoo:

    Aikakaudet muokkaa omat kuvionsa, asian näin ollen alue on oleva paremmassa maineessa kun sinne ei olla kyhäämässä mitään kevytrakennehallia, eikä mitään muutakaan.

    Rauhoittukaa jo kyläyhdistysväki huomaamaan, että missä on teidän mielikuvitus ja monisäikeisillä siivillä liitävä kaikenlainen toiminta-ajatuksenne.

  4. Arja Montonen sanoo:

    Lättähatut ovat tosiaan perinne,jota tulee vaalia! Mutta tälle ”hallille”täytyy löytyä parempi paikka! Sillä EI SAA PILATA SUOLAHTELAISTEN ”HENKIREIKÄÄ”, Vanhan Aseman Seutua!!! Kaunista rantamaisemaa täytyy myös vaalia,kun se nyt sattuu olemaan melkein keskellä kylää! Siihen loppuu rantamaiseman ihanuus,jos tuo ”halli” pistetään ”sitä ”koristamaan”!!?

    1. Pikku-Jumbo sanoo:

      Nyt peittää laivat ja veneiden rohjot näkymää, kesällä osa makaa edelleen kuivalla rumentamassa näkymää. Usean kerran käynyt sataman alueella ja seurannut liikettä niin eipä ihmiset kauempaa järvimaisemaa ihaile. Kyllä ne nauttijat tulevat rannan äärelle kävelemään ja ihailemaan.
      Aina jokaiselle asialle on vastarannan kiiskejä kiusaamaan asiaa vaikka ei omaa nokkaa kiinnostaisikaan. Nyt kun harrastaja porukka on tehnyt mittaamattoman arvokasta
      työtä rautatiehistorian eteen ja saaneet kulttuurihistoriaa säilymään, niin suotakoon heille arvoisensa mukainen säilytys ja huolto varikko.
      Tämä voisi mahdollistaa mm. erilaisten tapahtumien järjestämistä sataman alueella laivat, junat ja autot. Harrastajakuntakin saattaisi kasvaa ja tarjoutuu nuorille ja varttuneillekin tekemistä.
      Mikäs sen mukavampaa kun vanha junan pilli soi…

      1. Lötjönen sanoo:

        Mitä meinaa toiminnallaan suojella ÄKX

  5. Hans Besetning sanoo:

    Alko lähti, Niskanen lähti, pankit yhtä lukuunottamatta lähti, Höyryraide lähti, Suviexpress on lähdössä, Keitele-Museokin toivotettiin Lättähattuineen tervemenneeksi Haapamäelle!!! Nyt kun olisi mahdollisesti pitkästä aikaa jotain uutta tulossa, niin sekin halutaan ampua alas jo kaavavaiheessa! Tyhjä ratapiha, tyhjät kiskot, ei junia, ei liikennettä, ei mitään! Bussilasteittain kuulemma tulee ihmisiä ihmettelemään ja ihastelemaan Granholmin Wanhaa asemaa ja Sataman autiutta, jossa ei tapahdu mitään. Milloinkahan nuo bussit saapuvat, olen asunut seutukunnalla yli 30 vuotta, enkä ole vielä yhtään sellaista vielä nähnyt? Kiskobussin olen sen sijaan tavannut tuomassa useinkin juhlaväkeä Wanhalle Asemalle!?

    1. Tessu sanoo:

      No herrat kun jotain päättää ei sitä kansalaisilta pajlon kysellä,että olkaa vielä rauhassa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy