Yhdeksän vuoden ajan on höyryveturi Hv3 nro 995, tuttavallisemmin Heikki vaunuineen pitänyt tallia Suolahdessa. Nyt tuli aika puksauttaa viimeiset höyryt ja muuttaa Nurmekseen. Tapani Laaksomies jättää Suolahden ristiriitaisin tuntein.
– Asiat eivät menneet aivan kuin ajatus oli, sillä kaupunki ei myynyt minulle veturitalleja. Nurmeksesta löytyi Heikille ja vaunuille uusi koti – ei kuitenkaan niin kauniista miljööstä kuin tämä.
Perjantaina aamu valkeni sateisena ja ankeana. Veturia on lämmitetty vuorokausi ja sata osaa on rasvattu. Lähtö Suolahdesta starttasi kello 9.40.
– Vähän harmittaa, Laaksomies huokaa.
Tässä Heikin lähtö kodiksi käyneestä tallistaan:
Kateus(ko) vie kalatkin vedest….veturin tallistaan…?
Näin päättäjät mössivät jälleen yhden ainutlaatuisen veturin paremmille maille.
Kiitos Äänekoski!
Joku aikoinaan luuli Laaksomieheh jäävän Suolahteen vaikka ei saisi veturitallia ostettua, hei Höyryraide Oy on yritys ja olisi kehittänyt sekä markkinoidut aluetta matkailijoille.
Äänekosken kaupunki tahtoo hävittää kaikki kaupalliset yritykset wanhan aseman ja sataman ympäristöstä.
Olis ollut hieno käydä vanhan veturitallin ravintolassakin jota Laaksomies joskus suunnitteli.
Äänekoski menetää ko. ratkaisullaan paljon vetovoimaisuuttaan jota oli suunniteltu aluelle, kai alue on varattu päättäjille itselleen.
Mitenkä sitten Korpivaara ja Härö suhtautuvat asiaan ovat Tapsan kavereita, vievätkö perinnetelakan yös muualle?
Kosken päättäjät näköjään haluavat tuhota alueen matkailu ja palveluyritykset muualta kuin Äki.n taajamasta.
Kehittyvä kaunis Äänekosken seutu näytti jälleen ,kateus vie kalat Keiteleestäkin.Päätäjin nimet kun sais vois vähän kädestä onnitella.
Parenpia aikoja teille HEIKKI ja Tapani Tv.Keippa
Vai oliko sittenkin syynä yrittäjän, joka ei maksanut edes vuokraa käyttämistään tiloista satamassa, ylimielisyys.
Masentavaa toimintaa Äänekosken kaupungilta. Eikös tällaisista ainutlaatuisista nähtävyyksistä tulisi pitää kiinni kaikin keinoin. Tehdäänkö nyt promenadisuunnitelmakin uusiksi, vai eikö sitä ollut tarkoituskaan tehdä toteutettavaksi.
Ja mitenkä sit olisi Keitelemuseon käynyt jos talli olisi myyty yrittäjälle??
Epäilempä vahvasti ettei olisi ollut mitään asiaa sinne.
Keitele-museon museojuna on kadonnut satamasta ajat sitten. Se on ollut Jyväskylässä katon alla jo vuosikausia. Suolahden talli ei sille liian pikkuisena edes sopisi. Niin että jatkoa kaluston katoamiselle Suolahdesta tämä vain on.
Mitenkös käy tolle Pikku-Jumbolle joka tuolla tallin vieressä makaa aika huonokuntosena? Eikös siittäkin joskus otettu jotain varaosia?
Mutta ei siinä, Heikki on yks komeimmista Suomen höyryistä, toivotan pitkää ikää 😉