ÄKS

Äänekoskella keksitty innovaatio on uskomattoman hyvä työkalu keskustelun käynnistäjäksi

29.10.2017 19:09
Trigenda® dialogimenetelmä syntyi tarpeeseen antaa asiakkaalle ääni silloin, kun ääntä ei meinaa löytyä tai se on jostain syystä kadoksissa. Äänekoskelainen Salla Gummerus on keksijä vailla vertaa
Trigenda® on toiminnallinen ja tehokas työväline vaikuttavien keskustelujen käymiseen eri tilanteissa.

 

Eräänä yönä vuonna 2015, kun sosiaali- ja terveysalan ammattilainen ja viiden lapsen äiti Salla Gummerus jäi vaille Nukkumatin unihiekkaa, hän teki keksinnön joka mullisti elämän ja toi keskustelukulttuuriin kaivatun työkalun. Näin syntyi Trigenda. Menetelmän kehittäjä Gummerus kertoo, kuinka Trigendan avulla voidaan käydä laaja-alaisia keskusteluja toiminnallisin keinoin.

Ensimmäinen ajatus oli, että Trigenda on oiva nimenomaan sosiaali- ja terveysaloille.

– Kunnes mopo karkasi käsistä. Nyt meillä on työkalu kehityskeskusteluun ja työn kehittämiseen, jota voidaan käydä kaikissa mahdollisissa työyhteisöissä, Salla Gummerus kertoo.

Ammattilaisten, esimiesten ja työnohjaajien lisäksi koulutusta annetaan myös liikuntavalmennuksen puolelle. Ihmisten elämänhallintaan löytyy Trigendalta omat sarjansa.

– Kasvatuksen ala on iso pala ja myös oppilashuollossa lasten kanssa on luotu asiakkuuksia. Koulutamme ammattilaisia käyttämään tätä työvälinettä ja menetelmää. Kesän aikana laitoimme töpinäksi ja nyt pystymme tarjoamaan osaamistamme myös palveluina: pidämme keskustelutyöpajoja joissa saamme ihmiset puhumaan. Joissain yrityksissä saattaa kehityskeskustelut olla käymättä kokonaan.

– Olemme huomanneet, että välttämättä niitä ei edes haluta käydäkään. On iso ongelma ajatella, että vähän jutteleminen on riittävää. Minusta se ei riitä. Ihmisten äärelle pitää osasta ja muistaa pysähtyä, Gummerus sanoo.

Vanhanaikaiset, kerran vuodessa käytävät  kehityskeskustelut ovat menneen talven lumia. Parhaimmillaan Trigendan avulla voidaan käydä keskustelut läpi puolessa tunnissa.

–Työyhteisöissä käytäviin keskusteluihin pitäisi tuoda uudenlaisia rakenteita: on hyvä käydä lyhyemmällä syklillä keskusteluja eri teemojen ympärillä. On todellinen harmi jos ongelma tulee eteen helmikuussa ja seuraava keskusteluaika esimiehen tai päällikön kanssa on seuraavan vuoden tammikuussa, Gummerus harmittelee.

TRIGENDA ON lähtöisin Gummeruksen taustasta, sillä sosiaaliala on iso osa hänen elämäänsä.

– Ajatus lähti siitä, että halusin auttaa paremmin niitä ihmisiä joita kohtaan työssäni. Huomasin, että epämääräiseen pahaan oloon on vaikea päästä kiinni – tai päästä kiinni edes sen ytimeen. Trigendan avulla päästään sanoittamaan todella nopeasti mistä on kyse, sillä menetelmä auttaa työntekijää

kysymään ne oikeat ja tärkeät kysymykset. Innostuin tosi paljon, jolloin keksin Trigendaa toisen puolen, jonka avulla pystytään kartoittamaan ihmisen haasteita, voimavaroja, toiveita ja ongelmia

joita ihminen kokee omaavansa. Seuraavana päivän keksin, että myös toinen puoli voidaan hyödyntää, Gummerus sanoo ja esittelee innovaatiotaan.

IDEAN KEHITTELY lähti nopeasti käyntiin kotona vaippapaketin pahvin ja saksien avulla. Myöhemmin äänekoskelainen Jyrki Kokko laati tuotteelle upean vaneridesignin.

– Leikkelin paperista kolmioita ja testasin idean toimivuutta. Testasin keksintöä myös aviomieheeni, joka innostui hitaasti. Seuraavana päivänä otin jo yhteyttä graafikkoveljeeni Sampo Rossiin joka teki Tringendalle graafisen ilmeen.

Vauhti on ollut kovaa. Trigenda on saanut Nuori keksijä –keksintäliiton tunnustuspalkinnon.

Nyt vain ulkomaanvienti käyntiin! Tämä on upea juttu.

X-kommentti

Trigenda ällistytti. Hetken kestäneessä kehityskeskustelussa päästiin kiinni asiaan: todellisiin voimavaroihin, haasteisiin, unelmiin ja kompastuskiviin. Mikä ällistytti vielä enemmän, päästiin tavoitteisiin vielä helpommin. Itselleni keskustelussa viivan alle jäi todella hyviä ja helposti tavoittettavia työhön ja elämään lisäbonusta tuovia asioita. Meni ihan kylmä väre pelkästä innostuksesta. Uskomatonta innovatiivisuutta!

Marjo Steffansson

Vastaa

  1. Marie FB. sanoo:

    Äänekosken matkailukokouksessa kokeiltiin ja hyväksi havaittiin! Suosittelen. 🙂

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy