ÄKS

Äänekoskella pohditaan kestävän liikkumisen ratkaisuja

06.06.2018 14:03
Pyöräily on yksityisautoilua terveellisempää ja rasittaa myös vähemmän luontoa. Satulaan siis!

Äänekoskella järjestettiin keskiviikkona 6. kesäkuuta työpaja, jossa pohdittiin kestävän liikkumisen, eli lähinnä pyöräilyn, kävelyn ja joukkoliikenteen tilaa ja tulevaisuutta.

 

Työpaja on ensimmäinen kahdesta työpajapäivästä Äänekoskella, jotka ovat osa suurempaa liikkumisen ohjauksen aktivointihanketta. Keski-Suomen liiton hankkeessa kartoitetaan kestävän liikkumisen nykytilaa ja kehittämistä Äänekosken, Keuruun, Saarijärven, Viitasaaren ja Jämsän alueilla.

Kestävällä liikkumisella tarkoitetaan sellaisia liikkumisen muotoja, jotka ovat terveydellisesti, ympäristöllisesti ja kansantaloudellisestikin kestäviä. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi työmatkapyöräilyä yksityisautoilun sijaan.

Paikalla työpajassa olivat kaupungintyöntekijöitä vanhuspalveluista, perusturvan toimialalta, ympäristötoimesta, kaavoituksesta, kouluista, perhepalveluista, paikallismediasta sekä vammaispalveluista. Harmillisesti paikalla oli ainoastaan yksi päättäjä, kaupunginvaltuutettu Tarja Pullinen.

Hanketyöryhmä on tehnyt Äänekoskella kaksi kyselyä aiheesta, toisen kaupunginvaltuutetuille ja toisen kaupungin työntekijöille. 43 valtuutetusta kyselyyn vastasi 14 ja kaupungin 1 400 työntekijästä vastauksensa antoi 140.  Vähäinen vastausten määrä saattaa selittyä ainakin osittain erilaisten kyselyjen määrällä.
– Koulujen puolesta voin sanoa, että siellä on ainakin kyselyähky. Niitä tulee kokoajan, Koulunmäen yhtenäiskoulun rehtori Mauri Kangaskesti sanoo.

Kyselyssä ja työpajassa nousi yhdeksi kaupungin suurimmaksi epäkohdaksi toimimaton joukkoliikenne. Matkahuollon seutulippu jäi historiaan, eikä sen suoraan korvaavaa tuotetta ole olemassa. Kaupunginhallitus käsitteli asiaa kokouksessaan maanantaina ja antoi liikenneinsinöörille tehtäväksi keksiä toimivan tavan tukea työ- ja koulumatkaliikenteen käyttäjiä 18. kesäkuuta mennessä.
– Tähän asiaan olisi pitänyt reagoida jo aikaa sitten. Jos halutaan pitää kaupungissa asukkaat, jotka käyvät Jyväskylässä töissä, on vaikka ostettava se palvelu, Pullinen kommentoi.
– Kaupungin tahtotila on, että asukkaat ja palvelut säilyvät, mutta asia ei ole aivan yksinkertainen. Nyt on käytössä markkinaehtoinen liikenne ja ELY-keskuksen Jyväskylän liikenteeltä ostama liikenne ja näiden lisäksi kaupunki tulee panostamaan ensisijaisesti toisen asteen opiskelijoiden tukemiseen. Olen positiivisin mielin, että lähipäivinä saadaan asiaan selvyys. Ei ole laitonta, että kaupunki antaisi asukkailleen rahaa, mutta miten? liikenneinsinööri Tuula Flytkman pohtii.

Kaupungin liikenteen turvallisuus nousi myös puheenaiheeksi.
– Monet vanhemmat tuovat lapset autolla kouluun, koska kokevat koulun ympäristön turvattomaksi. Itse asiassa ne lapsiaan kuljettavat vanhemmat luovat sen turvattomuuden, nuorten palvelukoordinaattori Arto Lampinen sanoi.
– Tämä oravanpyörä on totta ja tähän on tarkoitus puuttua kannustamalla pyöräilyyn, Flytkman sanoo.

Valtakunnallinen tavoite on lisätä työmatkapyöräilyä ja kävelyä 30 prosentilla. Kyse on suuresta muutoksesta, jolla on selviä rahallisiakin vaikutuksia.

– Äänekoskella tämän kokoinen muutos toisi 4–7,7 miljoonan euron säästöt pelkästään kuolleisuuden alenemasta syntyvinä säästöinä, Sitowisen konsultti Liisa Mansikkamäki sanoo.

Työpajassa keskusteltiin ryhmissä kaupungin vahvuuksista, heikkouksista, uhkista ja mahdollisuuksista kestävän liikkumisen näkökulmasta. Vahvuuksiksi nousivat hyvät kulkuyhteydet, turvallisuus, kevyenliikenteenväylien jatkuva kehittäminen ja yleisesti hyvä asenne kevyen liikenteen käyttäjiä kohtaan.

Heikkouksina nähtiin satunnaiset vaaralliset risteysalueet, toimimaton joukkoliikenne, kävely- ja pyöräilyreittien yleinen kunto ja ylläpito, puutteellinen valaistus, joukkoliikenteen aikataulujen sekavuus ja autoilukulttuurin suosiminen.
– Voiko olla, että kaupunkia on kehitetty niin, että autoilu on jopa liian helppoa. eräs ryhmä pohti.

Uhkina nähtiin muun muassa riittämätön rahoitus, sää ja turvallisuus. Asenteet, lainsäädäntö ja päättäjien tahtotila nähtiin sekä uhkana, että mahdollisuutena.

Työpajassa katsottiin myös eteenpäin ja nähtiin kaupungissa paljon mahdollisuuksia kestävän liikkumisen lisäämiseen. Etätyön mahdollistaminen, matkojen ketjuttaminen, työpaikan antamat selkeät kannustimet, reittien kehittäminen sekä citypyörät nähtiin mahdollisina ratkaisuina nykytilanteen hankaluuksiin.
– Citypyöräasiaa käsitellään kaupungin puolesta syksyllä. Nyt on tärkeää, että teemme vapaa-aikatoimen ja matkailun kanssa yhteistyötä, Flytkman sanoo.

 

 

Vastaa

  1. Liikkuja sanoo:

    Äänekoski – Suolahti väli tarvitsee uuden asfaltin myös kevyen liikenteen väylälle samalla kun maantie päällystetään. Onko tietoa tuleeko ja onko tämä tarve ymmärretty myös jutussa mainitussa työryhmässä. Muutoin on turha odottaa pyöräilijöiden ja muidenkaan liikkujien määrän kasvamista, sen verran on surkeassa kunnossa.

    1. marke sanoo:

      Äänekosken – Suolahden tie saa uuden asfalttipinnan .Hanke kuuluu
      K-S:n ely-keskuksen tämä nvuoden tienpito-ohjelmaan.
      Siitä saadanko kevyenliikenteen väylälle uusi pinta ei ole täyttä varmuutta.
      Miten tämä 35milj. Keski-Suomessa jaetaan päättää ELY.-keskus.
      Elylle on annettu palautetta ja siinä vedottu kyseisen kevyenliikenteen väylään,sen tarpeellisuuteen ja kevyenliikenteen turvallisuuteen.

      ”Harmillista paikalla oli vain yksi päättäjä”…

      Tämä nyt järjestetty työpaja ei ollut tarkoitettu päättäjille.
      Työpaja 2 tulee syksyllä jonne kutsutaan edustajat päättäjistä.Joten päättäjissä ei nyt ollut vikaa.

      Vastasin hanketyöryhmän kyselyyn ja annoin palautetta huonosti hoidetuista kevyenliikenteen väylistä jotka estävät turvallisen liikkumisen muuten kuin jalkaisin. Rullaluistelijoille ja muille ”pienpyöräisille” tilanne on vielä vaikeampi kuin polkupyörällä liikkujille.
      Puhutaan siitä, että pitäisi harrastaa enemmän ns. hyötyliikuntaa esim. käyttämällä polkupyöriä työmatkoilla,korulauseita.
      Hirvittää kevyenliikenteen karmiva kunto, tällä tavalla ei edistetä vaan estetään kestävän liikkumisen ratkaisuja.
      Äänekoskellakin korjausvelkaa on miljoonia joka painottuu alemalle katuverkolle.
      Turvallista kesää!

      1. Tarja Pullinen sanoo:

        Kutsu tuli kaikille päättäjille 16.5 ja muistutus 22.5. Seuraava tilaisuus on syksyllä.

        1. marke sanoo:

          Tarja
          Kutsusta olen erimieltä (tarkistin s-postin) eikä sitä ole tullut muillekkaan valtuutetuille.

          Alkamisaikakin oli sellainen, että ei sovi päättäjille.

          1. Tarja Pullinen sanoo:

            Ei sovi päättäjille? Ollut. Totta et ollutkaan saanut kutsua. Moni päättäjä oli saanut, mutta ei ollut paikalla. Kaikkihan kyselyn oli saanut, mutta ei siihenkään juurikaan moni vastannut. Ja toki tuollakin teiden kuntoa ja turvallisuutta haluttiin parantaa. Niinkuin me kaikki päättäjät , joilla on mahdollisuus päästä aina silloin tällöin tämmöisiinkin tilaisuuksiin.

  2. Jorma Lilja sanoo:

    Onhan se ainoa vaihtoehto monelle tuo polkupyörä.
    , kun linja-autovuorot on aika harvassa. No kai siitäkin joku kuntapoliitikko saa sulan hattuunsa, kun on pakon kääntänyt hyödykseen. 😉

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy