Äänekoskelta tulleet sosiaaliasiamiesasiat vähenivät vuonna 2021 huomattavasti. Sosiaaliasiamiesasioita on tullut sosiaaliasiamiehelle yhteensä 26 (vuonna 2020 48 asiaa ja 2019 42 asiaa).
Asiakaslain mukaan kunnilla on velvollisuus sosiaaliasiamiehen nimeämiseen. Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on neuvoa asiakkaita lain soveltamiseen liittyvissä asioissa, avustaa asiakasta muistutuksen tekemisessä, tiedottaa asiakkaan oikeuksista ja toimia niiden edistämiseksi ja toteuttamiseksi sekä seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä vuosittain selvitys kunnanhallitukselle.
Asioinnin luonne oli tiedustelua neljässä asiassa ja tyytymättömyyttä 22 asiassa. Kunnan omasta sosiaalipalvelusta oli kyse 21 kertaa, ostopalvelusta kahdessa, ja muista asioista kolmessa yhteydenotossa.
Palautetta on tullut kuudesta palvelutehtävästä:
– lastensuojelu 12 (46%)
– työikäisten palvelut 2 (8%)
– perheoikeudelliset palvelut 3 (11%)
– iäkkäiden palvelut 4 (15%)
– vammaispalvelut 2 (8%)
– muut 3 (12%)
Lastensuojelua koskevien yhteydenottojen määrä on vuonna 2021 12, 46% (2020 yhteensä 21, 44% ja 2019 yhteensä 11, 26%), joten niiden määrä on vähentynyt merkittävästi edellisestä vuodesta.
Sosiaalipalveluittain tarkasteltaessa eniten palautetta on tullut sosiaalityöstä yhteensä 15 palautetta, joista 10 lastensuojeluun. Lapsen huollon ja tapaamisoikeuden turvaamiseen sekä asiakkaan raha-asioiden hoitamiseen liittyviä palautteita on tullut kummassakin palvelussa neljä. Ammatillisen perhehoidon, mielenterveystyön sekä toimeentulotukipalvelun kohdalla sosiaaliasiamieheen asiointeja on tullut kunkin kohdalla kolme kertaa. Perhehoito, sosiaaliohjaus sekä tehostettu palveluasuminen olivat kyseessä kukin kahdessa asioinnissa. Kaikkiaan palautetta tuli 16 eri sosiaalipalvelusta.
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista on ollut voimassa kaksikymmentä vuotta. Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus on tuottanut sosiaaliasiamiestoiminnan alueen kunnille julkiseen ja yksityiseen sosiaalihuoltoon vuodesta 2004 alkaen.