Äänekosken kaupungin brändi- ja muuttotutkimus tehdään tänä vuonna yhteistyössä Jyväskylän Ammattikorkeakoulun markkinointiin ja brändäykseen erikoistuneen opiskelijaryhmän kanssa.
Yhteistyössä toteutetun tutkimuksen tarkoitus on parantaa Äänekosken brändiymmärrystä ja vahvistaa markkinoinnin kohderyhmiä. Tutkimukseen osallistuneiden kesken arvotaan kolme 100 euron lahjakorttia.
– Saavumme Äänekoskelle keskiviikkona 2.12. toteuttamaan tutkimuksen aineistonkeruun henkilökohtaisesti. Toimitamme kyselyn satunnaisesti valittuihin koteihin Äänekosken keskustan, Suolahden, Sumiaisen sekä Konginkankaan alueilla. Toimimme vastuullisesti noudattaen annettuja koronaohjeistuksia. Pidämme kohtaamisissa turvavälejä, käytämme kasvomaskeja sekä kertakäyttöhanskoja ja vaihdamme niitä puhtaisiin säännöllisesti kertaa Olivia Carlson tutimusryhmästä.
Tutkimukseen vastaamisella pystyy vaikuttamaan Äänekosken kehittämistyöhön, sillä tutkimus tehdään yhteistyössä Äänekosken kaupungin kanssa. Odotamme innolla kohtaamisiamme Äänekosken asukkaiden kanssa!
Kysymys. Miten on valittu vastaajat, alueellisesti, ammatillisesti, ikäryhmittäin, jne. Vaikuttaa oleellisesti objektiiviseen tulokseen. Kysyn vaan.
Hei Reetta ja kiitos kysymyksestänne!
Tutkimuksen otantamenetelmänä käytetään kaksivaiheista ositettua otantaa ja aineistonkeruumenetelmänä informoitua tiedustelua. Ositteen eli otoksen kriteerinä käytetään asuinpaikkaa sekä -muotoa. Tämä tarkoittaa sitä, että ensin Äänekoski jaetaan asuinpaikan mukaan ositteisiin, joita ovat keskusta, Suolahti, Konginkangas ja Sumiainen. Tämän jälkeen kustakin ositteesta poimitaan lähtöpistemenetelmää käyttäen satunnaisesti vastaajat samassa suhteessa, kuin kussakin ositteessa on asukkaita. Lisäksi huomioidaan myös asumismuoto.
Tämä menetelmä varmistaa sen, että otos edustaa perusjoukkoa, eli täysi-ikäisiä äänekoskelaisia varsin hyvin. Luotettavuuden varmistamiseksi tulemme vertaamaan saantoa eli saatua tutkimusaineistoa joidenkin taustamuuttujien, kuten iän, sukupuolen ja asuinpaikkajakauman suhteen todelliseen väestötietoon. Taustamuuttujien avulla voimme siis vertailla eri muuttujien vaikutusta mielikuviin, kuten juurikin asuinpaikan tai eri ikäryhmien kohdalla. Mikäli vertailutieto osoittaa vinoutumia otosaineiston jakaumassa, aineistoa painoitetaan. Emme kuitenkaan usko sen olevan tarpeellista huolellisen suunnittelun ja erinomaisen otantamenetelmän vuoksi.
Ihanaa joulun odotusta Teille!
Ystävällisin terveisin,
Olivia Carlson / projektiryhmä Brandbuilders