ÄKS

Äänekosken Eläkeliitto: ”Pankit, huomioikaa myös ikäihmiset!”

29.11.2019 08:58

Pankkien toimintatavat asiakaspalvelun osalta ovat muuttuneet olennaisesti. Tänä päivänä pankkien  konttoreissa asiointiin pitää olla aika varattuna ja pankkitiskillä rahan nostamisen mahdollisuus on  siirretty ainoastaan isoihin kaupunkeihin. Ikääntyneet ovat joutuneet hankalaan tilanteeseen ja heidän itsenäistä asioiden hoitoa on vaikeutettu merkittävästi.

Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ja Vanhustyön keskusliitto tutkivat ikäihmisten laskunmaksutapoja ja saivat selville, että 70-84-vuotiaiden ikäryhmästä 52 prosenttia maksaa laskunsa verkkopankissa. Yli 85-vuotiaat verkkopankin käyttäjät ovat todella harvassa. Yli 85-vuotiailla läheisten merkitys pankkiasioiden hoitamisessa on suuri: noin joka kolmas vastaajista ilmoitti, että läheinen maksaa laskuja hänen puolestaan.

Kaikilla ei luotettavia läheisiä tai naapureita kuitenkaan ole. Monet ikäihmiset joutuivat opettelemaan ensin laskunmaksuautomaatin käytön ja sitten nettipankin ja älykännykän käytön. Monelle ikäihmiselle kynnys käyttää älylaitteita on suuri ja he joutuvat pyytämään apua läheisiltään.

Tiskillä maksaminen on  kaikkein kallein mahdollinen tapa hoitaa laskuja. Tämäkin turvalliseksi koettu tapa on monessa pankissa tehty lähes mahdottomaksi kun on siirrytty täysin ajanvarauspohjaiseen asiakaspalveluun. Ja jos  onnistuu saamaan ajan, siitä peritään muheva summa pienituloisilta eläkeläisiltä.

Me kaikki ikäännymme ja ymmärrämme myös kyllä maailman muuttumisen ja  toimintatapojen muutoksen. Vetoamme pankkeihin, että eniten apua tarvitseville ikäihmisille luodaan pankkeihin heille soveltuva asiakaspalvelumuoto.  Ikäihmisten kykyä hoitaa omia asioitaan  pitää kannustaa ja  samalla kunnioittaa heidän  itsemääräämisoikeuttaan.  Vinkki pankeille luokaa ikäihmisille oma palvelumalli.

Konneveden Osuuspankki mainostaa nettisivuillaan ”Asiakkaanamme voit valita haluatko hoitaa raha-asiasi henkilökohtaisesti pääkonttorissamme Konnevedellä tai palvelupisteissämme Sumiaisissa ja Suolahdessa.”  Eläkeliiton Äänekosken yhdistys kannustaa POP-pankkia tuomaan palvelupisteen myös Äänekoskelle. Konneveden POP-pankki on hyvä esimerkki asiakaslähtöisestä palvelusta. Tervetuloa myös Äänekosken keskustaan.

Eläkeliiton Äänekosken yhdistys

Vastaa

  1. Rasvanahka sanoo:

    Kulkee se bussi ja taksi edelleen Suolahteen

  2. Rasvakaapeli sanoo:

    Toivottavasti Pop pankki tulisi myös Äänekoskelle, heti tulisin asiakkaaksi

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy