Pankkien toimintatavat asiakaspalvelun osalta ovat muuttuneet olennaisesti. Tänä päivänä pankkien konttoreissa asiointiin pitää olla aika varattuna ja pankkitiskillä rahan nostamisen mahdollisuus on siirretty ainoastaan isoihin kaupunkeihin. Ikääntyneet ovat joutuneet hankalaan tilanteeseen ja heidän itsenäistä asioiden hoitoa on vaikeutettu merkittävästi.
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ja Vanhustyön keskusliitto tutkivat ikäihmisten laskunmaksutapoja ja saivat selville, että 70-84-vuotiaiden ikäryhmästä 52 prosenttia maksaa laskunsa verkkopankissa. Yli 85-vuotiaat verkkopankin käyttäjät ovat todella harvassa. Yli 85-vuotiailla läheisten merkitys pankkiasioiden hoitamisessa on suuri: noin joka kolmas vastaajista ilmoitti, että läheinen maksaa laskuja hänen puolestaan.
Kaikilla ei luotettavia läheisiä tai naapureita kuitenkaan ole. Monet ikäihmiset joutuivat opettelemaan ensin laskunmaksuautomaatin käytön ja sitten nettipankin ja älykännykän käytön. Monelle ikäihmiselle kynnys käyttää älylaitteita on suuri ja he joutuvat pyytämään apua läheisiltään.
Tiskillä maksaminen on kaikkein kallein mahdollinen tapa hoitaa laskuja. Tämäkin turvalliseksi koettu tapa on monessa pankissa tehty lähes mahdottomaksi kun on siirrytty täysin ajanvarauspohjaiseen asiakaspalveluun. Ja jos onnistuu saamaan ajan, siitä peritään muheva summa pienituloisilta eläkeläisiltä.
Me kaikki ikäännymme ja ymmärrämme myös kyllä maailman muuttumisen ja toimintatapojen muutoksen. Vetoamme pankkeihin, että eniten apua tarvitseville ikäihmisille luodaan pankkeihin heille soveltuva asiakaspalvelumuoto. Ikäihmisten kykyä hoitaa omia asioitaan pitää kannustaa ja samalla kunnioittaa heidän itsemääräämisoikeuttaan. Vinkki pankeille luokaa ikäihmisille oma palvelumalli.
Konneveden Osuuspankki mainostaa nettisivuillaan ”Asiakkaanamme voit valita haluatko hoitaa raha-asiasi henkilökohtaisesti pääkonttorissamme Konnevedellä tai palvelupisteissämme Sumiaisissa ja Suolahdessa.” Eläkeliiton Äänekosken yhdistys kannustaa POP-pankkia tuomaan palvelupisteen myös Äänekoskelle. Konneveden POP-pankki on hyvä esimerkki asiakaslähtöisestä palvelusta. Tervetuloa myös Äänekosken keskustaan.
Eläkeliiton Äänekosken yhdistys
Kulkee se bussi ja taksi edelleen Suolahteen
Toivottavasti Pop pankki tulisi myös Äänekoskelle, heti tulisin asiakkaaksi