Konnevedellä järjestetyn yrittäjäjuhlan jännittävin hetki on Vuoden Yrittäjän palkitseminen.
Tänä vuonna Äänekosken Yrittäjät ry kysyi jäseniltään, kenen vuoro on saada tämä arvokas titteli osakseen.
– Kysyimme jäsenkirjeessä, mikä yritys tai kuka yrittäjä olisi vuoden 2024 Vuoden Yrittäjä. Halusimme osallistaa jäsenet mielipiteellään, eli kysyimme myös perustelut valinnalle, Äänekosken Yrittäjät ry:n puheenjohtaja Jarmo Vainikainen kertoo.
Suolahdessa K-Supermarket Suosikkia vetävä kauppiaspariskunta Heli ja Ilpo Romppanen saivat peukutuksia usealta yrittäjäkollegalta. Perusteluita oli monia, ja jotka Romppasten viisivuotista yrittäjäuraa Suolahdessa ovat seuranneet, voivat allekirjoittaa perustelut.
– Romppaset ovat aktiivisesti mukana Suolahden taajaman kehittämisessä ja paikallisessa arjessa. He työllistävät paikallisia nuoria, osallistuvat paikallisten tapahtumien järjestämiseen kuten joulunavaukseen ja Halloween vaellukseen ja tekevät monelaista hyväntekeväisyystyötä. He ovat kehittäneet omaa yritystään asiakkaiden tarpeiden mukaan ja herättäneet henkiin ennakkoluulottomasti paikallisia perinteitä, kuten legendaarisen Suolahden grillin annokset. Romppasilla on tekemisen meininkiä, mikä näkyy myös yrityksen toiminnassa. Heli on opiskellut yrittäjyyden ohella mehiläistarhaajaksi ja tuottaa itse kaupassa myytävän hunajan, Vainikainen kertoi.
Romppasille titteli tuli täytenä yllätyksenä. Ilpo Romppanen toimii Äänekosken yrittäjien hallituksessa, eikä tieto vuotanut hänelle ennakkoon.
– Jarmo soitti ja kertoi tulevansa käymään kaupalla. Kun mukana oli myös Virpi Peuhkurinen, pohdin, että tässä täytyy olla jotain muutakin takana, kuin kuulumisten vaihto. Valinta tuli yllätyksenä, ja kertoo meille, että olemme tehneet jotain oikein, Ilpo Romppanen naurahtaa.
– Oli tosi mukava perustelut, ja ymmärtää, että ihmiset ovat kiinnittäneet huomiona tekemiseemme. Tuntuu, että titteli on entistä henkilökohtaisempi, kun kuuli perustelut, mihin valinta pohjautui, Heli Romppanen sanoo.
– Nykyään kun kaikki mitataan euroissa, niin välttämättä nämä meidän tarjoamat palvelut eivät ole liiketoiminnallisesti järkeviä, mutta meillä on ollut tärkeänä johtolankana säilyttää palvelut myös taajamassa. Olemme miettineet, mitä voisimme omalta osaltamme tarjoamaan asukkaille. Aukioloaikojen laajentuminen on yksi osa ajatusta, sillä haluamme olla asiakkaitamme varten.
Suolahden taajaman kauppa on ottanut sijansa asiakkaiden sydämessä. Perinteinen Suosikki on toiminut Suolahdessa vuodesta 1978, kun kauppias Pauli Lehtonen perusti Suosikin menestystarinaa alulle. Kauppiaat ovat vuosien mittaan vaihtuneet, mutta ken Suosikkiin on kauppiaaksi tullut, on ajanjakso venynyt pitkäksi, se kertonee yrityksen sydämestä.
– Olemme olleet Suolahdessa jo reippaan viiden vuoden ajan. Koemme, että Vuoden Yrittäjä -titteli kuuluu meidän koko henkilöstöllemme. Henkilökunta on tärkeä, ja juuri se tekee meidän yrityksen sellaiseksi kuin se on. Heille iso kiitos, ilman heitä ei olisi yritystäkään. Yritys tehdään yhdessä, Ilpo ja Heli Romppanen kiittävät.