Äänekosken uutta kaupunkistrategiaa viedään nyt sanoista tekoihin. Asukkaat voivat osallistua jo nyt kertomalla omia ideoitaan ja ilmiötekojaan verkossa.
Äänekosken kaupungin toimialat laativat tällä hetkellä strategian pohjalta toimeenpano-ohjelmia, joissa strategian sisältöä konkretisoidaan käytännön tekemiseksi ja palvelulupauksiksi. Jokaisella toimialalla mietitään parhaillaan myös käytännön toimia, joiden avulla asukkaat saadaan osallistumaan entistä enemmän.
– Ohjelmia niputetaan ja niiden määrää vähennetään aiemmasta, jotta niiden aidosti käytäntöön vieminen helpottuu. Strategiassa noudatettujen avoimen hallinnon periaatteiden mukaisesti asukkaiden ja palveluiden käyttäjien pitäisi olla mukana kaikissa vaiheissa asioiden valmistelussa, kaupunginjohtaja Matti Tuononen kuvailee.
Avoimen hallinnon periaatteiden jalkautus on strategian hyväksymisen myötä aloitettu myös kaupungin työntekijöiden keskuuteen muun muassa kannustamalla osallistumaan aihetta käsittelevään koulutukseen. Koulutusmateriaalissa käsitellään avointa hallintoa eri näkökulmista, sekä tapoja, joilla jokainen voi työssään konkreettisesti edistää avoimuutta.
– Hallinnon rakenteiden, toiminnan, palveluiden ja uudistamisen pitää olla kansalaisille ymmärrettävää. Ihmisten tulee voida osallistua päätöksenteon valmisteluun, palveluiden suunnitteluun ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämiseen, valtionvarainministeriön avoimen hallinnon yksikön päällikkö Katju Holkeri kertoo.
Ilmiö ja ihmiset näkyviksi Ilmiö-sivustolla
Virallinen strategia sisältää avoimen hallinnon periaatteita myötäillen poikkeuksellisesti jo itsessään esimerkkitekoja paitsi kaupunkiorganisaation, myös asukkaiden ja yrittäjien toteutettaviksi.
Äänekoski-Ilmiö -sivustolla jokaisella asukkaalla on jo nyt mahdollisuus käydä osallistumalla ilmiöön kertomalla esimerkiksi omia ideoitaan tai kenties jakamalla jo toteutetun ilmiöteon.
– Osallistua voivat ihan jokainen. Yksin tai yhdessä kaverin, harrastus- tai työporukan kanssa tai vaikka koululuokan kesken. Jokainen ilmiöteko kannustaa myös muita osallistumaan, kertoo Ilmiö-median sisällöistä vastaava matkailu- ja markkinointisuunnittelija Milla Hytönen.
Ilmiö-sivusto tulee muotoutumaan strategian edetessä yhä vuorovaikutteisemmaksi, yhteisen tekemisen alustaksi. Sivuston avulla jokainen asukas, yrittäjä ja yhteisön jäsen voi paitsi nähdä miten Äänekoski-Ilmiö käytännössä toteutuu, myös osallistua sen rakentamiseen itse.
– Strategiaa ei eletä todeksi vain virkamiesten ja päättäjien toimesta, vaan Äänekoski-Ilmiö tehdään yhdessä, kaupunginjohtaja kiteyttää.
Ilmiöön voi osallistua myös sosiaalisessa mediassa käyttämällä tunnisteita #IlmioTeko ja #AanekoskiIlmio kaikessa aiheeseen liittyvässä keskustelussa.
Hei . Voisiko saada Äänekoskelle ruokapaikan, joka olisi iltaisin pitempään auki kuin klo: 18:00 Niin kuin 1980 – 90 luvulla Rosso oli . Ravintola olisi vaikka viikonloppuisin pitempään auki. Varsinkin kun tehdaskin alkaa laajentamaa, niin luulisi nälkäisiä löytyvän ja firmojen pitävän illanistujaisia.