Konginkankaan palvelukeskus on ihmislähtöinen paikka, jossa asiakas on pääosassa. Hoitajat ja asiakkaat eivät ole vastakkain, vaan arki sujuu sujuvasti symbioosissa.
Viimeisen vuoden ajan Konginkankaan palvelukeskuksessa on käyty läpi muutosta laitoksesta kotoisamman palveluasumisen suuntaan. Palvelukeskus on mukana Kulttuurin Muutos -projektissa, jossa pyritään pois rutiineista kohti inhimillisempää ja kodinomaista palveluasumista.
– Haluamme, että asiakas tuntee paikan kodikseen. Asiakkailla on tarjolla yksityisyyttä, mutta myös yhteisöllisyyttä. Kun asiakas muuttaa tänne, häneen tutustutaan ensin kunnolla. Aiemmat harrastukset, kiinnostuksen kohteet, ruokavalio ja vaikka uskonnollisuuskin otetaan huomioon päivittäisen hoidon suunnittelussa, kertoo palveluasumisen johtaja Satu Rantanen.
Rento tunnelma ja rutiinin omaisen hoidon piiristä poistuminen on tuonut hoitajille haasteita, mutta myös onnistumisen tunteita. Henkilölähtöinen hoito onkin sujunut Konginkankaan hoitsuilta hienosti.
– Jos asian haluaa kiteyttää: Me olemme töissä asiakkaiden kotona, eivätkä asiakkaat asu meidän työpaikalla, hoitaja Taija Lindenberg summaa.
Palvelukeskuksessa siirryttiin tiimipohjaiseen hoitoon viime keväänä. Nyt kolme tiimiä hoitaa asiakkaita keskitetymmin.
– Hoitajalla on nyt vähemmän niitä ihmisiä joista on vastuussa. Silloin pääsee keskittymään paremmin hoitoon ja ihmisen omiin tarpeisiin ja toiveisiin, Rantanen kertoo.
– Me halutaan tehdä ihmiselle niitä hyviä hetkiä. Voidaan vaikka käytävällä pysähtyä ja olla se pieni hetki siinä ihmisen kanssa ihan rauhassa. Varsinkin muistisairaille hyvät hetket on tärkeitä.
PALVELUKESKUKSESSA on upeat yhteiset tilat, joissa puuhattavaa riittää. Jumppavälineet, askartelutarvikkeet ja muut harrastusmahdollisuudet ovat jatkuvasti esillä, jotta toimeen olisi helppo tarttua. Kulttuuri- ja harrastusmahdollisuuksista ei tingitä. Musiikkikin on jokapäiväinen ilo.
– Ollaan yritetty muuttaa tapoja niin, että kulttuuri- ja harrastusmahdollisuuksien tarjoaminen olisi hoidon perusasioita. Etteivät ne olisi ekstraa, vaan jokapäiväistä, arkista toimintaa, sanoo hoitaja Minna Lång.
Palvelukeskuksessa on kaksi klubia. Klubi on hieman erillään oleva tila, jossa saa puuhata, tai vaikka vaan rauhoittua katsomaan televisiota. Uuteen klubitilaan suunnitellaan internetin ja varsinkin Skypen käyttömahdollisuutta.
– Videotykin kauttahan voisi asiakkaille näyttää internetsivuja. Ne ovat kuitenkin monille vielä tuntemattomia, Lindenberg kaavailee.
Harrastusten ja puuhan tuominen vanhuksille on erittäin tärkeää elämänlaadun ylläpidon kannalta. Välillä tarvitsee verryttelyä niin mieli kuin kroppakin. Jos liikuntakyky on heikentynyt, voi pelkkä kauniiden asioiden koskettelu tuoda iloa.
– Ne on ne pienet hetket, kun asikkaalle tulee se olo, että ”minä osaan, minä pystyn, minä saan”, niihin me pyritään, Lång tiivistää.
Joulu näkyy palvelukeskuksessakin. Itsenäisyyspäivän kahvihetki, pikkujoulut ja jouluaatto ovat tärkeitä päivä, joita korostetaan. Useimmat asiakkaat viettävät joulun palvelukeskuksessa. Omaiset saattavat tulla syömään jouluaterian lähimpiensä kanssa palvelukeskukselle. Eikä kannata ajatella, että palvelukeskuksen joulu olisi jotain, johon pitää tyytyä.
– Eräskin herra sanoi, että hän jää tänne, kun tämä on hänen kotinsa, hoitaja Tarja sanoo hymyillen.
YRITYS HOI!
Tee hyvä teko. Konginkankaan palvelukeskus kaipaa lahjoituksia, jotta asiakkaiden käyttöön saataisiin hankittua hetivalmiit kiukaat. Kaikki lahjoitukset ovat tervetulleita. Ota yhteyttä Satu Rantaseen 040 -739 4901.