Kun kottero ei liikahdakaan parkkiruudusta tai ajautuu penkkaan, Marko Wickstrandin puhelin soi ja hän hyppää hinausauton kajuuttaan.
Lumentulo ja kovat pakkaset työllistävät hinauspalvelua tiheään tahtiin. Talvella keikkaa pukkaa moneen kertaan päivässä.
– Suurimmat piikit on juurikin talvikuukausina ja sitten keskellä kesää. Talvella yleisin syy on se, että auto ei lähde käyntiin.
Suomen talvi onkin tehnyt hiljentyneen akun tutuksi monelle autoilijalle. Akun tyhjentyminen ei ole kuitenkaan mikään pikku juttu: Jos auto ei lähde käyntiin, on akussa useimmiten vikaa. Joskus akku tyhjenee, kun valot ovat unohtuneet päälle, mutta yleisesti vika on suurempi.
– Lähes kaikki asiakkaat ohjataan huoltoon. Kannattaa ainakin käydä tarkistamassa, mistä tyhjentyminen on voinut johtua, sillä näillä vioilla on tapana uusiutua.
Äänekosken Hinauspalvelu on vain puhelinsoiton päässä ympärivuorokauden. Apu saapuu paikalle tuossa tuokiossa ja laskukin lähtee sulavasti suoraan vakuutusyhtiöön, jos vaan vakuutus kattaa. Omavastuuta ei ole, eikä bonukset notkahda.Vakuutuksen voi hankkia itse kulkuneuvoon, mutta on mahdollista hankkia myös henkilökohtainen vakuutus.
– Jos omistaa monta autoa ja vaikka moottoripyöränkin, niin ei tarvitse erikseen jokaiselle hinausvakuutusta, jos sen ottaa itselleen henkilökohtaisesti. Sellainen vakuutus kattaa aina, vaikka olisit liikenteessä kaverin autolla tai bensa loppuu tien päälle, Wickstrand vihjaa.
Autoon voi iskeä jos jonkinmoinen ikävä vika tien päällä. Voiko kuski itse antaa autolleen ensiapua? Liikeneekö ammattimieheltä vinkkejä?
– Ei uusille autoille oikein voi tehdä itse mitään. Usein mekään emme voi tehdä muuta kuin hinata auton huoltamon pihaan. Uudet autot on rakennettu niin tarkkaan, että niitä voi helposti käyttää väärin, Wickstrand kertoo.
Apukäynnistykseen Wickstrandilla on hyvä neuvo.
– Älä tee itse. Jos et ihan oikeasti osaa. Siinä voi palaa molemmista autoista boksi ja olla edessä 8000 euron yhteisremontti. Ja siinä onkin sitten miettimistä, että kuka sen maksaa.
Ammattimiehen neuvot talviautoiluun:
– Autolla pitää ajaa. Kylmää autoa tulisi ajaa vähintään 30 minuuttia, että akut pääsevät latautumaan.
– Lohkolämmitin pelastaa monesta pulasta. Lohkolämmitintä kannattaa käyttää heti kun mittari hipoo nollaa. Ja uuteenkin autoon kannattaa hankkia lohkolämmitin, webasto kun ei korvaa kaikkia sen hyviä puolia.
– Älä anna käynnistysapua, jos et ole varma, että osaat.