Näytelmä Miestä näkyvissä on riemastuttava, viihdyttävä ja ajatuksia herättävä komedia.
Äänekosken Teatteri marsiittaa pikkujoulukauteen iskevaän vimmaisen hauska avioerokomedian, Miestä näkyvissä. Näytelmä kertoo siitä, mitä tapahtuu, kun elämä heittää eteen odottamattoman kriisin. Teatterin sivuilla kerrotaan, kuinka teos on energisoiva ja rehellinen näytelmä Sirkusta, jonka elämä tuntuu täydelliseltä – kunnes hänen aviomiehensä jättää hänet kesken kaiken.
Näyttelijänä työskentelevä Sirkku kokeilee toipumisen matkalla kaikkia mahdollisia rooleja: hän haikailee entisen perään, etsii lohtua ja sekoilee nettitreffeillä. Esitys naurattaa, liikuttaa ja muistuttaa, että sydänsurujen käsittelyyn paras lääke on huumori ja omien unelmien takaisin valloittaminen.
Keski-ikäisen Sirkun rooliin heittäytyy 16-vuotias, Äänekosken Teatterin uusin kasvo, Maria Paavola. Ohjaaja Kirsi Sulonen bongasi hänet Kanavateatterilta.
– Tämä on itselleni toinen näytelmä ikinä, ja on huikeaa saada päärooli. Koen, että olen etuoikeutettu, koska en ole todellakaan pitkän linjan teatterin tekijä. Jos mietin itseäni ja Sirkkua, niin huomaan vireystason, häsellyksen, innostuksen ja käsillä puhumisen olevan yhteinen piirteemme, Paavola hymyilee.
Äänekosken Teatterin puheenjohtaja Milja Parantainen hihittelee sanalle avioerokomedia.
– Todellakin, teksti on sellainen, että varmasti voi löytää tuttuja tarinoita, jos ei omasta kokemuksesta, niin itselle kerrottuja. Teksti on mukaansa tempaava, jota seitsemän näyttelijää useamman roolin voimin tuo yleisön eteen. Teatteri elää ja hengittää, sillä aina syntyy uusi ja. monipuolinen näytelmä hyvällä, tutulla porukalla, höystettynä uusilla kasvoilla, Parantainen iloitsee.
Kirsi Sulonen kertoo, että eroprosessi voi olla oikeassa elämässä sellainen, että löytää hyvin arvokasta.
– Haave tai päämäärä voi olla uuden kumppanin löytyminen, mutta tärkeämpää on löytää oman itsensä, Sulonen sanoo.
Teksti on tuttu Marja Kankaan romaanista, kirjailija on opiskellut Sulosen kanssa Turun taideakatemiassa.
– Kirjan ilmestymisen aikaan vuonna 2020, olin käynyt läpi omaa avioeroprosessia. Tekstissä oli jotain ihanaa ja fressiä, joka iski ja jäi mielen päälle pyörimään. Kun vielä Äänekosken teatterilla innostuttiin aiheesta, oli homma selvä.
Sulonen sanoo, kuinka tekstistä löytyy tuoreella tavalla dramaturgiaa.
– Kantateksti on toteutettu neljällä näyttelijällä, mutta minä halusin tarjota mahdollisuuden usealle näyttelijälle.
Ohjaajalle hienoja hetkiä on roolitus ja kuinka se lähtee lentoon.
– Työskentelin Marian kanssa viime kesänä, ja tiesin, että hänestä on pääroolin esittäjäksi. Täytyy myöntää, että ratkaisu oli rohkea. 16-vuotias Maria saa nyt näytellä kuinka biologisen kellon tikittäessä ja avioeron kynnyksellä tuntuu, Sulonen naurahtaa.
Sulosen mukaan näytelmä on raikas ja riemastuttava, toisaalta elämän peruskysymyksiin pureutuva teos.
– Väittäisin, että jos on omaa kokemusta erosta, löytää vielä enemmän samaistumispintaa prosessista, tai siihen kuka minä olen. Ero on tilanne, jossa piirretään itsensä uudestaan, kun ei tule enää kumppanin kautta määritetyksi. Naisilla biologian armottomuus tuo oman mausteensa tunteisiin, kun aika alkaa käydä vähiin. Avioerosta voi kuitenkin selvitä, ja vieläpä oppia samalla paljon, Kirsi Sulonen sanoo.
Äänekosken teatterin Miestä näkyvissä ensi-ilta Painotalon Mikkosalissa la 1.11.





























