Oletuksena oli, että tietoa päätöksestä saadaan odottaa vielä pitkään, ehkä ensi vuoteen. Miksi se tuli julki näin nopeasti?
YLI-KYYNY: ”Päätöshän oli tehty jo silloin kun hakemukset lähtivät EU:hun toukokuussa. Paikka piti ilmoittaa jo silloin. Asia tuli nyt julkiseksi, kun Ajoksessa aloitettiin ympäristövaikutusten arviointi. Päätös Ajoksesta oli jo tehty ennen kuin aloitin työssäni 1. huhtikuuta.”
Kaavailujen mukaan Ajoksen laitoksen tuotannosta talteen saatava hiilidioksidi kuljetettaisiin nesteytettynä ehtyneisiin öljylähteisiin Norjaan ja Pohjanmerelle. Mikä olisi vaihtoehto Äänekoskella?
YLI-KYYNY: ”Tässä on katsottu pitkälle tulevaisuuteen. Jos näin joskus tehtäisiin, voisi laitos olla jopa hiilinegatiivinen. Mitään laskelmia ei ole tehty, ja todennäköisesti ole jo eläkkeellä ennen kuin mitään tällaista tapahtuu. Nyt olen hieman alle viisikymppinen.”
Hankkeen vuoksi on tehty jo neljä kallista ympäristövaikutusten arviointia (YVA) Kemin ja Äänekosken lisäksi Jönköpingiin Ruotsiin ja Kundaan Viroon. Kemin Ajoksen YVA on vasta tekeillä. Aika paljon menee rahaa hukkaan?
YLI-KYYNY: ”Jos investointi on 500 miljardin suuruinen, niin sille pitää saada myös tuottoa. Pienikin parannus tuottavuudessa voi miljoonien eurojen lisätulot vuodessa. Yhden YVAn hinta on kuitenkin vain joku vähän yli sata tuhatta euroa. Seuraava vaihe se vasta kallis onkin: kun pääsemme esisuunnittelusta suunnitteluun, puhutaan jo kahdeksannumeroisista luvuista.”
Päätöksen ajankohta taisi yllättää Äänekosken?
ÄÄNESEUDUN KEHITYS OY:N TOIMITUSJOHTAJA JOUKO VARIS: ”Ei sinänsä. Ratkaisua oli odotettu koko ajan.”
Vapon toimitusjohtajan Tomi Yli-Kyynyn mukaan Vapon ja Metsäliiton toinen tehdas voisi parhaassa tapauksessa olla toiminnassa kymmenen vuoden päästä. Ei taida olla järkeviä syitä laskea moisen teoreettisen mahdollisuuden varaan?
VARIS: ”Kymmenen vuotta on kohtuullisen ripeä ja Äänekosken näkökulmasta oikein hyvä ajanjakso. Meillä on erinomainen teollinen pohja ja teknistä taitoa. Aina pitää uudistuakin, ja kymmenen vuotta on siihen sopiva aika.
Vaikuttiko tappioon se, ettei Äänekoskella ole omaa kansanedustajaa?
KAUPUNGINJOHTAJA HANNU JAVANAINEN: ”Totta kai oma kansanedustaja auttaisi, mutta onneksi koko maakuntaliitto on ollut myös hankkeen takana.”
Moni on haaveillut henkilöliikenteen palaamisesta raiteille ja että Äänekoskelta pääsisi joskus Haapajärven kautta junalla esimerkiksi Ouluun. Haaveen toteutuminen taitaa biodieselpäätöksen myötä siirtyä kaukaiseen tulevaisuuteen?
JAVANAINEN: ”Selvityksen mukaan henkilöliikenteestä ei saa kannattavaa. Mutta tietysti päätös merkitsee sitä, että nyt meidän ja kansanedustajien pitää tehdä enemmän työtä, jotta saisimme rautatien pohjoiseen.”
Sanomalehti Keskisuomalaisen pääkirjoituksen (29.7.) mukaan ”ensimmäinen biodiesellaitos rakennetaan Kemiin” ja ”joka tapauksessa biodieseltehtaan sijoituspaikka on Kemin Ajos”. Todellisuudessa Ajoksenkin jalostamon tiellä on useita muttia EU-rahoituksesta ja sijoittajien innokkuudesta alkaen. Onko Keskisuomalainen saanut jostain varmaa tietoa, että Kemi saa laitoksensa?
KESKISUOMALAISEN UUTISÄÄLLIKK KEIJO LEHTO: ”Keskisuomalaisessa julkaistiin myös juttu biodiesel-laitoksesta (28.7.) Siinä näkyvät hankkeen toimijoiden ja osapuolten kannat asiaan.”