Sääsuojan alta paljastui biotuotetehtaan uusi silta. Tehtaankadun päättävä Piilolanniemen silta on nyt viimeistelyjä vaille valmis.
Ensimmäiset raskaat kuljetukset voivat pian oikaista Piilolanniemen kautta suoraan Metsä Groupin biotuotetehtaan rakennustyömaalle.
Pohjia myöten kunnostettu Tehtaankatu odottaa kevättä vielä murskepinnalla, mutta uuden sillan päällystystyö ei parempia säitä ehtinyt jäädä vartomaan. Äänejärvestä Kuhnomaan laskevan alajuoksun ylittävän sillan asfaltointi valmistui pakkaslukemissa erityisjärjestelyillä.
– Sama kuin yrittäisi maalata puutaloa keskellä talvea, ei onnistu ilman kunnon suojia, Tommi Rissanen, yksi kuudesta biotuotetehdastyömaan aluevastaavasta, selventää talviasfaltoinnin haasteita.
Siltaa rakentanut Kreaten tiimi paljasti lähes valmiin betonipalkkisillan jättimäisen sääsuojan alta helmikuun viimeisellä viikolla. Työmaapäällikkö Markus Tarvainen vakuuttaa, että sillan kanteen asennettu lämmitysputkisto piti kohmeen kaukana ja työn käynnissä pahimmillakin pakkasilla.
Vastaavanlaisia lattialämmityksellä nopeutettuja siltojen talviurakoita ei kotimaassa ole juuri toteutettu.
MUUTAMIA MUITAKIN erikoisuuksia mahtuu 80-metrin matkalle, kuten esimerkiksi sillan poikkeuksellinen kaarevuus. Muoto pakotti rakentajat tavallista tarkempaan mittaustyöhön ja aikataulu ripeyteen.
Tässä vaiheessa Tarvainen voi kuitenkin jo sanoa, että haasteista selvittiin ongelmitta. Hän ei myönnä hätkähtäneensä edes, kun maatukien paalutusten alkaessa kallio osoittautui olevan yli 15 metriä odotettua syvemmällä.
– Ei siinä auta muuta kuin laittaa lisää paalua edellisten perään, useissa vastaavanlaisissa projekteissa mukana ollut mies toteaa.
Tällä hetkellä rakennusporukka siivoaa jälkiään ja viimeistelee kaidetöitä. Sillan on määrä valmistua maaliskuussa ja osan liikenteestä päästä kulkemaan sen kautta mahdollisimman nopeasti.
TODELLISEEN TESTIIN uusi silta pääsee heti tänä keväänä, kun sen yli tuodaan raskaita rakennuselementtejä ja laitteita tehdastyömaalle.
Rakenteiden kestävyydestä aluevastaava Tommi Rissanen ei ole huolissaan. Erikoiskuormat on otettu huomioon sillan rakentamisen aikana.
– Sillan kymmenmetrinen hyötyleveys ei kuitenkaan aivan riitä isoimmille laitekuljetuksille. Kaiteet joudutaan hetkeksi vaihtamaan matalampiin, jotta ylileveät kuormat saadaan sillan yli suunnitellusti.
Tulevaisuudessa alueella käy jatkuva liikenne. Biotuotetehtaan käynnistymisen jälkeen siltaa pitkin kulkee päivittäin noin 240 puukuormaa. Uutta puuliikenteen pääväylää tulevat aikanaan käyttämään myös muut alueen tehtaat.