Eero Heinäluoman Valtran Suolahden tehtaan visiitillä puhemiehelle lobattiin liikenneyhteyksien tärkeyttä eli Nelostien kehittämistä ja raideliikenteen mahdollistamista.
Puhemiehenä Eero Heinäluoma (SDP) tuntee eduskunnan täysistunnon ja kansliatoimikunnan rutiinit, mutta traktorin ratin takana kaasun ja jarrun paikkaa on haettava.
Koeajattaja Janne Hyytiäinen ohjeisti arvovaltaista vierasta Suolahden Valtran tehtaan pihamaalla leutona talvipäivänä, kun Eero Heinäluoma tutustui traktoritehtaan toimintaan vierailullaan tiistaina 12. helmikuuta.
Päivän ohjelmaan mahtui tehdaskierroksen lisäksi kaupungin johdon sekä median tapaaminen. Iltapäivän kierros huipentui traktorin testaukseen.
— Sehän menee upeasti, mutta minnekäs Heinäluoma nyt ajaa? Mahtaako Nelostielle asti? sivusta seuraajat heittelivät, kun traktori kierteli pitkin pihamaata.
Logistiikkaongelmiin toivotaan muutosta
Yhdeksi vierailun pääteemaksi nousikin Nelostie ja sen kehittäminen. Logistiikkaongelmat heikentävät muutenkin suurten markkinoiden syrjässä sijaitsevan tehtaan toimintakykyä.
Valtatie 4:n liikenteen sujuvuutta ja välityskykyä pidetään niin Valtran kuin koko Äänekosken elinkeinoelämän pysymisen kannalta elinehtona. Vierailulla kaupungin ja tehtaan johdot lobbasivat parannuksia myös raideliikenteeseen. Tampereen ja Jyväskylän välisestä yhteydestä toivotaan muun muassa kaksiraiteista.
— Koko Helsingin ja Rovaniemen välisen raideliikenneyhteyden kehittämisestä kiinnostuneita on iso joukko. Yhteyksien on oltava hyvässä kunnossa, ja minä näkisin kuljetuskustannusten mieluiten laskevan nykyisestä. Tällä hetkellä raideliikenteen suurimmat ongelmat taitavatkin olla hinnoittelun puolella. Tällä hetkellä VR on hinnoittelemassa itseään ulos kilpailusta, Heinäluoma kommentoi.
Tänä päivänä ainoastaan Valtran satamiin menevä tavara siirretään pitkin raiteita, kotimaan sisällä traktorit kuljetetaan kumipyörien päällä.
Parantamisella laajat vaikutukset
Heinäluoma arveli tiistaina, että maaliskuun lopun hallituksen kehysriihen lopputuloksena saattaisi parhaassa tapauksessa olla liikenneyhteyksien investointien nopeuttaminen.
Päivän aikana keskusteltiin, että liikenneyhteyksien kehittäminen ei parantaisi ainoastaan Valtran kilpailukykyä vaan myös sen alihankkijoiden tuotteiden siirtymistä, minkä vaikutukset ulottuisivat hyvin laajalle pk-yritysten kentälle.
— Se olisi tärkeää koko Suomen kannalta, jotta osaaminen säilyisi täällä kotimaassa, Heinäluoma totesi.
Suolahden traktoritehtaan kierroksen jälkeen Heinäluoma kiirehti jatkamaan vierailujaan Jyväskylään. Äänekoskella oltiin tyytyväisiä päivän antiin niin tehtaan kuin kaupungin johdonkin puolesta, kun polttavimmista asioista, kuten liikenneyhteyksien ja maakunnan viennin parantamisesta, päästiin yksimielisyyteen.
Hyvä että Kiiskisen Kari ja Javanaisen Hannu on kiinnittänyt huomiota Valtran kanssa nelostien liikenteen sujuvuuteen.Kari ottikin asiaan kantaa Hirvaskankaalla pidetyssä yleisötilaisuudessa ja oli huolestunut,kuten me muutkin tilaisuudessa olleet kansalaiset Hirvaskankaan uudenliittymän ruuhkautumisesta ABC,n kohdalla. Eiköhän pojat laiteta kaava uusiksi ja korjataan liittymä jotta kulku olisi turvattua myös Eero Heinäluomalla.
Hienoa !
Ei vieläkään kukaan ole mollannut. Hienoa!
Liikenneturvallisuudesta ja sujuvuudesta huolehtiminen on tärkeä asia . Nyt sosiaalidemokraatit ovat ottaneet oikein tärkeän asian esille. Kari Kiiskinen ja Pentti Salminen teoista se lähtee. Äänekosken Kaupunki on vastuussa asemakaava -alueen liikenneturvallisuudesta ja sujuvuudesta kaavoituksella voi tehdä ihmeitä . Hirvaskangas on se reitti nelostielle mistä traktorit lähtevät maailmalle. Kari Kiiskinen otti liikenteen sujumisen esille kaavan esittelyssä Hirvaskankaan Spektrin yleisötilaisuudessa yhdessä Tommi Lunttilan kanssa ja olivat koko yleisön kanssa samaa mieltä että asia pitää laittaa risteysalueella kuntoon.Nyt tarvitaan tekoja ,puheet on pidetty. Haastan poliitikot sanoista tekoihin.Samassa yhteydessä oltiin myös ruokakaupan kosta yksimielisiä että vähintään 2000m2 kauppa tulisi saada alueelle.
Tehdään yhdessä parempi yrittävä Äänekoski korjataan kaava vastaamaan tarpeita .
Nelostien kunnostamisesta on aivan turha rakennella demareiden projektia. Asiallahan ovat olleet kaikki Keski- Suomen politikot jo vuosien ajan. Rahastahan tämä homma on kiinni. Ei muuten näytä olevan pienenkään pätkän rakentaminen helppoa. Kiiskinen nimittäin lupasi jo yli kymmenen vuotta sitten hoitaa kevytväylän Kaura-Ahon risteyksestä Valtralle. Vaan eipä ole näkynyt.