Keskuskoulun 1B-luokassa tulevan elämän pohjaa rakennetaan opettelemalla hyviä käytöstapoja ja toisten huomioimista. Parhaiten mieleen jäi kuitenkin aapisen aakkoslaulu.
Tiistaina jännitti, mutta perjantaina eppuluokkalaisten meno on jo hurjimmillaan. Opettaja Leena Niemelä pudottaa tuomion juuri ennen kuin ensimmäisen kouluviikon viimeinen oppitunti on päättymässä:
– Viikonlopuksi ei tule sitten mitään kotona tehtävää. Jättäkää aapinen ja matikan kirjat pulpettiin.
Ei yhden yhtä läksynlukua. Sori.
Luokassa kaikuu joitakin ”Jes!”-huutoja, mutta osa Keskuskoulun 1B-luokkalaisista läimäisee kädet poskiaan vasten ja hyppää dramaattisesti tasajalkaa. Tunnelma on ilmeisen pettynyt.
Opiskelu on nimittäin kivaa, niin lapset ainakin kirkkain silmin ja kuorossa väittävät toimittajalle.
LEENA-OPETTAJA KERTOO, että ensimmäinen viikko on koulumaailmaan ja uusiin kavereihin totuttelua. Aapisesta on opeteltu aakkoslaulu ja kelloa osataan jo hieman tulkita.
– Mutta emme ole edes vielä kertoneet toisillemme sukunimiä. Hyvä, jos minäkään olen vielä kaikkien nimet oppinut! Kyllä se siinä leikin ohessa sitten luonnostaan tulee, Leena nauraa.
Jo 28 vuotta alakoululaisia opettaneena Leena Niemelä tietää, kuinka tärkeässä kasvattajan tehtävässä hän luokan edessä on. Jo ensimmäisinä päivinä lapset ovat kerranneet opettajan johdolla sopivaa käyttäytymistä ja muiden huomioimista.
– Käytöstavat ovat erittäin tärkeitä. Tiedot ja taidot voi oppia aina lukemalla, mutta hyvän käytöksen harjoittelu on aloitettava aikaisin. Se on kaiken perusta.
Myös kiusaamista ennaltaehkäistään jo ensimmäisinä kouluvuosina opiskelun ohessa. Leena pitää säännöllisesti KiVa Koulu -ohjelman mukaisia oppitunteja, keskustelee lasten kanssa ja ryhmäyttää luokkaa.
Siinä tehtävässä tärkeässä asemassa ovat myös kutosluokkalaiset koulukummit.
ALAKOULUN OPETUS on muuttunut ajanhengen mukana.
Tänä päivänä opiskelu on aiempaa yhteisöllisempää. Leenan luokka tekee yhteistyötä viereisen 1A-oppilaiden, opettajan ja erityisopettajan kanssa. Se antaa lisää voimaa sekä opettajan työhön että oppilaiden opiskeluun.
– Ja tietysti tietotekniikan lisääntyminen näkyy koulussa. Tarkoitukseni on opettaa oppilailleni perusteet kymmensormijärjestelmästä. Sellaiset taidot tulevat olemaan hyödyksi myöhemmin.
Peruskoulun seuraavaa opetussuunnitelmaa valmistellaan parhaillaan. Uusi suunnitelma astuu voimaan vuoden 2016 syksyllä.
– Liikuntaan ja liikkumiseen panostetaan jo nyt jatkuvasti enemmän, Leena pohtii tulevaisuuden suuntia.
Ei ole ihme, että opettaja on viime vuodet viihtynyt alkuopetuksen parissa. Lasten into uuden oppimiseen on kyltymätön.
KIIRAKSI ESITTÄYTYVÄ tyttö esittelee vierelle sattuneelle toimittajalle reppuvihkoaan, johon on itse kirjoittanut ensimmäisen viestin. Saamastaan tarrasta hän on erityisen ylpeä.
– Mun mielestä parasta on värittäminen. Mä sain koko robotin valmiiksi! Jami Väyrynen riemuitsee useaan otteeseen.
Ensimmäisenä koulupäivänä Jami kertoi toimittajalle, että ei osaa vielä lukea, mutta toivoo oppivansa nopeasti. Nyt aapisen ensimmäiset nimet ja sanat luonnistuvat kuitenkin esittelemisen arvoisesti.
Kaverinsa kanssa samalla luokalle päässyt Sulo Uusitalo kertoo, että kaikkein kivointa on ollut uusiin kavereihin tutustuminen. Koulupäivät hän tarkistaa itse Aku Ankka -lukujärjestyksestään.
Tämän viikon osalta lukkari näyttää loppuvan aivan juuri. Nelli Hänninen odottaa jo malttamattomana viikonloppua karkkipäivä mielessään. Uimaankin on luvattu lähteä.
Juuri ennen kuin lapset kirmaavat koteihinsa keräämään energiaa uuteen viikkoon, innostuu ÄKSän haastattelema viisikko Helka Paanasen ja Mea Svenskin johdolla esittämään sen paljon puhutun Pupun aakkoslaulun.
Oven eteen kerääntyessään oppilaat eivät enää vapauden huumassa edes muista, että luokassa oli vieraileva tähti.
MUOKKAUS: Korjattu 15.8. kello 21.25 tieto opetussuunnitelman uudistumisesta. Opetussuunnitelma astuu voimaa 1.–6. luokkien osalta elokuussa 2016 ja 7.–9. luokille vuoden 2017 aikana ja jälkeen.