Biotuotetehtaan virallista päätöstä odotetaan jo kovasti, jotta valmistellut rata- ja tiehankkeet nytkähtävät eteenpäin.
Suomen hallituksen tehtaan liikenneyhteyksien parantamiseen ehdollisesti myöntämät, enimmillään jopa 158 miljoonaa euroa eivät liiku mihinkään ennen Metsä Fibren hallituksen viimeistä sinettiä. Useiden hankkeiden toteutus on kiinni kevääksi luvatusta päätöksestä.
ELY-keskuksen ylläpitovastaava Eino-Matti Hakalan mukaan touko-kesäkuulle venyvä päätös vaikeuttaisi oleellisesti tälle kesälle suunniteltua alemman asteisen tiestön kunnostusurakkaa. Hankkeen on tarkoitus käynnistyä heti kesäkuun alussa ja kestää syyskuun loppupuolelle.
Suunnitelmissa on uusia osittain pahoistakin routavaurioista kärsineet päällysteet ja parantaa teiden kantavuutta yhteensä noin 40 kilometrin matkalta kantatiellä 69 Konnevedeltä Pohjois-Savoon, seututiellä 627 Multian ja Uuraisten välillä sekä seututiellä 633 Saarijärven suunnalla. Hallituksen myöntämistä valtuutuksista urakkaan on varattu noin neljä miljoonaa euroa.
LOPUT PIENEMMÄT kunnostusurakat hoidetaan Hakalan mukaan tulevien vuosien aikana. Niiden käynnistäminen onnistuu suhteellisen nopeasti verrattuna tällä hetkellä eniten aikataulullisia paineita aiheuttavaan Nelostien Äänekosken kohdan hankkeeseen.
Jyväskylän ELY-keskuksen liikennejohtaja Jukka Lehtisen mukaan Nelostien osalta suunnittelua on vielä paljon jäljellä. Konkreettinen työ valtatiellä olisi kuitenkin saatava alkamaan ensi talven aikana.
– Nelostien parantamisen suunnittelutyötähän tehtiin jo ennen tietoa biotuotetehtaasta, mutta viime kevään ilmoitus käynnisti isoimman mahdollisen vaihteen päälle. Työtilanne on hankala, sillä hanke ei tule täysin valmistumaan biotuotetehtaan toiminnan suunniteltuun käynnistymisajankohtaan mennessä, Lehtinen arvio.
Suunnitelmien mukaan sellun tuotanto alkaisi uudessa tehtaassa vuonna 2017.
Tällä hetkellä Nelostiellä kulkee noin tuhat raskasta ajoneuvoa vuorokaudessa. Lehtisen mukaan raskaan liikenteen osuuden arvellaan kasvavan noin 250–300 ajoneuvon verran nykyisestä.
– Se on valtavasti, Lehtinen toteaa.
MYÖS ÄÄNEKOSKELLE johtavan rataverkon osuuksien tehdas-päätöksestä riippuville parannuksille tulee kiire.
Noin 50 kilometrin mittaisen, yksiraiteisen Jyväskylä–Äänekoski-rataosuuden sähköistämisen arvioidaan yksistään kestävän noin 2,5 vuotta ja maksavan 17 miljoonaa euroa. Syynä hankkeen kestolle ovat osuuden useat sillat, joiden alikulkukorkeus ei riitä sähköistykselle.
Nykyisin sellutehtaan junia saapuu ja lähtee vuorokaudessa yksi tai kaksi. Biotuotetehtaan ympäristövaikutusten arviointiselostuksen mukaan tehtaalle kuskattaisiin tulevaisuudessa puuta neljän täyden junan verran vuorokaudessa ja valmistetusta sellusta jopa 75 prosenttia eli reilu 2500 tonnia kuljetettaisiin kahden tai kolmen junan voimin myyntiin integraatin ulkopuolelle.
TARKENNUS: Hallitus myönsi alunperin liikenneyhteyksien parantamiselle enintään 138 miljoonaa euroa ja myöhemmin vielä 2o miljoonan euron lisävaltuuden erityisesti junaradan sähköistämiselle.