Nuorille suunnattu chat-palvelu auttaa, kun tarvitaan vastauksia kiperiin kysymyksiin.
Äänekosken kaupunki on yhteistyössä toisen asteen oppilaitosten kanssa perustanut uuden palvelun nuorille, jonka avulla nuoret voivat kysyä mieltään askarruttavia asioita.
Kyseessä on Helppis-chatpalvelu, jossa opiskelijahuollon edustajat vastaavat kysymyksiin ja tarvittaessa ohjaavat nuoret oikeiden palveluiden pariin. ÄKS otti yhteyttä hankkeessa mukana olevaan Kimmo Raitioon ja selvitti, mikä Helppis oikein on.
– Helppis on netissä toimiva palvelu, joka on suunnattu ensi sijassa Äänekosken toisen asteen opiskelijoille, Poken kasvatusohjaaja Raitio kertoo.
– Siellä voi nuori anonyymisti chattailla ammattilaisen kanssa luottamuksellisesti. Kysyä voi mitä vain, vaikkapa opinnoista, kaverisuhteista tai terveydestä.
Helppis-palvelu on perustettu viime vuoden syksynä. Mallia on haettu Oulusta asti, jossa on samanlainen palvelu käytössä.
– Oulussa on saatu hyviä kokemuksia nuorille suunnatusta chatista. Näin nuorilla on pienempi kynnys lähestyä opiskelijahuollon edustajaa, Raitio valottaa hanketta.
Äänekosken Helppiksen kautta nuoret ovat kysyneet ihmissuhteista, päihteistä, kuukautisista ja ehkäisystä. Hankkeessa on mukana POKE, Äänekosken lukio sekä Keski-Suomen Opisto. Palvelu on suunnattu näiden oppilaitosten opiskelijoille.
Helppis on avoinna tiistaista torstaihin kello 13.30-15.30. Kysymyksiin on vastailemassa anonyymisti opiskelijahuollon työntekijä, joka auttaa nuoria ongelmissaan ja tarvittaessa ohjaa oikean palvelun piiriin. Kevään aikana järjestetään Helppiksessä teemapäiviä, jossa keskitytään tiettyyn aihepiiriin.
– Seuraava teemapäivä on 11. helmikuuta, jolloin käsitellään lähestyvän ystävänpäivän kunniaksi ihmissuhteita, Raitio kertoo.
Helppistä pyöritetään ainakin tämän kevään ajan, jolloin kerätään kokemuksia ja tietoa palvelun tavoittavuudesta ja toimivuudesta.
Palvelu on löydettävissä osoitteesta www.aanekoski.fi/chat.