– Ei kai sille mitään voi. Pakko muuttaa pois, aivan Honkolan risteyksen kupeessa asuva Pentti Kankainen mietti Honkolan koululla tiistai-iltana.
Kankainen osallistui noin 60 muun kiinnostuneen tavoin ELY-keskuksen järjestämään yleisötilaisuuteen, jossa esiteltiin kolme eri vaihtoehtoa tulevaksi Huutomäen eritasoliittymäksi. Kyseessä on siis nelostien ja 13-tien risteys Äänekosken ja Hirvaskankaan välissä.
Nyt esitellyt tien yleissuunnitelmat koskevat yhteensä noin 3,7 kilometrin nelostienpätkää risteyksen molemmin puolin. Suunnitelman eteläpää on Kuorejoki eli kohta, jossa Hirvaskankaan pohjoispuolen ohituskaistaosuus päättyy. Pohjoisessa pätkä päättyy liittymään, josta käännytään Kierälahteen ja Kannelsuolle.
KALLEIN, ARVIOLTA 31 miljoonaa euroa maksava vaihtoehto kaartaisi etelästä katsoen ohituskaistan jälkeen vasemmalle, ylittäisi Vaarinsuon – ja liito-oravien esiintymisalueen.
– Tämä vaihtoehto kulkisi suoraan taloni päältä, Kankainen katsoo karttaa.
Mutta paljon parempia Kankaisen kannalta eivät ole muutkaan vaihtoehdot, jotka seuraisivat tarkemmin nykyistä väylää. Toisessa talo voisi sentään teoriassa jäädä paikoilleen.
– Mutta liikenteen melu olisi sen jälkeen niin kova, että asuminen olisi ihan mahdotonta. Melu on jo nyt sellaista, että pikkuisen fakiirina pidän itseäni, kun siinä asun.
– Loppuelämää siinä talossa ei voisi asua. Jos haluaa, että sitä loppuelämää on.
HINTAA NÄILLE edullisemmillekin vaihtoehdoille rinnakkaisteineen ja siltoineen tulisi. Halvemmalle 26, kalliimmalle miljoona enemmän. Näissä vaihtoehdoissa risteys sijaitsisi nykyistä idempänä.
Yleissuunnitelmavaiheessa asukkaat voivat vielä vaikuttaa hankkeen toteutumiseen. Paikallinen väki esittikin tukun tiukkoja kysymyksiä ja viilauksia eri vaihtoehtoihin esittelijöille. Jokaisessa vaihtoehdossa oli omat ongelmansa.
– Mutta kyllähän nämä pakollisia asioita on. Teitä pitää rakentaa, Kankainen ymmärtää.
Samalla hän myöntää, ettei synnyinkodin jättäminen ole helppoa. Työuransa Tampereella tehnyt Kankainen palasi Äänekoskelle pari vuotta sitten. Nyt mieli on haikea.
– Eri vaihtoehtoja on. Nyt olen kuulolla, mitä sitten isona teen. Ehkä minun pitää palata Tampereelle. Siellä ollessakin toinen jalka oli aina Äänekoskella.
LIIKENNE KOTITALON vieressä oli toista 50-luvun alussa, kun Kankainen oli pikkupoika. Nelostie kulki tuolloin Laukaan kautta.
– Ennen vuotta 1955 siinä meni erittäin hieno kylätie, kuin Eedenin puutarhakuja. Ja vaikka nelostie tulikin, niin liikenne oli varmaan vain kymmenesosa nykyisestä.
Nykytilanteessa liikennemäärä Huutomäen kohdalla on noin 11 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Siitä raskasta liikennettä on noin 12 prosenttia. Mikä tahansa vaihtoehdoista toteutuukaan, Honkolan ohi tullaan jatkossa ajamaan tietä, jolla nopeusrajoitus on sata kilometriä tunnissa nykyisen kuudenkympin sijaan.
Toinen yleisötilaisuus järjestetään 10. syyskuuta Äänekosken kaupungintalolla. Se, mikä yleissuunnitelman vaihtoehdoista toteutuu ja millaisena, ratkaistaan marraskuussa.
Suunnitelman realisoituminen on sitten eri juttu ja vaatii päättäjiltä rahoitusta.
Puhutaanko nyt siis moottoritiestä ??
Ei puhuta, vaan nelikaistaisesta valtatiestä, jossa on satasen nopeusrajoitus. Älä unta näe.