Joukkoliikenne toimii ja ei toimi. Kaupungilla tehdään asian eteen kovasti töitä, jotta palvelut olisivat saatavilla myös viheralueilla ja kylillä asuville.
Joukkoliikenteestä on hyötyä. Se on sanomattakin selvää, että joukkoliikenne käyttö vähentää liikenteen energiankulutusta, haitallisia päästöjä. Brittitutkimuksen mukaan joukkoliikennettä käyttävät ovat solakampia ja parempikuntoisia, kun omalla autollaan kauppa-asiat ja työmatkat hurauttavat. Täällä meillä, Äänekoskella, joukkoliikenne aiheuttaa kuitenkin pulmaa, lähinnä saatavuutensa vuoksi.
Matkahuollon aikatauluhaku kertoo, että Suolahdesta Äänekoskelle pääsee bussilla parikymmentä kertaa arkipäivisin, lauantaisin kuudesti ja sunnuntaisin neljästi. Sumiaisista Äänekoskelle pääsee suoraan kahdesti, viikonloppuisin ei linja-autoja Äänekosken suuntaan kulje. Konginkankaalta arkena yhdeksän kertaa ja viikonloppuisin kahdesti. Koulujen lomien aikaan tilanne on arkipäivien osalta heikompi.
KAUPUNKI ON tarjonnut ikä-ihmisille niin sanottua asiointiliikennettä. Sen arvo nousi ainakin sumialaisten kannalta katsottuna, kun Sumiaisten ainoa kauppa sulki ovensa tammikuussa. Asiointiliikenteen avulla pääsee kauppa- ja postiasioille Sumiaisista Suolahteen kahdesti viikossa. Tämä täydentää katvealueiden joukkoliikenteen palvelutasoa myös Ruotinkylällä, Kalliolahdessa, Vihijärvellä, Syvälahdessa, Parantalassa, Hietamalla, Honkolassa, Koivistolla, Mämmellä, Kalaniemessä, Räihässä, Riihilahdessa, Jänislahdessa, Petäjänimessä ja Lapinniemessä. Asiointi -eli seniorliikenne on palvelua, jonka käyttäminen ei edellytä viranomaispäätöksiä ja sen käytöstä peritään linja-autotaksan mukainen maksu. Tämä on siis kaikille avointa joukkoliikennettä, joka mahdollistaa myös henkilökohtaisempaa palvelua tarvitsevien asiakkaiden kulkemisen.
–Kyytiin ilmoittaudutaan puhelimella edellisenä päivänä ja kuljettajalta saa kyydistä tarkemmat aikataulut ja lähtöpaikan. Asiakkaat hyppäävät kyytiin kotitieltä – tai kadulta ja kuljettaja avustaa tarvittaessa kauppakassien kantamisessa, kerrotaan kaupungin kotisivuilla.
ARJEN TUESSA kannustetaan asiointiliikenteen käyttöön. Monella tuntuu kuitenkin kynnys olevan korkealla hypätä kyytiin. Kaupungilla tiedetään, että joukkoliikenteen tai senioriliikenteenteen käyttö on ikäihmisille eräänlainen haaste. Palveluohjaaja Suvi Tikander toivoo rohkeutta peliin.
– Liikennöinti tukee myös senioreiden toimintakykyä ja kotona pärjäämistä. Varsinkin sellaisille henkilöille, joilla on aiemmin ollut oma auto käytössä on lähtemiseen korkeampi kynnys. Aikatauluun sidottu asionti pelottaa ja osittain myös harmittaa. Olisi erinomaisen hyvä ja tärkeää, että liikennöintiä käytetään. Parhaiten homma toimii Äänekosken ja Sumiaisten suunnalla.
Sumiaisten suosio näkyi piikkinä kun kauppa loppui.
– Kaupungin tekninen toimi otti heti kopin, ja laajensi liikennöintiä välittömästi, kun sille ilmeni tarvetta, Tikander kiittelee.
Negatiivista palautetta on tullut lähinnä isompien taajamien sisäisen liikenteen toimimattomuudesta. Esimerkiksi Räihästä ei tahdo päästä Konginkankaan kirkonkylään.
– Haasteita liikennönnin järjestämiselle riittää, sillä se ei saa kilpailla joukkoliikenteen kanssa, Tikander laskee, ja tuumaa ongelman olevan suuri ja harmillinen kun joukkoliikenne hiipuu koulujen lomien koittaessa.
HENKILÖLIIKENNE loppui kiskoilla vuonna 1987 ja lättähatuista tuli museokamaa. Tilanteeseen odotetaan nyt mieluisaa parannusta, kun jo lupaavasti näyttää siltä, että henkilöraideliikenne palaisi Äänekoskelle – mahdollisesti jo ensi vuoden alusta lukien. Kaupunginjohtaja Matti Tuononen kertoo, että asia on nyt ministeriön pöydällä.
– Liikenne ja viestintäministeriö on perustanut työryhmän, jonka ohjausryhmään kuuluu myös edustajat Äänekosken kaupungista ja Laukaan kunnasta. Nyt vain odotamme ministeriön tekemää selvitystä, Tuononen sanoo.
Tullessaan raideliikenne antaisi suuren lisän joukkoliikenteellemme ainakin välillä Äänekoski-Suolahti ja päinvastoin. Alustavien tietojen mukaan luvassa olisi useita junayhteyksiä vuorokaudessa.
Kaupungille joukkoliikenteen mutkat konkretisoituivat Sumiaisten kauppakuoleman myötä.
– Kaupunginhallitus halusi tehdä perinpohjaisen selvityksen Äänekosken joukkoliikenteen tilasta, liikenneverkkotyöryhmän puheenjohtajaksi nimetty Aleksi Heikkilä sanoo ja kertoo kaupungilla olevan tarkka tieto siitä, kuinka esimerkiksi Sumiaisissa kärjistynyt tilanne on tuonut tiettyjä arkielämää rasittavia ongelmia.
Heikkilä nimeää vielä kaksi isoa kysymystä, jotka tulevat tulevaisuudessa eteemme.
– Mitä tapahtuu soten tulessa voimaan, esimerkiksi vammaispalvelukuljetuksille? Myös maakuntauudistus vaikuttaa, sillä avoin liikennöinti on markkinavetoista, ja kuinka sitten käy kun siirrymme uuteen maakuntaan? Se on selvää, että nämä kaksi kysymystä vaikuttaa kaikkiin äänekoskelaisiin, jotka joukkoliikennettä käyttävät, Heikkilä sanoo.
Toivotaan myös että ihmiset käyttää joukkoliikennettä. Harmihan se on kun bussit tyhjillään ees taas menee. Asiointiliikenne on huippujuttu. Se on palvelua.