Jyväskylän lentoliikenne säilytettäneen niin kauan kuin junaliikenne pääkaupungista Jyväskylään kestää yli kolme tuntia. Esiselvitys kyseisen ratayhteyden nopeuttamisesta on jo tehty.
Jyväskylän lentokentän reittiliikenteen jatkumista on kyseenalaistettu viime aikoina useasti. Ratkaisuja on etsitty monelta taholta sen jälkeen, kun Finnair päätti vetää lentonsa pois Keski-Suomen reitiltä.
Kansanedustaja Tuula Peltonen (sd.) jätti lokakuussa hallitukselle kirjallisen kysymyksen reittiliikenteen tulevaisuudesta. Liikenneministeri Merja Kyllönen ei antanut suoraa vastausta kansanedustajan kysymykseen, mutta Kyllösen kommenteista päätellen lentoliikenne todennäköisesti halutaan säilyttää Jyväskylässä ainakin niin kauan kuin junamatka Helsinkiin kestää yli kolme tuntia.
Vastauksessa viitataan siihen, että EU:n lainsäädäntö edellyttää, että lentoliikenne on pyrittävä järjestämään markkinaehtoisesti. Lentoliikennettä voidaan tukea vain, jos joukkoliikenneyhteyttä ei voida järjestää riittävän tehokkaasti korvaavilla juna- tai linja-autoyhteyksillä. Keskeisenä kriteerinä arvioinnissa tulisi käyttää sitä, kestävätkö muut joukkoliikenneyhteydet ajallisesti enemmän kuin kolme tuntia, koska alle tunnin lentomatka venyy lentoasemasiirtymisineen ja odottamisineen usein noin kolmeen tuntiin.
Lisäksi Liikennevirasto ja Keski-Suomen liitto ovat laatineet jo aiemmin yhteistyössä liikennejärjestelmätason esiselvityksen ratayhteyden Jyväskylä-Tampere-Helsinki nopeuttamisesta. Pitkällä tähtäimellä kysymys on kaksoisraiteesta koko välille Tampere-Jyväskylä. Liikennevirasto on sitoutunut täsmentämään seuraavalla hallituskaudella tehtäviä kehittämispäätöksiä varten, millaista suunnitteluvalmiutta tarvitaan Tampere-Jyväskylä-rataosan kehittämiseksi. Tämä parhaimmillaan tarkoittaa sitä, että hallitusohjelman yhteydessä sovitaan kaksoisraidehankkeesta.
Tällä hetkellä Jyväskylään ei pääse julkisilla maata pitkin alle kolmen tunnin.
Lentoliikenteen kokonaisuutta tarkastellaan parhaillaan käynnissä olevassa lentoliikennestrategiassa.