ÄKS

Kapeenkosken uudet kasvot luotsaavat upeaa matkailualuetta uudella vuosikymmenelle

19.06.2020 13:23
Titta ja Jani Himanko luotsaavat Kapeenkosken matkailualuetta uudelle vuosikymmenelle.
Kapeenkosken matkailualue sai alkuvuodesta uudet yrittäjät. Kasvanut kiinnostus kotimaanmatkailuun näkyy myös Kapeenkosken varauskalenterissa ja ulkoilureiteillä.

Kapeenkosken maisemiin on asettunut uusi yritys, kun jyväskyläläiset Titta ja Jani Himanko ostivat liiketoiminnan edellisiltä yrittäjiltä Seija ja Aimo Herneaholta. Vaikka kevään pandemia hidasti yritystoiminnan aloitusta, on yrittäjäpariskunta tyytyväinen pehmeästä laskusta.

– Tässä on saanut rauhassa laittaa ja suunnitella. Kalastusasiakkaita riitti keväällä koronasta huolimatta, ja nyt alkaa olla jo kiirettä. Asiakastilaisuuksia ja tyhy-päiviä myydään nyt syksylle. Sellainen hallittu kaaos tässä on koko ajan, Jani Himanko toteaa.

Jani Himangolle Kapeenkoski kuohuineen on tuttu työympäristö, sillä hän on toiminut jo parinkymmenen vuoden ajan kalastusoppaana niin Keski-Suomessa kuin maailmallakin. Titta Himanko on taidetyöpajaohjaaja ja nyt perustetun Kapeenkoski Travel Oy:n päätoiminen yrittäjä. Kumpikin jakaa intohimon luontomatkailuun.

– Kun Aimo ja Seija alkoivat viime kesänä puhua, että he haluaisivat eläkkeelle, ajattelimme että me emme ainakaan ole nyt vailla mitään uusia haasteita. Herneahot myivät kuitenkin ajatuksen meille toteamalla kauniisti, etteivät näe oikein ketään muuta jatkamassa toimintaa kuin meidät, Himangot toteavat.

Kaupat tehtiin alkuvuodesta ja uudet yrittäjät astuivat remmiin huhtikuussa. Uudet logot ja kotisivut eivät ole peittäneet vanhan Kapeenkosken tunnelmaa kokonaan, sillä Himankojen on tarkoitus jatkaa Herneahojen viitoittamalla tiellä. Alku on ollut kaikesta huolimatta hyvä, ja siitä Titta ja Jani Himanko haluavat kiittää Äänekosken kaupungin elinkeinoyksikköä.

– Harvoin on ollut niin helppoa työskennellä virkamiesten kanssa. Äänekoski omistaa isot alueet täällä ja haluaa panostaa niihin. Alusta saakka tuntui, että heilläkin on intressi saada yhteistyö toimimaan. Olemme saaneet kaiken tuen, mitä olemme tarvinneet, Jani Himanko toteaa.

Kapeenkosken kaupallinen toiminta pysyy jotakuinkin entisellään. Tärkeimmät myyntivaltit ovat oma rauha ja hiljaisuus, joiden rinnalla virtaavat kalaisat vedet. Asiakkaille riittää tilaa niin juhlia, rentoutua, yöpyä kuin saunoakin, ihan omalla porukalla.

– Virkistyskalastus on iso tekijä tässä ympäristössä, mutta haluamme toki muidenkin kuin kalastajien löytävän meidät. Tyhy-porukoille voidaan järjestää monenlaista ohjelmaa, ja hyvästä ruoasta meidät tunnetaan jatkossakin. Ei mitään kikkailua, vaan jotain makaroonilaatikon ja molekyylikokkauksen puolivälistä. Panostamme lähiruokaan, kalaan ja riistaan, Jani Himanko listaa.

Kala-aterioihin onkin hyvä panostaa, kun vieressä virtaa yksi Suomen maineikkaimmista taimenkoskista. Myös Aura-juusto löytänee tiensä ruokalistalle. Kauimpaa kokin veitsen alle matkustavat Inarin poronkäristys ja Norjan lohi.

– Kotimaiseen loheen ei vielä löytynyt parasta ratkaisua, mutta aloitetaan tällä. Tavoitteena on tarjota ihmisille luontoelämyksiä, aitoja makuja ja oikeaa rauhaa. Toimintaa ja ruokapuoltakin kehitellään pikkuhiljaa, sillä tarkoitus ei ole palaa loppuun puolessa vuodessa!

Lähimatkailun vastuullisuus on noussut pintaan matkustusrajoituksien vuoksi. Luonnonpuistot ovat joutuneet hätyyttämään ulkoilijoita pois ruuhkaisimmilta alueilta, eikä sama ole kaukana Kapeenkoskellakaan. Äänekosken matkailu- ja markkinointiasiantuntija Saana Peurasaari toteaa, että alueella ollaan kohta jo ylimatkailun puolella.

– On ihanaa, että ihmiset liikkuvat luonnossa, mutta sitä pitää myös muistaa kunnioittaa. Kapeenkoskella on ollut pakko ohjata ihmisiä eri poluille, kun osa reiteistä on niin huonossa kunnossa. Leudot talvet lisäävät hiekkaharjujen kulutusta entisestään, Peurasaari varoittaa.

Myös Titta ja Jani Himanko on huomanneet retkeilyreittien suosion.

– Retkeilijämäärä on räjähtänyt käsiin tänä keväänä. Kaupunki on satsannut todella paljon retkeilyalueeseen, ja sitä myös käytetään, mikä on hienoa. Mutta etenkin rantapolut ovat tosi huonossa kunnossa, kun retkeilijöitä voi olla jopa satoja päivässä. Siellä kannattaa olla todella tarkkana, Jani Himanko muistuttaa.

Yrittäjät ovat myös joutuneet muistuttamaan kyltein ja ajoestein, että Myllyniemen alue ei ole vapaasti ulkoilukäytössä silloin, kun siellä on asiakkaita.

– Meidän toimintamme punainen lanka on oma rauha, eikä se toteudu, jos kalaporukan tai hääseurueen ikkunan alla kulkee kansanvaellus. Retkeilijät ovat aina tervetulleita Kapeenkoskelle, mutta vuokrattavat alueet pitää rauhoittaa. Myllyllä voi kyllä käydä ja vaikka ottaa kuvia, kunhan varmistaa etukäteen, ettei siellä ole muuta toimintaa, Jani Himanko neuvoo.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 4, 44100 Äänekoski
Ma-to 9–13 • Pe suljettu
Puhelin 040 565 0941

 

TOIMITUStoimitus@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945
Riina Nygrén
toimittaja 050 337 0028

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Kinnunen
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

 

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
Max Steffansson – ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy