Kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo (kok) ja kaupunginjohtaja Matti Tuononen hyppäsivät lapsen oikeuksien päivänä Teken pihasta koulutaksin kyytiin kello 6.50. Takaisin heidät toi bussi, kello 8.45.
Mämmen Kyläyhdistys ry osallistui Suomen Lähikoulut ry:n valtakunnalliseen koulumatkakampanjaan, jolle valtioneuvosto on myöntänyt Suomi100 -statuksen.
– Samalla kerromme tarinoita vuonna 2014 lakkautetun Mämmen koulun oppilaiden nykyisistä koulumatkoista osana yli tuhannen oppilaan Koulunmäen yhtenäisperuskoulua, aktiiviset äidit Minna Lemetyinen, Aino Piilonen ja Johanna Helminen kertoivat.
Wallinheimo ja Tuononen kuuntelivat mämmeläisten huolta koulumatkojen pituuksista tai pikemminkin matkaan käytetyn ajan pituudesta.
– Suositus on, ettei koulumatka saisi kestää päivittäin yli kahta ja puolta tuntia. Joskus tämä kuitenkin ylittyy, varsinkin huonojen kelien aikaan, Piilonen laskee.
Tuononen kertoo, että Äänekoskella on 667 kuljetusoppilasta, eikä heidän siirtymää koulusta kotiin ja päinvastoin voida räätälöidä ihan vain yhden tai kahden oppilaan toiveiden mukaan.
– Logistisesti tämä on haastava yhtälö, mutta olemme hoitaneet kuljetukset niin hyvin kuin suinkin olemme voineet, Tuononen sanoo.
Koulukyydin penkillä istunut Wallinheimo laittoi merkille monta hyvää asiaa.
– Kaikki oli viimeisen päälle hyvin hoidettua: hyvät kuskit ja turvalliset autot. Kuljettajat huolehtivat turvavöiden käytöstä ja sain kuulla, että kuljettajat ovat niin sanotusti vakituisia, joten he jo tuntevat kyydissä istuvat koululaiset, Wallinheimo sanoi ja uskoi, että digitalisaation myötä myös kuljetusten suunnitteluun saadaan käyttöön helpottavia prosesseja, jotka nipistävät aikaa koulukyytiin käytetystä ajasta.
Tuononen myöntää, että olemme keskittämisen äärirajoilla. Äitien huoli suuresta yhtenäiskoulusta on suuri. Wallinheimo muistutti viimeisimmän tutkimuksen tuloksista:
– Yhtenäiskoulua käyvät oppilaat liikkuvat enemmän, Wallinheimo sanoo.