Äänekosken kaupunki luovuttaa tienvarsitaulujen mainostilaansa paikallisten yritysten käyttöön pelkillä painokustannuksilla. Nyt pohdinnassa on muitakin vastaavanlaisia vaihtoehtoja.
Äänekosken kaupunki tarjoaa paikallisille yrityksille varsin tehokasta näkyvyyttä Nelostiellä syyskuun alusta alkaen. Kaupunki allekirjoitti kesäkuussa uuden sopimuksen Äänekosken pohjoisen- ja eteläisen risteyksen välisiä mainostauluja tarjoavan Clear Channelin kanssa. Nyt mainostilaa on tarjolla paikallisten yritysten käyttöön ilman erillistä vuokramaksua taulupaikoista.
– Kaupungilla on ollut tällaista mainostilaa omassa käytössään joskus vuodesta 2000 lähtien. Viimeisimmän sopimuskauden päätöksen lähestyessä aloimme miettimään, että millä sabluunalla haluamme uutta jatkaa, kaupungin tonttipäällikkö Petri Konttimäki kertoo.
Merkittäviä säästöjä yksin tai kimpassa
Rahallinen helpotus yrityksille on useita tuhansia euroja, sillä mainostoimistolta taulutilaa ostettaessa kokonaiskustannukset voivat nousta hyvinkin korkeiksi. Nyt yritysten tarvitsisi maksaa ainoastaan mainoksen painaminen, mikä pyörii noin 850 euron tienoilla.
– Taulut ovat sen verran suuria, että niihin mahtuu kerralla useammankin yrityksen kimppamainos. Meidän ainoa vaatimuksemme on, että Äänekosken kaupunki lukee jossain kohdassa mainosta, Konttimäki sanoo.
Kaikki kolme tarjolla olevaa taulua sijaitsevat kaupungin asemakaavatontilla, joten kuluja niistä ei kaupungille tule. Konttimäen mukaan vastaavanlaisia tauluja saisi pystyttää lisääkin ilman sen suurempia kommervenkkejä.
– Mutta sitten käytännössä pitää miettiä, etteivät mainokset häiritse kuljettajien keskittymistä vaikkapa risteystilanteissa. Sen vuoksi esimerkiksi Hirvaskankaalle ei saa mainostaulua.
Toimintamallit selville syksyn mittaan
Kehittämisyhtiö Ääneseudun Kehitys Oy on tiukasti mukana tarjoamassa näkyvyyttä yrityksille. Toimitusjohtaja Sari Åkerlund ja kaupungin tonttipäällikkö visioivat tulevaisuuden mahdollisuuksia. Käyttämätöntä mainostilaa löytyisi kaupungin omistamilta linja-autopysäkeiltä ja Nelostien mainostaulut palvelisivat tarkoitustaan myös etelän suunnassa kohti Jyväskylään.
– Toisaalta sitten pitää miettiä, että kuinka paljon mainoksia on järkevää katukuvaan hankkia. Paikkojahan on valtavasti, Åkerlund huomauttaa.
Asia on vielä niin tuore, ettei tarkkoja toimintamalleja ole ehditty rakentaa.
– Katsotaan, kuinka asiat etenevät ja kuinka yritykset innostuvat ajatuksesta. Juuri tällä hetkellä yksi mainospinta on vapaana, mutta asiat alkavat selkiintymään syksyn edetessä, Konttimäki toteaa.
Sari Åkerlund vastaa yritysten tiedusteluihin, kysymyksiin ja ottaa vastaan mainostilan varauksia osoitteeseen sari.akerlund@aanekoski.fi.