Kaupunkilehtien suosio on selvässä nousussa, kertoo tuore Kansallinen Mediatutkimus (KMT). Tilattavien sanomalehtien lukijamäärät jatkavat sen sijaan laskuaan.
Keskisuomalainen Oyj:n toimitusjohtajan Vesa-Pekka Kangaskorven mukaan ihmiset lukevat entistä enemmän entistä laadukkaampia kaupunkilehtiä. Kangaskorpi pohdiskelee sanomalehtien tilaa KMT:n pohjalta tiistaisessa Keskisuomalaisessa.
– Ihmiset luopuvat jonkin verran tilattavista lehdistä. Heillä on kuitenkin tarvetta lukea painettua lehteä ja he siirtyvät lukemaan kaupunkilehtiä, Kangaskorpi arvioi.
– Kaupunkilehtien taso on noussut. Ne puhuttelevat osin paremmin nuoria ja urbaanimpaa joukkoa. Se antaa tilattavien lehtien sisällöntekijöille aihetta miettiä, onko asialla tehtävissä jotain.
KAUPUNKI- JA noutopistelehtien digitaalisen lukemisen kasvu on ollut peräti 15,2 prosenttia. Painetun sanomalehden suosio jatkaa sen sijaan alamäkeä. Keväällä 2011 jopa 94 prosenttia suomalaisista luki viikottain painettua sanomalehteä, mutta KMT:n tuore tieto kertoo lukeman painuneen keväällä 2014 jo 86 prosenttiin. Laskua on kertynyt siis yli 8,5 prosenttia.
Kun mukaan lasketaan digitaalisten versioiden viikottainen lukeminen, on sanomalehtien kokonaistavoittavuus on kuitenkin kasvanut viimeisen vuoden aikana 3,9 prosenttia 12,6 miljoonaan lukijakontaktiin. Tietokoneella, matkapuhelimella tai tabletilla sanomalehtiä lukevien määrä on noussut 7,1 prosenttia.
Matkapuhelimella ja tabletilla lukeminen on lähes kaksinkertaistunut viimeisen vuoden aikana.
Peräti 23 kaupunkilehteä kustantava Keskisuomalainen-konserni on alan markkinajohtaja Suomessa. Lisäksi konserni omistaa suurimman osan maakunnan tilattavista paikallislehdistä. Äänekoskella konserniin kuuluvat sekä Sisä-Suomen Lehti että Pikkukaupunkilainen.
ÄÄNEKOSKEN Kaupunkisanomat (ÄKS) on yksityinen ja itsenäinen kaupunkilehti. ÄKSän nettisivujen suosion kasvua kuvaa hyvin se, että huhti–elokuussa 2013 sivuillamme kävi 707 513 lukijaa, mutta vastaavassa ajassa tänä vuonna jo 1 010 587 lukijaa – siis yli miljoona. Vuodessa lukijamäärämme on kasvanut siis lähes 43 prosenttia.