Keski-Suomen liiton kanta pelastustoimen aluejaosta on edelleen yhtä tiukka kuin marraskuussa, jolloin se laati sisäasiainministeriölle kannanoton aiheesta yhdessä kunnanjohtajien kanssa. Nyt samasta asiasta lähtee ministeriöön lausunto.
Keski-Suomen liiton kanta on, että ehdotettu aluejako ei ole toimiva ja Keski-Suomen pelastuslaitosalueen tulee säilyä itsenäisenä. Pelastuslaitos on ensihoidon ja –vasteen osalta tiiviissä yhteistyössä erityisvastuualueen (ERVA) ja hätäkeskuksien kanssa. Ehdotettu Sisä-Suomen pelastuslaitosalue sijoittuisi kahdelle eri ERVA-alueelle (Tampereen yliopistollinen sairaala ja Kuopion yliopistollinen sairaala) ja kahdelle eri hätäkeskusalueelle (Pohjanmaan ja Keski-Suomen sekä Pirkanmaan ja Satakunnan hätäkeskusalue).
Keski-Suomen liitto on huolissaan pelastustoimen tehokkaasta toiminnasta hallinnollisten rajojen keskellä. Esitetty uudistus jatkaa nyt vakiintuneen maakunnallisen toiminnan pirstaloitumista. Mahdollisissa aluemuutoksissa tulee joka tauksessa huomioida SOTE-uudistuksen vaikutukset tähän uudistukseen.
Nykyinen Keski-Suomen pelastuslaitosalue on väestöpohjaltaan maamme kuudenneksi suurin ja toimintakulut ovat 71,8 € per asukas (mukaan lukien kiinteistöjen vuokrat). Tällä kustannuksella Keski-Suomi on keskimääräistä halvempi kaikkien pelastuslaitosten vertailussa. Pelastuslaitos on sopeuttanut toimintansa annettuihin talousraameihin ja mm. vuoden 2014 talousarviossa on tehty 590 000 euron säästöt edelliseen vuoteen verrattuna.
Massiivisella uudistuksella kansallisesti saavutettava 7,5 miljoonan euron säästötavoite ei ole suhteessa niihin riskeihin, joita ylisuuret pelastuslaitosalueet tuovat. Viranomaisyhteistyö mm. kuntien ja pelastuslaitoksen välillä, paikallisella tasolla on tällä hetkellä Keski-Suomessa erittäin hyvää ja suuralueisiin mennessä on vaarana valmiuden ja varautumisen heikkeneminen. Kokemus on osoittanut, että johdon etääntyminen heikentää paikallisella tasolla tapahtuvaa yhteistyötä.
Tavoitellun hyvän ja tarkoituksenmukaisen toiminnan kannalta ei ole suotavaa, että valtio (valtioneuvosto) päättää kuntien ylläpitämästä – ylikunnallisesta – toiminnasta vastoin kuntien tahtoa huomioiden varsinkin, että pelastuslaitoksia ja kuntia ei ole pyydetty mukaan valmistelemaan alkuperäistä aluejakoesitystä ja siihen liittyviä perusteluja. Pelastuslaitokset ovat valmiita tehostamaan taloudellisestikin toimintaansa ja sisäministeriön tulisikin hakea ja ohjata säästöjä myös toiminnalliselta puolelta yhteistoiminnassa pelastuslaitosten kanssa, ei ylhäältä annettuina rajojen muutoksina.