Superrekat tulevat! Miten meille täällä Äänekoskella käy, sillä olemmehan siltojen kaupungissa? Olemmeko helisemässä teiden kuninkaiden alla? Rekkojen painojen, mittojen ja korkeuksien radikaali nostaminen aiheuttaa päänvaivaa Suomen tiestölle ja silloille. Kestävätkö Mämmen, Kotakennään, Pörrin ja Hiskinmäen sillat näitä teiden jättejä?
– Kyllä kestävät, laskee Keski-Suomen ELY-keskuksen siltainsinööri Jari Mikkonen.
Vireillä olevan asetuksen muutoksen mukaan raskaiden ajoneuvojen suurin sallittu kokonaispaino voi nykyisen 60 tonnin sijasta olla 76 tonnia. Suurin korkeus saa kasvaa 4,4 metriin eli 0,2 metriä nykyisestä. Leimaa ei ole asetukselle vielä laitettu, asetus on luonnosvaiheessa ja selvitystyötä on tehty.
– Kotakennään silta on ollut tarkkailussa jo viiden vuoden ajan. Sillan hitsausliitokset ovat sitä luokkaa, että sillan korjaus oli aikataulutettu alkavaksi vuonna 2015. Päätimme kuitenkin aikaistaa sillan korjausta kun jättirekkojen tuloa teillemme maalailtiin.
Kotakennään siltaremontti alkaa jo heinäkuussa.
Mikkonen kuvaa Hiskinmäen siltaa varsin komeaksi luomukseksi.
– Komea on kuin mikä! Mutta siinä rajalla onko korjaustöihin ryhdyttävä. Siltaa on seurattu usean vuoden ajan ja superrekat nopeuttavat ilman muuta prosessia.
Superrekoilla pyritään parantamaan elinkeinoelämän kilpailukykyä alentamalla kuljetuskustannuksia.


























