Paineet ovat kovat maailman rallikansan silmien alla. Koivistolla erikoiskokeen haaste otetaan avosylin vastaan.
Koiviston kyläyhdistyksen puheenjohtaja Matti Hämäläinen ja muut kyläläiset ovat innoissaan perjantaina 29. heinäkuuta ajettavasta Jyväskylän MM-rallin erikoiskokeesta.
Kun TV-kamerat kääntyvät kuvaamaan Koivistonkyläntien ja Niinivedentien MM-rallin kilpapätkiä, riittää huomiota koko Äänekoskelle. Näin Hämäläinen uskoo.
– Tämähän on aivan upea juttu koko kaupungille! Saamme runsaasti positiivista näkyvyyttä.
– Samalla tämä on näytönpaikka siitä, kuinka järjestelyt sujuvat, minkälainen reitti on ja erityisesti kuinka osuus houkuttelee katsojia, Hämäläinen pohtii.
Koko MM-rallin reitti muuttuu tänä vuonna reilusti, siitä peräti 43 prosenttia on uutta viime vuoteen verrattuna.
Hämäläinen toivoo, että Äänekoski-Valtra-niminen erikoiskoe jättää erityisen hyvät muistot kaikille osapuolille järjestäjistä katsojiin.
KOIVISTON ETUNA Hämäläinen pitää pääpaikan, Jyväskylän, läheisyyttä. Samalla Äänekoski varmastikin houkuttelee myös pohjoisen Keski-Suomen rallikansaa.
– Täällä on paljon elementtejä tarjottavana. Koivistolla on historiaa ralliosuutena, upeat maisemat ja haastava reitti eikä museoteitä taida kovin montaa Suomesta löytyä ajettavaksi, Hämäläinen kehuu.
Erityisen tyytyväinen hän on MM-rallista vastaavan AKK Sports Oy päätöksestä varata Koiviston Seuratalo VIP-asiakastilakseen.
– On hienoa, että seuratalo tulee nyt maailmanluokan käyttöön. Sijainti on erinomainen, sillä talolta on vain noin viisi metriä ajettavalle osuudelle.
KOIVISTOLLA OLLAAN valmistauduttu heinäkuun lopussa ajettavaan Jyväskylän MM-rallin erikoiskokeeseen jo jonkin aikaa. Nyt kun reitti on virallisesti päätetty ja julkaistu, pääsee työ kunnolla vauhtiin.
– Viime syksynä kävimme järjestäjän kanssa ensimmäisillä reittikatsannoilla ja esittelimme paikkoja, silloin mikään ei tietenkään ollut varmaa. Nyt neuvottelut jatkuvat muun muassa työnjaosta, Hämäläinen kertoo.
Erikoiskokeen järjestää Äänekosken Urheiluautoilijat. Koivistolaiset ovat valmistautuneet muun muassa makkaran myyntiin, parkki- ja järjestyksenvalvontaan.
– Vaan kyllä yhteisöllisyys on tärkeintä, ei pidä ajatella, mitä kukin osapuoli yksin tekee. Yhdessä valmistellaan ja yhdessä voitetaan – tai otetaan turpaan.
Tosin varmemmin heinäkuun spektaakkelin odotetaan olevan menestys kuin häviö. Vaikka soraääniä ja vastusta ralleilla löytyy takuulla, niin Hämäläinen uskoo tapahtuman positiivisen puolen olevan suurempi kuin haittojen.
VIIMEKSI KOIVISTONKYLÄLLÄ ajettiin ralleja vuonna 1977.
Vielä näin vuosikymmeniäkin myöhemminkin kyläläiset ovat intoutuneet muistelemaan kilpailun dramaattisimpia käänteitä.
Lisää Jyväskylän Suurajojen 39 vuoden takaisesta tapahtumasta ÄKSän jutussa Pääsyliput loppuivat, näin muistellaan Koivistonkylällä vuonna 1977 ajettua rallin erikoiskoetta.